Gå til innhold

vært på ny kontroll på Riksen i dag.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var det 2 uker siden sist... Nyrebekkenet til jenta vår utvider seg litt hele tida... Det var på 10 mm på første kontrollen (ordinær UL), så 12 mm sist gang og 14 mm i dag.

Det var professor i fostermedisin Guttorm Haugen som undersøkte i dag. Han var veldig koselig! Førstemann som spurte hvordan det stod til med meg. Alle konsentrerer seg jo bare om babyen i magen, naturlig nok.

Vi fikk beskjed om at det er utvidelse i både nyrebekkenet og urinlederen på den venstre siden. Så det de følger med på er at ikke den utposingen nederst på urinlederen i overgangen til urinblæra skal bli så stor at den stenger for utgangen fra blæra igjen.. For det er viktig at babyen tisser normalt.

Vi skal tilbake 20. april.

det at nyrebekkenet på babyen er utvidet er i utgangspunktet en "feil"....

de oppdage dette på ordinær UL på sykehuset her.. og sendte oss til kontroller på Riksen.

Det er på en måte inni nyra som utvider seg.. og urinlederen som går derfra ned til urinblæra som er utvidet, og dette skjer fordi det nok er trangt i overgangene der.. og det at urinen ikke kommer ut i samme tempo som er normalt gjør at det er en stor risiko for infeksjoner... pga stillestående urin....

mer enn dette vet ikke jeg heller....

men de sier på riksen at det skal følges med på, og det er ikke noe de gjør med dette før babyen kommer ut.. da sjekker de urinsystemet til babyen med UL.. og dette skjer ca en uke etter fødsel. for da skal hele systemet være i full funksjon..

det står litt forklart her:

http://www.lommelegen.no/329651/utvidet-nyrebekken

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme "problemet" med gutten vår. På siste ul sa de at fasongen på nyrebekkenet tilsa at det som regel ville ende med operasjon. I tillegg fant de ut at han hadde noen doble hjerteslag som de ikke helt skjønner hva kommer av, da hjertet ser helt fint ut.

Skal tilbake på ul på mandag på St Olav.

Skrevet

Lykke til jenter!! Var selv på kontroll på Riksen i dag for andre gang. Har bare to blodårer i navlestrengen så de vil kontrollere at hun vokser som hun skal... Jeg fikk heldigvis godmeldingen om at alt fortsatt er som det skal. Sender gode vibber til dere også! :)

Skrevet

Guttorm Haugen er fantastisk som både menneske og forsker. Gikk til ham under svangerskapet av sønnen min, og han stilte eksakt diagnose, enda så vanskelig dette var.

Det du forklarer om nyrebekkenet til gutten din er enkelt å gjøre noe med etter fødsel(slik jeg forstod det), det høres ut som at de kanskje må inn og blokke ut urinlederen? Er det kun det ene nyrebekkenet?

Vil bare si det at vi mennesker kan godt leve med bare et nyre, heldig er vi som har to:)

Vil tro dette går bra for dere. Og nå er du i gode hender på rikshospitalet, slik at dette blir fulgt opp.

Lykke til

Skrevet

Jenta di mente jeg, gikk litt fort dette

Skrevet

Takk, og lykke til til dere også.

Føler vi blir godt tatt vare på på St Olav og er ikke bekymret (ennå). Tenker på at det kunne ha vært så mye værre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...