Gjest Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Så på den andre tråden at folk nevnte ganske store summer så derfor begynte jeg å lure litt. Er det ikke slik at man normalt har lønn/utbetalinger 12 mnd i året, men at i november er det såkalt 50% skatt og i juni/juli er det 0% skatt (da altså feriepenger), med såkalt mener jeg at vi betalet jo litt mer skatt i 10,5 mnd enn vi egentlig trenger for å få mindre skatt i disse to andre tilfellene. Eller har jeg missforstått helt nå? I så fall jeg har rett, så får man vel ikke BÅDE feriepenger og vanlig lønn i juni/juli (eller hvilken mnd man nå får dette i)? Klart at man får mer utbetalt når man slipper skatt, men man har vel fortsatt de normale utgiftene som skal dekkes også pr mnd som huslån/leie, mat, transport osv?
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Hvor mye man får i feriepenger avhenger litt av bedriften, noen får større % av årslønn enn andre. Man får ikke både lønn og feriepenger nei - den måneden man tar ut ferie vil man normalt bare få utbetalt feriepengene. Man har jo da altså de samme faste utgiftene, men beløpet er noe høyere enn en vanlig månedslønn siden det er skattet av i fjoråret, og dermed "ferdigskatta". For sommervikarer, folk som ikke tar ut ferie (enten jobbende eller i permisjon/sykemeldt osv) vil jo få en ekstra lønning, men for vanlige folk er man uten lønn den måneden=) Hehe, tror vi er enige=)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Vi har det sånn at vi får lønn elleve måneder i året. Halv skatt i desember. Feriepenger blir utbetalt i juni. Vi får lønn etterskuddsvis. Mailønnen blir utbetalt månenden etter vi har tatt ut ferie. Om jeg velger ferie hele oktober feks. får jeg fortsatt full lønn i november. Hvis du skjønte?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Nei, du får ikke både feriepenger og lønn, den måneden arb.giver utbetaler feriepenger (noen arb.plasser har en fast måned, uavhengig av når arb.takerne tar ut ferie, andre får den utbetalt den måneden de tar ut ferie. Men det med skatt som du skriver vet jeg ikke om jeg forstod. Feriepengene er en prosentandel av årslønna di. Har du 300 000 i årlsønn får du 30 000 i feriepenger. De andre månedene har du (300 000/12=) 25 000 (minus skatt). Alle månedene hvert år får du 25 000 minus skatt, og i desember, som er halv-skatt-måned, får du 25 000 minus halvparten av det du vanligvis har som skattetrekk.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Feriepengene er 12% av feriepengegrunnlaget om du har 5 ferieuker og 10,2 % om du har 4 uker. Dette blir en del høyere enn en vanlig lønn + det er skattefritt.
Gjest Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Er det alltid prosentdel av lønnen? Ikke bare vanlig lønn, men uten skatt? I år blir det ikke så mye feriepenger på oss av ulike grunner (jeg begynte f.eks ikke å jobbe før i august i fjord, så velger vanlig lønn i stede), men vil det si at f.eks neste år vil jeg få utbetalt 38 500 kr siden snittet av årslønnen min i år er ca 380 000 kr? Og mannen 50 000 kr siden snittet av hans årslønn er ca 500 000 kr? I så fall skjønner jeg mye bedre at det ble store summer ja! Da er det jo snakk om 35 000 kr mer utbetalt enn vi pleier... :-) Stemmer det virkelig??? Jøss, det blir bra! Er veldig uerfaren på akkurat dette skjønner dere.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Feriepengegrunnlaget er summen av det du tjente i fjor minus skatt. Pleier å være et eget punkt på lønnslippen der det står "feriepengegrunnlag". Da er det bare å gange dette med 0,12 om man har 5 uker ferie, eller 0,102 om man har fire uker ferie.
Gjest Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Ok, nå føler jeg meg i hvertfall dum, men hvordan vet man hvor mange uker ferie man har? Jeg er lærer og lurer på om det ikke er 4 uker? Stemmer det? Vet at mannen har 5 uker.
~Milly~ Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Hos oss (kommune) får de ansatte i juni (uavhengig av når di tar ferie); (bruker 380 000 som eks) + Mndslønn 31 667 - Ferietrekk 5 uker 36 538,5 + Feriepenger (12%) 45 600 = 40 729,5 utbetalt uten skattetrekk =) For hver 100-lapp de ansatte tjener året før, må vi som arbeidsgiver sette tilside 28kr som de skal få i feriepenger året etter.
Gjest Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 Og så klager alle på at lærere har så mye ferie... ;-) Tusen takk for svar alle sammen, da ble jeg mye klokere! Bare ett lite spørsmål til: For de som da har 5 ukers ferie... Får de da litt mindre lønn i en mnd? En måned er jo normalt ca 4 uker, men med 5 ukers ferie har de jo da fri i 1 mnd + en uke i en annen mnd. trekkes de da litt i lønn den mnd de tar ut den ene uken med ferie? Vis ikke blir det jo egnetlig litt urettferdig at man skal få mer utbetalt i feripenger i tillegg til en ekstra uke med ferie.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Hvis du ser på lønnsslippen din i juli, vil du se at du får både lønn og feriepenger, og så blir du trukket for antall dager du har ferie. Dvs. 4 uker + 1 dag. De som har 5 ukers ferie, blir da trukket mer. (Men feriepengene utgjør jo også mer, da.)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Men du blir trekt i feriepengene for den 5 uka..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå