Gå til innhold

Sykemld vs svangerskapspenger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Da det er en jungel av info der ute, som er tvetydig, og verken dama på NAV av alle ting, lege og jordmor ikke kan svare meg, må jeg høre om det er noen som vet her...

Er ansatt i 65% natt st, dette er en lønn man absolutt kan leve av, nå er det sånn at legen ikke vil jeg skal jobbe mer natt, og jg er enig i at det er litt tungt. Dermed sier min sjef at jeg kan få en aktiv sykemld fra den stillingen, og flyttes over på tilsvarende % på dagtid. Men siden jeg blir aktiv sykemld vil det vel være Nav som utbet lønnen etter 16 dager, og når det er slik mister ikke jeg da retten til å opparbeide meg feriepenger, slik at jeg nest år får mindre betalt ferie?! syns jo ikke det er riktig, jeg tenker at siden det ikke er mulig i tilrettelegge det på natt, da jeg må over til dag,jobber som sykepleier i hjemmespl, skal jeg egentlig ha krav på svangerskapspenger?? Skal jo ikke sykemld når jeg ikke behøver??

Dro til legen idag, og fikk en aventende sykemld, visstnok noe nytt, i 14 dager, men skal jobbe dag? Er redd dette medfører at jeg mister nattillegget mitt, selv om det er endel av min faste lønn??!! noen som vet..

litt rotetet dette spørsmålet, håper noen kan svare.

Hilsen forvirret og frustrert av dette byråkratiet!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke forsøkt å komme gjennom denne mølla foreløpig, men har lest litt om det og synes som deg at det som står på NAV sine sider er litt vanskelig å tolke.. Slik jeg har skjønt det skal dette kunne tas opp med jordmor/lege hvorpå de direkte skal kunne sette deg på svangerskapspenger om ikke arbeidsgiver klarer å tilrettelegge arbeidsplassen for deg. Jeg kan ikke skjønne at du skal gå ned i lønn om du går over til dag dersom dette er måten arbeidsgiver kan tilrettelegge på.

Lege / jordmor skriver på et skjema etter samtale med deg hva som må tilrettelegges/ hva som trengs for at du skal kunne være i jobb. Dette leverer du til arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge slik, betyr det at du skal ha svangerskapspenger. Klarer de å tilrettelegge noe, men ikke alt kan du få graderte svangerskapspenger f.eks 40 % ved siden av at du jobber 60%.

Jeg lurer for min del på om bekkenløsning kvalifiserer for svangerskapspenger dersom ikke arbeidsgiver klarer å tolrettelegge? Har vært plaget med dette i begge mine forrige svangerskap hvor jeg ble aktivt sykemeldt. Dette "tjente" arbeidsgiver på i mens jeg taper anseelse hos forsikringsselskap. Dette har medført dårligere forsikringsvilkår for meg.

Dette har jeg ikke tenkt å finne meg i en gang til. Jeg jobber kun dagtid som miljøterapeut med voksne psykisk utviklingshemmede. Dette er fysisk og psykisk tunge brukere, som bruker mye hjelpemidler og har utfordrende atferd i form an f.eks utagering mot andre. De som er fysisk tunge klarer jeg stort sett å styre unna å jobbe med, men da står jeg igjen med de som kan utagere.

Lykke til!!!

Gi meg gjerne tilbakemelding om hvordan det går med saken. Regner med at jeg selv må kjempe an kamp snart. (Termin 7.sept)

Skrevet

Hei hei.. Jeg kan ikke svare deg på alt, men det jeg vet om svangerskapspenger er følgene... De på NAV gir ingen svar, i mitt tilfelle ville de ikke en gang si det fantes en slik løsning. Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsetti i arbeidet sitt. Du må midlertidig slutte i arbeidet ditt, du tjener samtidig opp til rett av fødselspenger. Arbeidsgiver må også signere på at det ikke går at du fortsetter i arbeidet. Du får feriepenger 98 av dager. De rekner lønnen din ut av skatte og inntektsopplysninger jobben din må levere inn. Så lager de en ca lønn pr dag av dette reknestykket som du da får mandag til fredag, utbetales i slutten på mnd. Får selv svangerskapspenger og det er dette som står i brevet jeg fikk. Det tok 3 mnd å få dette, men kan jo gå fortere med deg evt. Håper du ble litt klokere..

Skrevet

Takk for svar til dere begge. uff ja dette er virkelig en jungel. Man skal være ganske ressurssterk og ha tunga rett i munnen for å finne frem i dette systemet. Tenk på de stakkarne som kanksje er alvorlig syke, og ikke har ork.

Ang bekkenløsning aner jeg ikke, tror vel egentlig ikke det. Ville kanskje heller ikke nevnt den forløpig;) å heller satset på utagerende pasienten som en fare, og kanskje få det på den måten. Jeg tenker på dere som får svangerskapespenger, hva om dere blir syke, da går dere vel ikke til legen med det for å få sykemld?? da dere allerede er hjemme? Blir ikke dette egentlig urettferdig ovenfor de som må sykemld?? uansett, vanskelig system...

Men en annen ting, hørt vi også mister retten til feriepenger når vi er i svangerskapsperm?? fy f....

Skrevet

Svangerskapspenger gis til friske gravide som ikke kan jobbe pga fare for fosteret!

Å som du sier om du jobber med mennesker som kan utgjøre en fare for fosteret ditt kan du få svangerskapspenger. Det er mye bedre enn sykepenger.Du opparbeider deg ferie i perioden hvor du får det:)

Når det gjelder fødselspermisjonen får du opparbeide deg ferie i så så mange uker.

Jeg har selv svangerskapspermisjon fra jobben og går hjemme!

Så du mister ikke retten til noe feriepenger i denne perioden frem til fødsel.Er arbeidsgiver som forskutter disse pengene.

Å om jeg blir syk under permisjonen går jeg ikke til legen.Trenger jo ikke det når jeg har fri til fødsel uansett:)

Syntes ikke det er urettferdig ovenfor de som er sykemeldte!

Jeg har jo ikke permisjon fordi jeg vil, men fordi jeg må!

Folk er sykemeldte fordi de har plager med bekken,kvalme og div!

Skrevet

Å til deg som lurte på om du får svangerskapspenger når du har bekkenløsning.Desverre nei:(Å de er strikse på det desverre

Skrevet

Takk for svar. Ja, systemet virker ikke enkelt. Er fornøyd med at jeg har klart meg i jobb til nå. Jeg var redd det med bekkenløsning ikke kvalifiserer for svangerskapspenger. Litt trøblete egentlig når brukerne våres nærmest kan deles i to grupper. En som er fysisk tung og en med mye uønsket atferd som utagering. Arbeidsgiver har virkelig gjort en innsats for å skåne meg fra de fysisk tunge med tanke på forebygging av bekkenløsning, men da står jeg igjen med de andre som kan være en fare for fosteret.

Skrevet

Da ville jeg ikke nevnt bekkenløsningen om jeg var deg og spilt på de som kan være fare for fosteret ditt.

Det trenger ikke ta lang tid.Arbeidsgiver får skjema som de fyller ut og sender inn.

De pleier å betale ut vanlig lønn til 3 uker før fødsel så tar NAV over.

Arbeidsgiver får igjen av NAV.På den måten mister du ikke opptjening av feriepengene dine:)

Skrevet

Hei.

Jeg har vært sykemeldt i to mnd pga mye kvalme og oppkast. I tillegg har jeg fått et enormt søvnbehov. Jeg jobber i helsevesenet i kommunen, og der er det (hos oss) ansatt en jordmor som man kontakter i forhold til tilrettelegging av arbeidsoppgaver. Har vært på møte med henne sammen med ledelsen, og skal begynne å jobbe 40 % etter påske og få 60 % svangerskapspenger. (hører med at kvalmen driver å gir seg nå, så formen blir gradvis bedre). Skal i nytt møte med JM etter at jeg har jobbet ca 1 mnd og se om det er muligheter for å øke % jeg jobber.

Har fått noen linjer å gå etter for hvem vakter jeg bør velge å jobbe: velge bort de som er mest utaggerende, og velge bort de tyngste, ikke jobbe 2 dager på rad ol.

Det gir meg muligheten til å velge ut ifra min turnus de vaktene som jeg føler egner seg best for meg nå.

Skrevet

Så bra dere har det i den kommunen, burde være sånn overalt.

Men hvordan kan du få 60% svangerskapspenger? å jobbe 40% Trodde, som tidl nevnt, det kun var hvis de ikke kunne tilrettelegge? Sånn jeg forstod deg så er det fordi du er mye dårlig?

Skrevet

Syntes det er veldig rart om du har fått igjennom at du skal få svangerskapspenger og ikke sykepenger når du ikke jobber pga formen din i svangerskapet!Er jo ikke da du skal få svangerskapspenger!!!!!!

Skrevet

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.

For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det.

Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger.

Skrevet

Hei

Enig med deg at dette er en jungel som ikke er lett å finne oversikten i. Jeg prøvde å finne ut litt av det samme for noen uker siden. Jeg får svangerskapspenger i noen prosenter av stillingen min. Jeg prøvde ringe NAV for å høre om jeg tapte på det kontra å bli sykemeldt i forhold til feriepenger. De kunne ikke svare på det der, men sa det var noen få kroner som utgjorde en forskjell og at det kanskje var mer ugunstig å være sykemeldt.

Angående aktiv sykemelding går det bare å bruke i en avgrenset periode. Man kan altså ikke være aktiv sykemeldt i flere mnd.

Jeg hadde time hos jordmor og spurte henne om det samme, hun sa at det er bare fordeler med svangerskapspenger kontra sykemelding. Tenk om noe skjer og du blir dårlig etter fødsel eller at barnet dør(forferdelig tanke) da har du kun krav på 6 uker permisjon, og kanskje har brukt opp det meste av sykedagene ved sykemelding før du må redusere inntekten og over på andre tiltak fra NAV. Ved svangerskapspenger sparer du allle sykemeldingsdager. Det er heldigvis ikke noen aktuell problemstilling for de aller fleste, men absolutt noe å tenke på om man har mulighet til svangerskapspenger.

Skrevet

Hei, ser du har fått mange svar men skal svare likevel..

1. Om du jobber natt og arbeidsgiver tilrettelegger for deg ved å gi deg dag/kveldsvakter vil du ikke kvalifisere til svangerskapspener da kravet til dette jo er at jobben er til fare for fosteret (ikke helt bevist i ditt tilfelle) og at jobben ikke kan tilrettelegge (noe de gjør)

2. Du sier du jobber i kommunen - da kan du glede deg over de fine ordningene vi har i det offentlige som gjør at du vil fortsette å få lønn som vanlig av arbeidsgiver selv om du blir sykemeldt/får svangerskapspenger eller når du går ut i permisjon..

3. Så lenge det er kommunen som utbetaler lønnen din opparbeider du deg full rett til feriepenger og du mister heller ikke tilleggene som du vanligvis har på natt - med andre ord skal du ha akkurat samme lønn som du jobber på natt selv om du jobber i dagstilling..

HURRA! Ingen krise med andre ord... Du kan fint gå over på dag/kveld stilling og beholde din vanlige lønn med alle tilleggene, og blir du sykemeldt av noen som helst årsak får du fortsatt alle tilleggene OG tjener deg opp rett til fulle feriepenger... Med så dårlig lønn som offentlige ansatte har er vi ihvertfall heldige og har en del flotte goder...... Lykke til i svangerskapet - dette går nok helt flott!!!

Skrevet

Hurra:) Tusen takk for svar, dette er jo viktig for oss. Selv om man har en samboer som også tjener penger er vel de fleste avhengis av to inntekter.

Godt å høre man opparbeider seg feriepenger også, for jeg trodde og har hørt at ved evt sykemld over disse 16 dagene er det nav som utbetaler lønnen, og dermed får man ikke opparebeidet seg fullt med feriepenger...

Godt det er noen av dere som forstår seg på dette.

tusen takk for svar alle sammen.

Skrevet

Jeg går på Svangerskapspenger og i søknaden skrev legen min hvordan arbeidsdagen min var, jobber på bensinstasjon, og han skrev også at jeg pr dags dato var sykemeldt grunnet rygg og hofteplager, det tik bare 2-3 uker fra jeg leverte søknaden til jeg fikk innvilget svangerskapspenger.

Det er ikke arbeidsgiver som forskuterer svangerskapspengene da dette er en ordning mellom nav og arbeidstilsynet...så det er kun feriepenger av de første noen og 90 dagene

Skrevet

I mitt tilfeller forskuterer arbeidsgiver pengene jo!!!!

Det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre!

Det er grunnen til at jeg opparbeider meg feriepenger helt frem til fødselspermisjon!

Skrevet

Bare for å få det på det rene: Jeg har ikke kjempet for å få svangerskaps penger. Min sjef har kaldt inn JM som jobber i kommunen og meg på møte. Og JM sa da at jeg skulle få tilrettelagt med 60% svangerskaps penger og 40 % i jobb i førsten etter ca en mnd skal vi ha nytt møte og se om jeg ev kan jobbe mer. JM var veldig nøye på at jeg ikke skulle begynne i større % enn hva jeg kan orke, hun foreslo tom 20 %!!!

Og dette gjelder ikke bare meg på min arb plass. Det er en til som er like langt på vei som meg og hun jobber 50 % og har 50 % svangerskaps penger.

Skjønner at det tydeligvis gjøres forskjell fra kommune til kommune. Jeg fikk beskjed av JM at jeg ikke skulle bruke opp sykemeldingstiden min fordi jeg er gravid og har fått komplikasjoner som følge av det. (Kan jo kun være SM i et år, og hvis det skulle skje noe med mor/barn under/ etter fødselen så kan man brått ikke lenger).

Dette er den infoen jeg fikk. Jeg har ikke slått opp og lest masse om det bortsett fra på siden her.

Skrevet

Men da er det jo kjempe bra at de får det igjennom:)Ingen ting er jo bedre enn det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...