Gå til innhold

Da har vi vært på babysvømming :)


mettemor :)

Anbefalte innlegg

Da har vi vært med lillegutt på babysvømming for første gang. Han ble ni uker før vi kom oss avgårde siden han har vært så forkjølt, men nå passet det endelig. Det gikk såå bra, han storkoste seg i vannet. Fikk prøvd oss på et par dykk, og var uti bassenget i over en halv time. Det ble kanskje litt lenge, men han koste seg sånn at tida gikk fra oss. Han sovnet som en dupp på turen hjem :)

 

Andre som har vært på babysvømming med gullene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Jeg har veldig lyst å gå. Men hvis du ikke går på sånn kurs, hva er det viktig å gjøre med barnet sitt?

Kan du fortelle litt kort om hva dere gjorde og fikk beskjed om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Anbefaler virkelig å gå. Vi var på babysvømming med storesøster til hun var to år, og er fortsatt i basseng med henne en gang i uka.

 

Det er viktig at det er god temperatur i vannet, helst over 32 grader. Det beste er et rolig terapibasseng uten så sterkt lys og mye lyd. Begynn med det samme hver gang, da føler baby seg trygg. Vi begynner med å gå litt rundt med baby på rygg. En hånd under hodet og en under rompa, rolige bevegelser. Ørene bør være mest mulig under vann pga balansen.

 

Et annet viktig grep er å holde hendene som ei skål under brystet/haka med tomlene rundt skuldrene. Da ligger han stødig i mageleie, bare pass på at mest mulig av kroppen er under vann hele tida så han ikke blir kald, og pass på å ikke holde så hardt at armene blir blå ;)

 

I begynnelsen kan det være nok å bare gå sånn rolig rundt. Prøv å skvette vann i ansiktet og observer lukkerefleksen. Dersom han ikke får pusten igjen med en gang stryker du handa over ansiktet for å tørke bort vann, da puster han igjen (det er ikke farlig, han greier ikke å kvele seg selv).

 

Hvis han er rolig og fornøyd kan du prøve på å dykke korte dykk. Da holder du venstre hånd under brystet og høyre på bakhodet. Noen liker å blåse på ansiktet først for å utløse lukkerefleksen, men det er ikke nødvendig. Du kan evt. telle til tre for å forberede den lille litt, spesielt når de blir større. Pass på at panna treffer vannet først så ikke nesa blir full av vann :) Her gjelder det samme med å tørke vann bort fra ansiktet hvs han strever med å lukke opp igjen.

 

Ellers så gjør du som du føler for. Pass på å gå opp før baby blir for sliten, 10-15 min kan være nok første gangen. Etterhvert blir det morsommere. Da kan dere leke, synge, herje, øve på å komme inn til kanten, stupe, skli, ta ting under vann, gjøre doble dykk, sende under vann mellom to personer osv.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar :)

Jobber på en skole der det er terapi basseng som jeg kan benytte meg fritt av ;)

Kjempe deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...