Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Jeg mener det er for lettvint og stilles for få krav til ufaglærte i barnehager. Det burde vært obligatorisk at barnehageansatte har relevant kunnskap og kompetanse om barn. I Sverige er det barnehager hvor ufaglærte (unge) ikke får kontrakt i mer enn 2 år av gangen, da det oppfordres til å ta udannelse. Også for at personalgruppen ikke skal gro fast i gamle rutiner og tankemønstre. Det synes jeg er utrolig bra.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Er det lett å få forlenget kontrakten da, eller går ikke det an? Og de ufaglærte eldre, får ikke de heller lengre kontrakter? Ja til kortere kontrakter for eldre også - snakk om inngrodde altså (både i vår bhg og assistentene til pedledervenninna mi). Men sånn i hovedsak hadde det også vært fint med litt stabilitet - det er fryktelig kjedelig og ikke minst antitrygghetsfølelse når det til stadighet er nye vikarer på avdelingene... Eller utskiftninger generelt.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2009 De får ikke forlenget kontrakten. Pedagogene er de eneste som har kontrakt på ubestemt tid. I de fleste av de barnehagene med denne strategien vil de ha unge, nytenkende vikarer med et engasjement for jobben. Jeg synes det er skremmende mange barnehager med inngrodde rutiner og inkompetente personalet. De ser på barnehagen som et oppbevaringssted og ikke en arena for utvikling og utforskning. Jeg synes det stilles altfor få krav. Nå er jobbmarkedet sånn at det dessverre taes inn hva som helst for å få dekket opp bemanningen. Det nyeste er at de skal ta inn polske førskolelærere, gi de 3 mndr. norskundervisning og ut i barnehager som pedagoger. Det sier jo noe om mankoen. Og kvaliteten.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Det høres jo bra ut, men får de tak i nok folk på den måten da? Fører strategien til at de yngre utdanner seg (til pedagoger)? Eller må de ha nødløsninger i Sverige også, sånn at det i bunn og grunn blir som her i Norge, men kanskje med mindre stabilitet/inngroddhet?
ALIICE Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Det er tydelig Tøysetipp, at du ikke vet hva du snakker om.
Gjest Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Det finnes jo yrkesutdanninger som er relevante for barnehageassistenter og man burde vel oppfordre de ansatte til å få tatt fagbrev eller lignende.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2009 Jeg må si at jeg er tvilende til stabiliteten rundt om i barnehager også. Er det utelukkende positivt at personalet har vært på samme arb.plass i 15 år? Det kan være godt med friske pust og ny kunnskap. Selv ville jeg foretrukket unge pedagoger fremfor bestemorversjonen som har jobbet på arb.plassen i syvogtredve år. Det jeg vil frem til er at det stilles for lite krav. Personalet blir servert rammeplanen for barnehager i lesetimer, men hva hjelper det når det ikke blir praktisert i virkligheten? Når det ikke blir satt opp tid til refleksjon og praksisfortellinger vs. kunnskap. Det hjelper ikke å bare være glad i barn. Vedr. Sverige så kan de være mer selektive enn i Norge. Det kommer nok til å komme hit etterhvert også (vi henger noen år etter våre naboland). I Damark tror jeg det har vært praktisert noen år allerede. Jeg tror det har gitt veldig gode resultater - dennne strategien.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2009 Jaha, og hva underbygger du det med? Jeg har just vært i en slik barnehage og diskutert dette med mine lærere, forksjellige styrere og øvrige.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Åh, jeg er så glad i "bestemoren" på avdelingen. Skikkelig humørspreder, som lar barna klatre på henne, som aker nedover bakken med barna, som bygger sandslott og hopper og løper. Jeg gruer meg til hver gang hun skal bort på ferie - for da er Daniel så trist. "Jeg vil at ***** skal komme i bhg.." Nå er det kommet tre nye jenter på avd siden jan - og jeg syns de er greie. Men de faste som har vært der har vært bedre. (de er der enda da) De er mellom 29 og 54. Selv skal jeg begynne i en bhg til aug, uten utd. Kommer til å utdanne meg nå - men den erfaringen man gjør under jobb får man ikke hvis man ikke jobber heller. Jeg har f.eks jobbet med barn som er vanskeligstilte siden aug - uten utdanning. Det er grunnen til at jeg idag kl 0720 fikk beskjed om at jobben var min om jeg ville ha. Intervjuet var jeg på igår. Man kan utdanne seg i det vide og det brede, man må få praksisen igang også. Og alle vet at bhg-yrket er dårlig betalt som assistenter. Der jeg har vært innom har de fleste TRIVDES med arbeidet. Det er en krevende jobb, og man jobber ikke med barn om man ikke vil. Som sagr: Der jeg har vært innom, de jeg har snakket med og møtt ++ Uansett er jeg enig i at man bør få litt utdannelse om man vil jobbe der lenge. Men, jeg har IKKE NOE imot de som er 54 år f.eks. Det er godt å sitte på ett "bestemorsfang" og det er jammen så morro å ake nedover bakken med "bestemoren" også. Hun som er eldst i bhg er favoritten til meg og Daniel. ingen over, ingen ved siden av. Kunne aldri tenkt meg å få hennen byttet ut, med f.eks de som har begynt der som vikarer nå.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. april 2009 Jeg har også jobbet med verdens beste bestemorversjon. Mangfold er bra, men som jeg skrev ville jeg ha foretrukket unge pedagoger. Praksis er en forutsetning, ikke minst for å kjenne på om det er det her man vil jobbe med. Tviler ikke på at du er dyktig i jobben din og at du er den verdig.(gratulerer med jobb forresten)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 Jeg ville ikke frem til noe når det gjaldt jobben min altså, bare si at praksis før begynnende studier er bra. Feil gjør nok jeg som alle andre Takk forresten Jeg skjønner poenget ditt, men jeg har møtt så utrolig gode eldre damer. De har faktisk andre verdier enn meg f.eks - som bare er 21år. Men, jeg kan også si at jeg gleder meg til å ta fatt på studiene! Som jeg sa istad: "Feil gjør jeg, men hvordan håndtere de i ulike situasjoner". Jeg vil si både erfaring, men kompetanse spiller sine roller der. Det jeg nesten brenner for er at mennene skal få komme i bhg. Men det jeg er litt redd for nå, er at det blir satset for mye på menn. Kommer det en mann uten noe særlig kompetanse, verken erfaring eller praksis - så vil han ha en større sjanse fordi det ER for mange kvinner. Jeg var i tvil om jeg fikk den jobben, fordi de skulle over påska ha inn en mann til intervju, men takk og lov for min del valgte de meg! ) Der jeg jobber akkurat nå, er vi 10kvinnner og 7menn. Ingen av mennene har noen som helst faglig bakgrunn.. Men, en har nesten nettopp begynt på studiene.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Hvor skal du gjøre av de unge pedagogene når de blir eldre, da?
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. april 2009 Nei, de får se å finne seg et annet yrke. Oppdatere seg, tilegne seg ny kunnskap og fortsatt kunne være en god pedagog.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. april 2009 Mangfold er positivt synes jeg. Arbeidserfaring er en forutsetning, det hjelper ikke ha all verdens kunnskap om man ikke får brukt det i sammenheng med praksis. Poenget mitt er at det stilles for lite krav. Barnehagen bør være mer enn en oppbevaringsplass mens mor og far er på jobb. Jeg tror det vil komme om noen år, i hvert fall om man ser på utviklingen til våre naboland.
ALIICE Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Du må ha vært innom veldig få barnehager, eller vært veldig uheldig med de du har vært innom og intervjuet. Har selv jobbet i bhg som ufaglært, senere tok jeg utdannelse og ble førskolelærer, har vært pedleder noen år, og er spesped og har videreutdanning i ledelse. Jobber nå i bhg som fagansvarlig, og er ansvarlig for utvikling av kompetanse, og det å gjøre taus kunnskap eksplesitt. For som du tydeligvis ikke vet, så innehar de som har lang fartstid i bhg meget stor kompetanse om barn og samspill med barn...
Gjest -<<- Skrevet 2. april 2009 #16 Skrevet 2. april 2009 In an ideal world. Men med det lønnsnivået man har i barnehager er det ikke sjangs i havet for at det kan gjennomføres. Ingen gidder investere voldsomt i utdanning for å få en elendig betalt jobb med få karrieremuligheter.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2009 Førskolelærerlønna er ikke så dum i forhold til det den var. Her (Østfold) ligger den på 318 000,- startlønn uten ansinitet. Hvorfor skal det ikke kunne gjenomføres å stille høyere krav til barnehagepersonalet? OppogHopp, jeg har også spesped., om to måneder ferdig utdannet førskolelærer med årsstudie/fordypning i ledelse. Og så blir det kombinert jobb + master ledelse deltid fra høsten. Har jobbet i barnehage i 3 år -også som styrerassistent og styrervikar. Du har helt klart lengre fartstid enn meg, men vi er av forskjellig oppfatning. Jeg sier ikke at mange assitenter ikke gjør en god jobb, bevares, men at det bør være krav i form av kunnskap for å kunne jobbe i barnehage. Ganske sikker på at det vil komme.
Gjest -<<- Skrevet 2. april 2009 #18 Skrevet 2. april 2009 Førskolelærerlønna er ikke problemet, de andre lønningene er. Synes jeg ser offentligheten sette av penger til å ha kun førskolelærere i barnehagene. Så lenge lønnen til assistenter/barne- og ungdomsarbeidere er på det nivået den er, kan man ikke forlange noe videre utdanning. Konseptet er da også at den utdannede skal ta seg av det pedagogiske opplegget, og veilede de ufaglærte. Om det svikter, kan det jo tenkes det er fordi førskolelærerutdanningene er svake på personalledelse. Langt enklere å gjøre noe med.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 2. april 2009 "For som du tydeligvis ikke vet, så innehar de som har lang fartstid i bhg meget stor kompetanse om barn og samspill med barn..." Nei, det vet jeg faktisk ikke, for det er ikke utelukkende i det hele tatt. Eller min erfaring. Min erfaring er at mange gror seg fast i gamle vaner og rutiner og at barnehagen blir et oppbevaringssted, hvor barn blir passet. Det må da få stilles krav til de ansatte. Det er jo uhyre viktig at de som jobber i barnehage får tilegnet seg kunnskap om barns samspill- ikke bare gjennom erfaringer. Barns medvirkning på dagsorden feks. og de ansatte blir satt til å lese rammeplanen. Ingen refleksjonegrupper, samtaler med de andre ansatte - kunnskapen satt opp mot praksiserfaringene etc. Det er nytteløst. Jeg synes kunnskap burde vært en forutsetning for å kunne jobbe i barnehage. For noen år siden fikk man jobb i barnehage fordi man likte å jobbe med barn. Flott utgangspunkt, men man må
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 Forfatter #20 Skrevet 2. april 2009 litt fort i svingene der ja. ha kunnskap om hva man driver med også. Jeg synes det er så manglende interesse på kunnskap og engasjement at jeg vet ikke hva. Jeg har sett så mange tilfeller hvor de subber og tramper i samme modus, ingen glød eller giv etter ny kunnskap eller det å utvikle seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå