Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 På hvordan noen her har gjort det i forhold til fotografering.... Har dere bare tatt med fellesbarn på familiebilder eller har dere også noen med alle barna? Er det forskjell på om alle barna bor hos dere eller om 2 bor borte?? Jeg bare lurer for jeg ble så lei meg på mine egne barns vegne... Men mulig jeg er veldig hårsår akkurat nå...
*-* Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Detder er en problemstilling som kommer opp med ganske jevne mellomrom her inne, noe nok mange er opptatt av. Hvis du søker på tema, både på BIM og DIB, så får du opp mye vil jeg tro. Jeg tenker at man må kunne være litt fleksible og vennlig innstilt her også, og ikke tolke alt som tegn på at noen holdes utenfor. Samtidig må man være flinke til å inkludere alle familiemedlemmene. Hvis det en gang blir tatt bilder av fellesbarn uten særkullsbarn i en familie så er det ikke sikkert det betyr annet enn at familien ønsker bilder av de to minste sammen på samme måte som de kanskje har bilder av de to eldste særkullsbarn sammen for eksempel. Men hvis det er et mønster at noen av barna ikke blir representert i familiesammenheng, som på julekort fra familien feks, da syns jeg at det er større grunn til å reagere. Kommer an på sammenhengen tenker jeg. Mange familier tar feks bilder av alle barna alene når de er små, sånn at de minste også får bilder alene som den eldste fikk. Stebarna mine bor hos oss 50/50, og vi ville nok aldri sendt julekort fra familien vår uten dem, de er jo en del av familien. Men jeg vil gjerne kunne henge opp bilder bare av fellesbarna alene i blant også, vi har allerede masse bilder av stebarna fra før:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Vi har begge ungene med på julekort og slikt. Men på takkekort i forbindelse med fødsel/dåp, så var det bare babyen som var på så klart. Da vi tok ettårsbilde av snupps, så var storebror med, og det ble tatt alenebilder av begge to, samt fellesbilder. Men flest av snupps alene. Tenk inkluderende og ikke eksluderende:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Det som gjorde at jeg reagerte var at de tok familiebilde med barn, far og mor... Forsåvidt helt greit, men for meg hadde det nok vært naturlig og tatt ett par familiebilder med alle barna, far og stemor...
*-* Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Enig med deg der. Man bør ikke gjøre ting som demonstrerer hvem som er i familie eller ikke. Vi er nøye på at vi har lik mengde bilder av alle barna rundt omkring og vil ikke tatt offisielle familiebilder med bare noen av barna i husholdet. Jeg jo på en måte skjønne noens ønske om et familiebilde uten særkullsbarna hvis de er der veldig sjelden og på en måte ikke er en del av familien, men jeg tror likevel ikke man skal gjøre det fordi det skaper så mye vonde følelser. Mye lurere investering å ta familiebilder med alle, sånn at man heller øker følelsen av tilhørighet. Man skal jo være i familie med hverandre lenge, komplikasjoner med mine og dine barn blir ikke borte ved å utelate noen fra et bilde. Det blir snarere verre. Jeg tror kanskje uansett at du skal prøve å ikke tenke altfor mye på dette. Hvis det dukker opp flere slike ting som gjør at du reagerer, så ta det litt pent opp med far, men prøv å ikke la barna merke hva du tenker. Foreldre blir ofte såre på barnas vegne og så blir dette overført på barna som begynner å lure på om foreldrene er glade i dem - selv om de ikke tenkte sånn av seg selv i utgangspunktet. Man kan kanskje prøve å tenke litt sånn som med ferier - noen ganger alle, noen ganger bare noen. Særkullsbarna får tilsammen like mye på mor og fars side tilsammen:)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Hei. Vi dro til fotografen med kun fellesbarnet vår og oss selv, egentlig mest fordi vi ikke tenkte "storfamilie" akkurat da. Vi har masse bilder av stebarnet hengende på veggene og skulle nå ta noen bilder av felles`n og noen med oss alle 3. Når vi fikk se bildene ble det bare helt feil. Nå henger bildene som alltid har hengt der av stebarnet, og noen bilder av felles`n, mens bildene av oss som familie bare ble dumt fordi det var en som manglet i familien. Vi kunne rett og slett ikke henge det opp, verken for stebarnet, felles`n og ikke minst oss selv. klok av skade: Generelt synes jeg derfor (hvis man har barnet annenhver helg eller mer - ikke en gang i halvåret liksom) at man bør ha med alle barna til fotografen, også får man heller velge ut hvilke bilder som passer best etterpå.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Hei:) De er hos pappa'n sin annenhver helg og det er forsåvidt greit at de ville ha noen bilder av bare sin lille daglige kjernefamilie, men jeg synes det var så rart å ekskludere de andre helt. (men bikkja var med da) Vi sliter til tider med at ungene ikke vil dit og da tenker jeg at sånne ting ikke er med på å hjelpe på sånne forhold ihvertfall. Men nå har jeg fått luftet det, fått noen fine svar (takker for det) og nå skal jeg glemme det. Jeg vet hva jeg kommer til å gjøre når vi skal til fotografen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå