Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Jeg har to år igjen av bacheloren min, men den graden jeg får da er ikke særlig å ettertrakte. Altså kan jeg ikke forvente meg noe særlig høy lønn selv med 3 års utdannelse. Og jeg trenger jo faktisk litt inntekter siden jeg bor i Oslo. Har mottatt OS i noen mnd, så får jo fullført bacheloren min før 3 års-fristen går ut, men det jeg lurer på om jeg kan få utvidet OS for å ta mastergrad. Den er jo ikke 100% nødvendig, men hadde gjort livet bedre for meg.
pleasure Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Det er desverre lite mulighet for at du kan få utvidet overgangsstønad. Jeg var selv ferdig med bachelor noen måneder før OS tok slutt (3 år). Det var ikke lett å få en relevant jobb med dette studiet, så jeg startet på master. Søkte om os for ytterligere 2 år, men fikk avslag.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Men hvordan er det hvis jeg forter meg å ta bachelor, la oss si at jeg greier det på 1 år og begynner da på master 1 år før 3-årsperioden tar slutt. Vil jeg da på OS mens jeg tar master det første året? Og vil jeg få utvidet OS det andre året?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Du klare vel ikke ta en bachlor på 1 år? Uansett, får for 3 år. Så OM du skulle klare det kan de ikke stanse OS din fordi du tar master i stedenfor bachlor. Lykke til! Går an å søke, argumentere at du ikke vil tjene nok til å forsørge dere med bare en bachlor og at du derfor er nødt til å få utvidet OS i 2 år.
serin@ Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Du kan jo prøve å spare deg opp penger da, til det siste året av masteren som du ikke får støtte til (antakligvis). Får jo lån og stipend fra lånekassen! Det gjør jeg nå, dvs jeg reiser til England og tar mastern min på 9 mnd. Trenger å ha lagt av 120000 kr innen da, har over 2 år på meg så skal nok gå bra Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Kan ta de siste to åra i ett år hvis jeg studerer 200%, noe som skulle kunne gå da det ikke er så mye obligatorisk undervisning. Sparer jo også på det hvis jeg skal ta master uten å motta OS. Bedre med ett år uten støtte enn to.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 Syns det er særdeles vanskelig jeg da, å få lagt av 120 tusen kroner på 2 år. Og 120 000 kroner vil jo ikke engang dekke husleia for perioden (1,5 år) jeg må gå uten OS. Å bo i Oslo er jo ganske dyrt, jeg bor faktisk ganske billig (8500 kr for en treroms sentralt) jeg har 2 barn. Så syns det er latterlig av NAV å ikke utvide i 1,5 år - på sikt vil man jo betale inn mye mer i skatt hvis man for en god jobb - og ikke blir sittende arbeidsledig slik man risikerer med en del bachelorer, inkludert min egen.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Overgangsstøand er ikke ment til det formålet, det er derfor vi har Lånekassen. Der får du rimelig lån (avdragsfritt i studietiden) og stipend slik at du kan ta den utdannelsen du ønsker deg. Det må alle vi andre gjøre, hvorfor ikke du også?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 Jeg er ikke HI, men anonym over her som er i samme situasjon, og skriver til deg anonym 12.21 ; Nei - alle andre MÅ ikke gjøre det, er du aleneforsørger under det nav klassifiserer som nødvendig utdanning så får du OS utvidet i ytterligere 2 år, f.eks er du under medisinstudier, teologistudier eller andre langvarige studier som ikke gir noen GRAD før alle årene er ferdigstudert. Men det er faktisk en god del av oss som ikke har KUN bachelor som vårt planlagte studieløp - fordi det rett og slett ikke resulterer i noen reelle yrkesmuligheter ; og da mener jeg at også mastergraden bør kunne falle inn under hva nav kaller nødvendige studier, iallfall om den er påbegynt! Det må jo være mulig for nav å se på enkeltsøknader om utvidelse med litt skjønn ; iallfall om man godt på vei kan dokumentere at man har en plan med det studieløpet man er i og at bachelor i seg selv ikke er så mye verdt. Og du trenger ikke dra inn lånekassen i denne diskusjonen, fordi man får OS utvidet under utdanning nettopp fordi at t.o.m nav forstår at man ikke kan greie seg kun på lån og stipend når man forsørger barn, iallfall ikke om man bor i en av de større byene, noe en del av oss faktisk MÅ pga utdannelsen vi er under - synd at du ikke klarer å forstå det, du virker noe sneversynt og dum - Ikke alle kan nemlig "få tatt den utdannelsen de ønsker seg" om de bare skal ha det vanlige lånet og stipendet å forsørge hele familien med.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Jeg er anonym 12:21, og jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har vært alenemor mens jeg var student. Heller ikke den gangen (6-7 år siden) var OS ment for å ta noe mer enn grunnleggende utdannelse. F.eks. har du yrkesfaglig utdannelse fra vg skole får du ikke utdanningsstøtte. Jeg hadde en cand.mag.-grad, og falt derfor ikke innenfor rammene for utvidet OS/utdanningsstøtte. Klarte meg utmerket med det jeg fikk fra lånekassen pluss en bitteliten jobb ved siden av, og ble ferdig med hovedfag. Enda jeg tydeligvis er "sneversynt og dum". Om du er uenig i reglene, er en ting. Da får man forsøke å jobbe politisk osv for å få dem endret. Man kan derimot ikke forvente at en saksbehandler hos NAV skal "skjønne" at man som student ikke kan søke støtte fra lånekassen som alle andre. Da tror jeg denne saksbehandleren får sparken ganske kjapt.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Vel da er det vel NOE urettferdig at de som f.eks studerer medisin, teologi og andre typer studier som ikke gir grad før etter 6 år IKKE får kuttet sin støtte etter 3 år men får den utvidet da?! Da burde jo de også klare seg med å ha ekstrajobb ved siden av, slik som du påstår. Hvis de først skal ha en ordning om at den kan forlenges pga utdanning, så ER det faktisk slik at OS til en viss grad er noe som skal kunne brukes til å finansiere nødvendig utdanning! Selvsagt forventer jeg ikke at en saksbehandler skal omgå reglene, men det er jo ingenting i de offentliggjorte reglene som sier HVA som definerer nødvendig utdanning, meg bekjent? Det står da bare _nødvendig utdanning_ - mener jeg å huske. Og for meg og sikkert mange andre så BLIR det vanskelig når lån og stipend ikke engang dekker husleia, barnefaren ikke betaler bidrag (altså minstebidrag) - og man ikke har en levende sjel som kan stille opp som avlastning/barnevakt slik at det ikke er bare bare å jobbe ved siden av. At du greide deg med det er fint for deg men umulig for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå