Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 uker på vei, og har hørt at man bare må ta folat i 3 mnd. Men usikker på om det er lurt å slutte. Tar trantabletter i tillegg? Er det mange som tar multivitamin også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hørt at man skal fortsette med folat, men da den ordinære mengden... som fx finnes i multivitaminer... jeg tar selv multivitaminer med omega3, der er det folat også...

Skrevet

Legen min sa at ny forskning viser at man bør ta folat hele svangerskapet, men da halv dose etter 1.trim. Jeg tar også multivitamin (nesten hver dag) som har folat, mye fordi jeg har så sære matpreferanser at jeg er redd jeg ikke får i meg alt jeg trenger. Tar tran i tillegg..

Gjest Umbilikus
Skrevet

Jeg har vært litt sløv i det siste, men jeg har egentlig som mål å ta folat ennå. Det sies at det er bra hele svangerskapet, og i den Spebarnsboka som deles ut på sykehuset, står det at folat er viktig for mors psykiske helse etter fødselsen. Så egentlig kan man gjerne fortsette ei stund etter at barnet er født også.

Skrevet

Mye forskjellige anbefalinger ute og går.

Jordmor og hun på ultralyden sa begge at jeg skulle slutte etter uke 12. Da er babykroppen "lukket og låst" og folat vil ikke lengre ha effekt. I tillegg viser forskning at folat ikke er særlig heldig i lengden da det gir en ganske stor økning i kreftfare

Så jeg satser på å klare meg fint uten

Skrevet

Jeg har sluttet å ta folat etter 12 uker, ta multivitamin og der er det litt folat i, og har også hørt at det ikke bra med folat over lengre tid. Syns det var godt å ha en mindre tabelett å huske på. (Tar trankapsler også.)

Skrevet

Hei! :-)

Tar multivitamin som inneholder halvparten av mengden folat som det er anbefalt å ta dei 3 første mnd. og i tillegg tar jeg omega 3 og nå om våren en ekstra c - vitamin!

Så at det var ei som hadde fått beskjed om at folat gir økt kreftfare, det er nok ikke helt riktig.

Sjekket opp dette da jeg også fikk høre det for 3 år siden og i dei påstandene som visstnok kom fra noe forskning fra England, var dette noe som det så absolutt ikke var noe hold i, og foskningen var nokså mangelfull!

Spurte bl.a. en røntgenlege ved mammografi på sykehuset som tok seg tid til å sjekke dette og leste gjennom rapporten og påstandene, og han sa at dette ikke medførte riktighet om man leste gjennom rapporten på engelsk!

Folat er en vannløselig vitamin som skilles ut av kroppen om det blir for mye av det, og det er nesten umulig å få nok gjenneom vanlig kost!

I tilleg er det jo flere land som bla USA som tilsetter ekstra folat i mel ol. fordi det er et vitamin som er viktig, og er lett å ha mangel på!

Skrevet

Tar også multivitaminer med folat i (samt trankapsler, jerntilskudd og innimellom en ekstra c-vitamin(

:o)

Skrevet

Jeg spiser gravid-tabletter, og det skal jeg fortsette med heeeele svangerskapet. :-) I tillegg tar jeg trankapsler og prøver å spise mye frukt og grønnsaker. Satser på at det skal dekke mine behov for vitaminer og mineraler :-)

Skrevet

De 200 mg. folat pr. døgn som anbefales for resten av svangerskapet får en normalt sett gjennom multivitaminer. Jeg tar det + omega 3.

I første tri, tok jeg gravidtabletter som inneholdt de 400mg med folat som er anbefalt gjennom de første 12 ukene.

Skrevet

Jeg også sluttet med folat etter tolv uker!Var ikke vits mer da sa legen.

Tar nå omega 3 multi og sanasol:)

Skrevet

jeg tar vitamintabletter for gravide og noen kapsler omega-3+ at jeg tar 1 ekstra tablett med folat pga at jeg har epilepsi.Da trenger man ekstra folat har jeg lest/hørt! Man må dermed ha dobbel dose da.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen om å slutte med folat da jeg var på 1. kontroll når jeg var 12 uker på vei. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke skulle ta multivitaminer hvis jeg hadde ett variert kosthold. Folat trenger man vell hele tiden, men da kan man spise mere grønne grønnsaker som brokoli i steden for å få det i seg kunstig.

Skrevet

ja, enig med deg P+T+F+Spire :o) det var akkurat det legen og jordmord sa te meg også.. men at jeg skulle fortsette med at ta omega 3 da dette er med på at utvikle en frisk og rask og smart hjerne.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...