Gå til innhold

Hva vektlegger du ved kjøp av bilbarnestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå kjøpe babybilstolen og det er jo så mange forskjellige merker å velge mellom, som alle er godkjente og ser bra ut. Jeg syntes det er vanskelig å velge blant de forskjellige typene.

Hva vektlegger du ved kjøp av babybilstolen? For eksempel merke, pris, vekt, størrelse, funksjoner (hvilke er i så fall viktige?), materiale stolen er laget av, mulighet for isofix og base eller andre ting jeg ikke har tenkt på?

Håper deres svar kan gjøre valget mitt litt enklere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sjekket en del tester på nettet. Sjekk forbrukerrådet sine tester. Men husk at de gjør sjekk flere ganger i året slik at siste testen viser få stoler. I mai testen var det seter som fikk bedre score enn beste i novembertesten. (2008) Det står også noe om hvilke tester som er sammenliknbare på de sidene. Mener å huske at både 2008 og 2007 testene kunne sammenliknes da det var brukt samme metode for sjekk og scoring.

Vi har kjøpt Maxi-cosi cabriofix med isofix base. Det var den som scoret aller best i testene vi sjekket. (Tror det blir mai testen 08) vi så ikke så mye på pris, men trygghet var viktig for oss. Nå er det jo slik at det er mange gode stoler der ute. Så man må jo definnitivt ikke kjøpe den som er best i test. Men det kan være greit å vite hvilke som er skikkelig dårlige. Vi hadde flaks og fikk kjøpt på tilbud på Barnas Hus. Lurt å følge med på kampanjetilbud og slikt hvis dere har tid til det. Vi har spart flere tusen både på vogn og bilsete på den måten. Det jeg liker med Maxi cosi setet er at jeg synes det virker som det er godt og stabilt for hodet til de helt minste. Britax sine seter som også har gjort det rimelig godt i de testene jeg har sjekket har litt mindre polstring for hodet. vi kjører ganske liten bil hvor babyen blir sittende ganske rett når setet er montert. Da synes jeg det er ekstra viktig at det er god hodestøtte til babyen slik at ikke hodet blir slengt frem og tilbake hver gang vi svinger. Ellers er det jo greit å tenke på farge og trekk som lett lar seg vaske hvis ungen gulper, eller kaster opp og slikt. vi har valgt en farge som er grei å tørke av, men Maxi cosi har nok ikke de beste materialene i putene hva rengjøring anngår. Får vi en unge som gulper mye må vi vel uansett legge noe under. Men bilsyke og omgangssyke kan man jo aldri gardere seg helt mot.

Har du isofix i bilen så synes jeg helt klart det er en fordel. Det gjør det lettere å vite at du har montert setet riktig. Men samtidig så blir det en del dyrere da. Det er jo ikke slik at de er trafikkfarlige alle setene som ikke har isofix og base. Det kan være et tips å prøve setet i bilen før du kjøper. De fleste butikker tillater det. Da kan du også se om du synes det er lett og montere og hvordan det passer inn i akkurat din bil. Du får ikke fullgodt inntrykk av de demonstrasjonsbilsetene som er i butikken. Hvor bratt ungen blir sittende variere bla. veldig fra bil til bil.

Lykke til med kjøpet. Håper dette hjalp litt om ikke annet. Vi brukte veldig lang tid på å bestemme oss. Det er så veldig mye å få kjøpt der ute.

Skrevet

Vi la ihvertfall vekt på at det var base med isofix, mye enklere for "fru titomler" å ta ut og inn, og så er det mindre sjanse for brukerfeil når basen først er installert riktig.

Vi endte opp med emmaljunga first class, som jeg ikke har sett noen tester på (si gjerne fra dersom noen har sett test på det!), men som kunne settes på vogna ved bruk av adapter- kjekt ved småturer til butikken og sånn... Pris var ikke et kriterie, babys sikkerhet kan ikke måles i penger! (Dessuten er jeg gift med en utstyrsfrik, så når vi skulle ha emmaljungavogn, så måtte vi nesten ha matchende bilsete også ; ))

Skrevet

JA..huff, dette holder vi også på med for tiden..

Vi har to biler...den ene er en treseter, som da kun vil bli brukt når jeg og mannen min + babyen skal noe sted..og den har fester for isofix.. Det andre er min stasjonsvogn, som har plass til alle, men ikke har isofix..

Mannen min mener vi skal ha det lettvint i begge bilene, og den eneste stolern jeg kan finne som har base både til isofix og beltefeste er maxi cosi...

Noen som vet flere?

Har også sett på besafe izisleep. Den kan festes med base for isofix og med belte - kun stolen. Noen som vet om dette er innviklet og tidkrevende??

Vi kommer visst ikke til å bli enige;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...