våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Uansett hva det gjelder, fårvi beskjed om å kontakte noen andre. Noen eksempler: 1) Babyen på to uker fikk vannkopper. Vi var ganske sikre på hva det var, men ville ha det bekrefta. Fikk ikke komme inn på hs pga smitte. Det var legedag der den dagen. Må kontakte FASTLEGE. Greit nok at de ikke vil ha smitte der, men på legekontoret satt det også mange som sikkert heller ikke hadde lyst på vannkopper. Men-men... den kan jeg forstå... 2) Problemer med amming. Jeg visste at det skyltes sopp. Fikk beskjed om å kontakte en AMMEKLINIKK, evt ammehjelpen. Jeg nekta, og forlangte å få Diflucan pga tidligere erfaringer. Fikk til slutt av legen på hs, og ble bra. 3) Det er onsdag, og lege tilstede. Lurer på om vi kan få komme og sjekke ørene til babyen. Mistanke om ørebetennelse. Hs kan ikke hjelpe. Får beskjed om å kontakte FASTLEGE. Hs holdet til i et stort bygg med mange flotte kontorer. De har stort lekerom, lege, masse utstyr, kontordame + flere ansatte og det eneste de kan er å måle og veie!!!???!?!? Hva f... er vitsen?????????????
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Vitsen er de vanlige oppfølgingskontrollene, da også legekontrollene ved x mnd... (litt ulikt fra sted til sted) Annen sykdom, som du beskriver, er det faktisk fastlegen man skal kontakte. Helsestasjonen skal bistå ifht amming, men dersom du visste du hadde sopp, ville jeg kontaktet fastelegen for å få medisin. Hva er problemet med å dra til fastlegen din? Helsestasjonen skal ellers følge opp i fht barnets utvikling, vekst og spørsmål du måtte ha ifht dette.... og selvfølgelig ifht ammeveiledning, om det er problemer der.
-------- Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Skjønner faktisk veldig godt det med vannkopper da - at dem ikke vil ha den smitten. Når min sønn ha vært syk har jeg aldri kontaktet HS, men alltid ringt fastlegen. Aldri vært i tankene mine å ta det opp på hs.
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2009 Fastlegen min er en mann på knappe 30 år. Han er ingen kløpper i forhold til amming. Vet ikke at man kan få sopp under amming en gang... Syns de vet så lite om amming på hs, og det sjokkerer meg litt. Vasospasmer hadde de aldri hørt om f.eks. Fastleger generelt tror jeg ikke er så veldig behjelpelig med ammeproblemer.
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2009 Og legen som tusler rundt der hver onsdag med te-koppen i hånda, kunne godt tatt en titt inn i ørene på en syk baby. Det er nå min mening da. Så hadde vi sluppet å tilbringe dagen på venterommet hos legen. Men for all del... Vi dro til legen vi. Og det gikk bra til slutt ;-)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Jeg forstår at du spør hva som er vitsen med helsestasjonen, for det vet du tydeligvis ikke. Vitsen med helsestasjonen er å følge opp barn i forhold til vekt, høyde, språkutvikling, hørsel, syn o.l. Hs er IKKE et legekontor, er barna syke skal de selvsagt til fastlegen / legevakt som alle andre. Når legen på hs er tilstede, er han det for å ha planlagte undersøkelser av alle barna som har timer der. IKKE for å ta akuttimer på syke barn. På hs går man med barn fra de er helt nyfødt. Selvsagt skal man minimere smitterisikoen så mye man kan. Jeg ville ikke engang gått på planlagt kontroll med en baby med vannkopper. En annen ting: vannkopper på en 2 uker gammel baby ville jeg ha gått til fastlege med sporenstreks. Det kan være farlig for så små barn. Jeg synes du virker kravstor og uten forståelse for at hs ikke er din private serviceinstitusjon. Hvis helsestasjonen skulle ta imot slike henvendelser som dine, ville de ha fått like lang ventetid som legekontorene har, og det er ingen interessert i. Husk at det ikke er bare ditt barn som går der!
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Forstår du blir litt frustrert, men jeg har aldri kontaktet helsestasjon untatt de faste timene...ser ikke for meg at de skal ha mulighet til så mye annent enn det de gjør...blir jo lang ventetid om de skal ta seg av alle. Det er jo nettopp derfor vi har ammeklinikk og fastlege men akutt timer...slik at de kan hjelpe oss når det er noen annent enn faste ritualer.
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2009 Bare så det er sagt: Jeg var hos legen med henne da hun hadde vannkopper. Er ikke helt dum heller da. Har flere barn, så kjenner til helsestasjonen godt. Har sittet det mange ganger på kontroll og snakka om hvor søte de er, hvor gøy det er med babyer, hørt 1000 ganger at de følger sin egen kurve, bla-bla-bla. Syns bare at de kunne vært mer konkrete når det er et problem, som f.eks det med amming. Eneste gangen helsesøstra var konkret, var da jeg klaga på stingene etter fødsel. DE ville hun gjerne se. Ja-ja... Når jeg sier ting så får jeg til svar at "ja, så flott da!". Uansett hva jeg sier liksom. Om jeg hadde sagt at ungen hadde slutta å puste, hadde hun sikkert sagt det samme. "ja, men så flott da!" Hun hører liksom ikke hva jeg sier. Mulig det er bare jeg som føler det. Da må dere virkelig ha meg unnskyldt!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Jojo, men alt det du sier der har ingenting med det du klagde på i hovedinnlegget. Og om du har flere barn, er det kanskje bare vaksinene som er noe særlig nødvendige for deg. For usikre førstegangsmødre, og for mødre med barn som ikke legger på seg noe særlig eller har andre utfordringer, er derimot helsestasjonen viktig. MEn det er klart, ammingen burde de kunne hjelpe deg med. MEn har du sopp er det likevel bare en lege som kan skrive ut resept. Og hun burde høre på deg.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Da ville jeg anbefalt deg å bytte HS.
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2009 Ja, vaksinene har vi jo fått der. Bortsett fra Prevanar, som fastlegen ikke syntes var noen vits i å ta på førstemann. Den gang var jeg usikker førstegangs. Helsesøster kunne heller ikke anbefale det ene eller andre. Kanskje en annen hs hadde vært tingen ja...
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Det er ofte lurt å bytte, om man ikke føler man får svar. Jeg har det litt motsatt: Hadde en SUUPER hs der jeg bodde før, de HS jeg har møtt på det nye stedet vi bor på er... Tja, jeg er ikke imponert. Føler de dytter meg ut av døren liksom. Jeg har møtt to stk, og begge var jo like inkompetente på samma HS. Hehe, jaja.. Håper du bytter, og får en super HS nå Lykke til!
AO3 Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Du har tydeligvis ikke skjønt hva som er poenget med helsestasjonen - det er nemlig ikke et legekontor! Jeg synes det er ganske hårreisende at du i det hele tatt vurderte å dra til hs med et barn som har vannkopper. Det er slike ting man har fastlege for, det samme gjelder når du trenger en resept. Og hvis du ikke er fornøyd med fastlegen din, får du bytte.
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. april 2009 Jeg skjønner at de ikke kan ta imot barn med vannkopper. Den er grei!!!!!!!!! Men når helsesøster sier til meg at så små barn ikke kan få vannkopper, så skulle jeg kanskje dratt likevel og spurt hva de prikkene var da??? Hun var på barselvisitt da broren var syk, og jeg var bekymra for babyen. Så lenge jeg ammet, kunne ikke minsta bli smitta, sa hun. Dessuten kan legen på hs skrive ut resept. Han har gjort det i noen tilfeller for meg! f.eks mycostatin. Og jeg er veldig fornøyd med legen min, når det gjelder meg selv! Han er bare veldig usikker på små barn. I går måtte jeg fortelle ham at barn på 5 mnd ikke kan to otrivin nesespray mot ørebetennelse, som han anbefalte!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 2. april 2009 #15 Skrevet 2. april 2009 Helsestasjonen skal undersøke og følge opp friske barn, og følge med på vekt, motorisk og språklig utvikling, hjelpe med amming, gi vaksiner og foreta rutinekontroller av barnet. Spesielle problemer skal taes videre til lege, evt spesialister. For meg er helsestasjonen nyttig for å vite at alt er normalt, og jeg hadde syns det var helt greit om HS henviste til lege e.l. ved spesielle problemer...
våken_om_natta Skrevet 2. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 2. april 2009 Det var et helt greit svar uten glefsing, og frekkhet. Setter pris på det. Fint at mange føler at de har stor hjelp av hs, men jeg må bare få innrømme at jeg som regel går derifra med mange flere spørsmål enn da jeg kom. Jeg ønsker meg tilgang på en lege som har peiling på barn, når barnet mitt er sykt. Jeg føler jeg blir møtt med så mye usikkerhet, og får så mange ulike svar, så jeg kunne ønske at legen på hs kunne vært mer tilgjengelig da, om dere skjønner, for spørsmål som går direkte på barnet. Siden han har erfaring med små barn. Men jeg har skjønt at sånn er det ikke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå