Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Har hatt symfysemål i øvre skiktet av det grønne feltet hele svangerskapet. Er nå 39+2 og på kontroll hos jordmor i dag var målet godt over det grønne feltet, samtidig som det ikke var antydning til modning/åpning. Jordmor har flere ganger bemerket at det nok er et stort barn når hun kjenner på magen. I tillegg var jeg selv og barnefar over 4,5 kg ved fødsel. Når jeg sier til jordmor at dette bekymrer med sier hun at hun forstår det.... Og at vi får håpe jeg ikke går over tiden.... Jeg blir dritredd av dette, kan jeg forlange vekstkontroll for å sjekke størrelsen på barnet, eventuelt bekken? Jordmor sier størrelsen på barn ikke er grunn til å henvises(Er ikke sykehus/ fødeavdeling/mulighet for ultralydundersøkelse der jeg bor, må derfor henvises til nærmeste sykehus for eventuell kontroll)
AO3 Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Jeg hadde et SF-mål som lå laaaangt over det grønne feltet hele veien. Det var snakk om vekstestimering relativt tidlig i svangerskapet (rundt 20-25 uker), men det ble aldri noe av. Jeg er førstegangs. Jordmor som kjente på magen min mot slutten, mente - på tross av SF-målet i himmelen - at babyen var rundt 3,5kg. Og det hadde hun rett i! Han veide 3540g, 12 dager før termin. Han måtte dessverre tas med ks, men det hadde selvsagt ikke noe med størrelsen hans å gjøre. Det er mye som har innvirkning på SF-målet, ikke bare størrelsen på barnet. Jeg ser nå at jordmor tror babyen er stor... Du kan jo be om vekstestimering, men husk at de kan bomme ganske grovt på den, også! Både pluss og minus. Hvis du er veldig bekymret, bør du heller be om å henvises til sykehuset, og få en vurdering av lege der hvis de ser på det som nødvendig. Du kan legge opp en plan mtp fødsel og fremgang, for eksempel. Jeg har ikke egen erfaring på området, men jeg tror ikke de tar pelvimetri på førstegangs bortsett fra hvis barnet ligger i seteleie.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Jeg var til vekstkontroll med minstemann. Er ingenting å stole på, får å si det sånn... De estimerte at gutten kom til å være 3600 g ved termin (kontroll i uke 36). Gutten kom 15 dager over tiden (de siste ukene legger de ikke på seg noe serlig), 4700 g! Det er en differanse på over kiloet det! :-o Familien min er kjent for å føde store barn, jeg var 4500g da jeg kom, alle mine søsken har vært over 4 kg. Det samma er ståa på min manns side. Vi er lange mennesker da, jeg er 1.80, mannen 1.90. Barna våre var lange da de kom, 54 og 56 cm, og er fortsatt langt over snittet. Å føde en nesten fem kilos var ingen problem, trolig fordi jeg er såpass lang. Værre om man er 1.50 og skal føde et såpass stort barn...
Gjest Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 1. Mange føder store barn uten komplikasjoner. 2. Vektestimering er - som det er påpekt her - potensielt veldig unøyaktig. Jeg fikk estimert over 4,5 kg, og fødte en på 3,2.
flypapir Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Ja, du kan be om vekstestimering dersom du ønsker det, men ofte bommer de endel. Jeg fikk flere vekstestimeringer denne gangen (gruet meg veldig pga stort barn osv), en før termin og et par i de 13 dagene jeg gikk over termin. Tre dager før gutten vår kom ble han estimer til å være maks 4430g. Han var 4860g. Fødselen gikk uansett som en drøm. Han var ute på tre trykk!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 tenker litt på det der jeg også, min første var relativt liten i vekt (3100g) og da lå jeg hele tiden litt under grønt felt. Men gutten var på gjennomsnitt når det gjalt hodeomkrets (som jeg ikke husker hva er nå)- altså et stort hode på en liten kropp. Dette etter sin far som er litt tjukk i skallen:-) Med denne ligger jeg helt øverst på det grønne feltet- hvis jeg får en baby til med tilsvarende stort hode så er ikke akkurat det så kult for min stakkars vagina:-) blæ, gruer meg
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 For det første; det er ikke vekten på ungen som avgjør vansker pga størrelse ved forløsning. Det er hodets omkrets i hovedsak, og skuldrene etter det. Resten er mykere og har lite å si, sånn sett. for det andre; SF-mål som ligger over det grønne feltet kan bety noe så enkelt som at der er mye fostervann, og at barnet da har god plass:) Med mine har begge hatt SF-mål over det grønne feltet, men barna har vært på gjennomsnittet, likevel. gutt; 3780g, jente 3440g. Hodeomkretsene var henholdsvis 37 cm og 36 cm.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 fikk opplyst på ul at det var "normalt med fostervann". Har mye større mage enn jeg hadde sist og vekten har gått mer opp selvom jeg er tynnere i kroppen enn førstemann. Håper jeg har en diger morkake:-)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 4 dager før jeg fødte sønnen vår ble han estimert til 3700g. Da han ble født 4 dager senere var han 3520g.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Jeg fødte ei nydelig jente på 5020gram uten at det var noe stort problem. Det er som oftest hodets størrelse som avgjør hvor vanskelig fødselen blir ang. størrelse. Jeg var inne på sykehuset for å sjekke størrelsen på babyen når jeg var i uke 39 og da mente de jeg var 10% over snittet. Dvs, gjennomsnittet lå omtrent på 3500 og 10 % over ville vært 3850gram. Jeg fødte en jente som var 49% over gjennomsnittet. De mente kun 10%...SÅ FEIL KAN DE TA! Hvor høy er du? Siden du selv var 4,5 når du ble født er det stor sannsynlighet for at dere føder store barn i familien og at kroppene deres tåler det. Vet du hvordan det gikk med moren din når hun fødte deg?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 Jeg hadde symfyse langt over den linjen, helt på utsiden av skjemaet nesten. Ble henvist til sykehuset til ultralyd og de estimerte barnet til ca 4 kg pluss. Øverste professor i fødselsmedisin mente dette var uproblematisk, og jeg som var 26 år og naiv stolte på han. De hadde også lovet med at jeg ikke skulle gå over tiden pga at barnet var stort, men da alt kom til alt lot de meg gå 9 dager over tiden og ut kom et barn på 5 kg og 55 cm lang. Måtte prøve å føde og det gikk selvsagt ikke og det hele endte med hastekeisersnitt. Etter dette så tok de røntgen av bekken og mente jeg kunne føde ca 3,5 kg. SÅ neste gang ble det planlagt ks da babyen lå an til å bli større enn det. Når det gjelder fødsel og frykt, så stol på deg selv! ikke gi deg! Min erfaring er at den gravide selv har minst like mye peiling som leger. Jeg villle spurt om en ekstra UL og be de komme med en plan for hvordan fremdriften blir. Er du lang har du større sannsynlighet for å greie å føde større barn. noen greier jo dette helt fint, mens andre ikke.
Tipp topp Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Hos meg bommet de også temlig mye på vekstestimeringen. Han skulle være ca 4 kg, men var 5,2. Fødselen tok 90 min fra start til slutt og ingen problemer.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Vekstestimering er høyst usikkert. Søsteren min fikk beskjed om at man typisk kunne bomme med inntil en hel kg! Men du trenger ikke bekymre deg. Du skal jo føde på et sykehus som har all anledning til å gjennomføre et keisersnitt for eksempel hvis fødselen går sakte eller noe, og tro meg, hvis du har høye SF mål følger de godt med. Det gjorde de i hvertfall med meg. De sjekket stadig at fødselen gikk framover og at riene mine var sterke nok :-) Men det beste er om du kan unngå epidural, for det kan ofte gjøre riene svakere ... og det er kjedelig hvis man har en stor bebis i magen.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #14 Skrevet 2. april 2009 er 170 cm høy. Moren min gikk det greit med så vidt jeg vet, men jeg var barn nr. 4 der. Vet ikke om det betyr noe men??? Kunne bare ønsket å fått vite noe om størrelse på barn og bekken før fødsel. Er bekymret for at det skal bli oppdaget midt i fødsel at barnet er for stort og så at det ender i hastekeisersnitt....
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 symfysemål sier jo ikke noe nøyaktig om hvor stort barnet er! Jeg kan bare si en ting, og min var over 4 kilo - når man føder, og hodet er ute, så er resten, altså kroppen til barnet, bare PEANØDDÅR i forhold! jeg lover deg! Og hodet er jo veldig føyelig, så tror heller ikke man merker de store variasjoner der. Ikke la deg skremme, de små gram gjør ikke stor forskjell altså. Smør deg med mykgjørende olje nedentil, feks fra weleda, det skader ihvertfall ikke, og jeg trengte ihvertfall ikke sy. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 Ikke for å skremme deg, men vektestimering via UL er ren lotto. Hos meg har de bomma med en drøy kilo begge gangene, hver sin vei. Det er i tillegg slett ikke alle sykehus som har bekkenmåling som praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå