Gå til innhold

Du som har bloggen treningslaila.blogg.no :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Hei=)

Har fulgt med i bloggen din, og har fått masse gode tips og inspirasjon til trening jeg skal begynne med etter fødselen=)

Men du kunne ikke tenke deg å skrive litt om trening for gravide med bekkenløsning da? Veldig usikker på hva jeg kan og ikke kan gjøre, for har fått forbud mot både turgåing, sykling og svømme (bryst). Kunne tenkt meg noen enkle øvelser jeg kan gjøre selv om jeg er gravid og har bekkenløsning. Greit å få strammet opp litt på forhånd, men er redd for å ødelegge bekkenet...

Bare hvis du har tid og lyst :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Har ikke sett innlegget ditt før nå. Skal svare deg så godt jeg kan :)

Når det kommer til bekkenløsning og graviditet er dette svært indviduelt med tanke på smerte og i hvor stor grad du er rammet. I og med at du allerede har fått forbud mot både gåing og sykling høres det ut som om du er rammet ganske hardt. Hvor langt er du kommet i svangerskapet?

Det er viktig at du gjør det som skaper minst mulig smerter. Vær veldig forsiktig når du prøver deg fram, for ofte kommer smertene i etterkant, ikke underveis i aktiviteten.

Når det gjelder styrketrening kan du gjøre alle øvelser der bekkenet er i ro og stabilt. Sittende styrkeøvelser i treningsmaskiner eller på en stol går altså fint (se innleggene om hjemmetrening, men vær forsikig med for tunge vekter).

Bekkenløsningen går heldigvis helt over for de aller fleste etter at barnet er født og du kan begynne å trene normalt etter ca 6 uker :)

I tillegg anbefaler jeg deg å gå til fysioterapeut (hvis du ikke gjør det). Der driver de med trening for gravide med bekkenløsning, og du får det gratis med henvisning fra lege.

Håper dette gav deg svar :)

Masse lykke til videre :)

Cathrine

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Tusen takk for svar :-) Jeg er i uke 31 så begynner jo å nærme meg slutten... Går til fysio, men kun til behandling...

Så det er helt greit å trene armer osv, så lenge bekkenet ikke belastes, og er stabilt? Hehe, tror ihvertfall jeg skal ta frem manualene mine =)

Skrevet

Hei Treningslaila:)

Lurer bare litt på hva slags bakgrunn du har, jeg? Utdannelse, yrke etc....Hvis du har lyst til å fortelle, selvsagt! Fin blog forresten:)

Skrevet

Hei du

Jeg er utdannet lektor i idrettsvitenskap fra Norges idrettshøgskole (har gått der 6 år). Skrev master om fysisk aktivitet og svangerskap- lærte enormt mye av dette. I tillegg er jeg instruktør, veileder og PT på SATS.

Flott at du syntes bloggen var bra! Gøy å drive med faget sitt når man er permisjon :)

Skrevet

Takk skal du ha! Var bare nysgjerrig:) Imponerende:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...