ny_mor Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Jeg skal nå kjøpe babybilstolen og det er jo så mange forskjellige merker å velge mellom, som alle er godkjente og ser bra ut. Jeg syntes det er vanskelig å velge blant de forskjellige typene. Hva vektlegger du ved kjøp av babybilstolen? For eksempel merke, pris, vekt, størrelse, funksjoner (hvilke er i så fall viktige?), materiale stolen er laget av, mulighet for isofix og base eller andre ting jeg ikke har tenkt på? Håper deres svar kan gjøre valget mitt litt enklere.
VinterSol+2 Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 jeg kjører ikke bil, så jeg er avhengig av en stol som er lett å flytte fra bil til bil. Base fungerer derfor dårlig. Den må være lett å feste i de fleste typer biler, og den skal selvfølgelig være bakovervendt. Barnet må helst kunne sitte i den så lenge som mulig. utover det er jeg ikke så nøye på merke eller den slags. så lenge den er godkjent og relativt lett å feste her og der. jeg lar ikke barna mine sitte i timesvis i bilstolen uansett, tar de alltid ut av bilstolen om vi stopper, selvom barnet sover, og de første mnd tar jeg pauser dersom turen varer mer enn 30-45 minutter.
lille delfin Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 har så vidt begynt å undersøke, men isofix og vekt er nok det som vil vektlegges mest.
Gjest Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Hadde vi hatt isofix i den gamle bilen og trodd vi skulle ha en til, så hadde vi helt klart valgt dette. Elsker isofix! Men de fleste setene finnes med isofix nå, så da blir det andre ting som teller. For meg ble det å finne en babystol der babyen satt godt og ikke ville synke så mye sammen den første tiden (noe som er viktig for meg siden vi desverre ofte må kjøre litt langt). Synes endel babystoler er så "åpen", så etter å ha tenkt litt, så endte vi med Britax sin når vi kjøpte ny til minstegutten, og det ble vi veldig fornøyd med. I motsetning til andre babybilstoler vi har prøvd før, bl.a Akta og MaxiCosi, så er Britaxen mer "lun" og babyen sank ikke sammen i det hele tatt i denne. Synes også det virker tryggere med 5 punktselen som er i den enn 3 punktselen som er i de fleste andre babystoler, spesielt når babyen blir litt større.
milva76 Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Sikkerhet! sjekk tester og hva de forskjellige scorer bra på. Vi har Maxi Cosi Cabriofix med Isofixbase. Superenkelt å montere setet og det står helt riktig hver gang. Vi har brukt setet en del i andre biler også og da med sikkerhetssele. Det går greit, men det er mer jobb og man skal være veldig nøye med å få vinkel 100% riktig og selene riktig uten tvinning. Om du skal bruke sele, sjekk at selene i bilen din er lange nok! Noen av setene krever lenger seler enn andre. Maxi Cosi har mmer liggende vinkel med base enn Britax, og det har vi likt veldig godt. Syns jenta vår satt veldig bra fra dag 1. Vi har dessuten hatt stor glede av Maxi Cosi med adaptere på vogna vår, Bugaboo Cameleon. VI har et Britax Fixway-sete til henne nå. det er et bakovervendt isofix-sete for 0-18 kilo. Dette festes i Britaxs isofixbase. Med den basen kan man derfor gå fra Babysafe pluss til Fixway som er et sete jeg virkelig kan anbefale når babyen vokser fra det første setet. Veldig god sittestilling og hvilestillingsmuligheter og suveren sidestøtte. Har vært i stor kollisjon med setet og det reddet livet til datteren vår (fikk selvfølgelig nytt på forsikringen etter kræsjen). Anyway, det kan hende vi velger Britax Babysafe pluss til nestemann. Det var årets testvinner (med isofixbasen).
Lykke X 4 Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Sikkerhet. Hvor lenge barnet kan bruke bilstolen (hvor lang den er i ryggen), Pris. Design. Om den kan festes på ulike typer vogner. Hvor tung den er. Har valgt maxi cosi cabriofix fordi den er god på sikkerhet, er lang i ryggen fordi den ikke smalner til øverst, er lett og kan festes på mange vogner.
ღoʇ ןıʇ ɹoɯ ʇɹɐus ღ Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 sikkerheten og at babyen har det komfortabelt i setet.
Heidi <3 Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 vi valgte å kjøpe emmajunga sin.. den har 5 punkts sele, og justerbar hode støtte slik at stolen vokser med barnet slik at den er like sikker heile veien mens ungen vokser. og når babyen er mindst, tar man hodestøtten nedover, og da hever bunnen seg også slik at det blir en mere liggende stilling for barnet og dette er jo bra for at ungen skal ligge bra ergonomisk. da slippe man også at ungen detter sammen på en måte.. og så har vi kjøpt isofix base te den av praktiske grunner, men ikke nødvendig, men veldig lettvint.. glede meg te å ta den i bruk på vei hjem fra sykehuset )
Johan Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Sikkerheten er definitivt pri 1. Jeg bruker å sjekker tester på nettet (forbrukerportalen, foreldre&barn ol) for å se hva som kommer best ut. En skulle tro alle som var i salg i Norge er sikre, men jeg blir stadig sjokkert over hva som er lov å selge her i landet... Komfort for barnet kommer som nr 2 (faktisk! Jeg kjører heller sikkert i kortere intervall). Vi kjører stort sett bare korte turer bortsett fra i ferien..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå