Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Går til ekstra oppfølging hos lege på sykeh pga lavt stoffskifte. Etter målinger i går var MAD litt høyt.(babyens magemål) Skal derfor ta glycose pørver rett over påske. Shitt,kjente jeg fikk litt små angst.Men,hun sa jeg overhodet IKKE skulle tenke på dette. Får da som sagt svar etter påske,og skal på ny UL om 5-6uker,men det er pga oppfølgingen med det lave stoffskifte. Har bare tenkt og tenkt på dette siden i går jeg.Fikk ikke beskjed om og holde meg unna noe søtt eller kos i påsken asså.Men,har fått for meg at jeg nå ikke bør spise noe slikt. Men,dere som har sv diabetes hva gjør dere for noe ekstra i forhold til det??? Bør jo heller ikke være noe,var ren rutine så lenge magen til baby var litt stor. Jeg har ikke noen symp på noe.Helt ren urin,ikke overvekt, og ikke store barn tidligere. Uff,noen som har noen beroligende ord??
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Det var først tegn til dette i uke 14 (lå helt på grensen) og i uke 20 begynte jeg med målinger og insulin. Det var aldri noe fare for barnet, gikk til ekstra kontroller på SØF, snakket med en lege som var spesialisert seg innenfor diabetes og holdt meg unna så altfor mye søtt. Det var ikke noe stress egentlig. Heldigvis gikk det over etter fødselen. Lykke til.
Gjest I og lillegutt Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Hei Jeg hadde sv.diabetes. Han var stor i forhold til gjennomsnittet, jeg hadde for lite fostervann (som følge av sv.diabetesen) og urinveisinfeksjoner konstant. Nå skal det være sagt at jeg momset godis hver dag frem til uke 30, da fikk jeg konstantert sv.diabetes. Det er jo diabetes 2. Jeg fikk ekstra UL, og fikk beskjed om å kutte sukker og regulere kosten. Med oss har det gått veldig fint Nå er han 1år og har ikke diabetes, men jeg må ta glukosebelastning etter påska.. Det går nok helt sikkert greit med dere også
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 2. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2009 Takk for svar begge to. Kan jeg spørre hvor store barna var da de ble født..ble dere satt i gang??? Håper bare det var tilfeldig egentlig,men greit og få sjekket da. Men,unnet derer dere noe,eller var alt snop fy,fy????
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Jeg ble satt i gang dagen før termin, da hadde jeg fått sv.forgiftningen også- det var visst ikke så unaturlig. Hun ble estimert til å være over 5 kilo 3 uker før termin. Ut kom den ei snerten snelle på 3380 g. Unnet meg litt av og til, måtte føre dagbok over hva jeg spiste som jeg leverte til d.legen. De var overbevist om at noen i slekta hadde diabetes, men den gang ei. Var vel bare litt uheldig. Fikk beskjed om at 50% får det igjen senere i livet, så man burde strengt tatt være flinkere med kosthold og trening.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 2. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2009 såppas ja.Heldigvis at hun ikke var 5kg da. Har hørt flere slike tilfeller at dem sier barna blir stooore,men at ut kommer det små babyer;) Tror ikke det er så lett og estimere vekten i magen jeg asså. Snakket med JM min nå,og hun sa at målene dem får kommer helt ann på åssen baby ligger i magen.Om den ligger høyt,på siden,i sete osv.Så nesten umulig. Men,er jodt man blir fulgt opp. Hva slo det ut på for noen prøver hos deg da? Er jo på en måte bar etilfeldig at jeg må ta den prøven.
Gjest I og lillegutt Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Jeg ble satt igang tre dager før termin, men det var pga utvidet nyrebekken. Hadde ikke noe med sv.diabetes å gjøre. Han var 3600 og 51 cm. Høres kanskje liten ut, men jeg er veldig liten så han var stor iforhold til hva jeg hadde plass til.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 2. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2009 Skjønner;) Snuppa mi veide 3680 og var 50 lang.Helt gjennomsnittelig. Jeg selv er 167 og veier vanlig 58 kg (er på 66-67kg nå) Var innom apoteket og fikk målt bl sukkret i stad.Var bare nyskjerrig. Og det var 1/2 etter frokost.Da lå det på 7,1.Det var helt normalt og helt flott fikk jeg beskjed om. Så tar dette med ro nå,så får jeg ta den glykose testen etter påske og satse på at det går bra;)
Gjest Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 jeg fikk sv diabetes de 2 siste mnd i svangerskapet. Hadde sukker i urinen og tok en sukkerbelastings test. Den var over 11. jeg ble kostholds regulert og klarte meg såvidt uten insulin, men det var beintøft. Det eneste jeg spiste var 2 grove knekkebrød med smøre ost, hver 4 time. Ingenting imellom måltidene(spiste vanlig middag da. Også vann til drikke. Spiste gulerøtter som snacks. Dette var i sommer (fødte 19aug) Så det ble ikke noe kose sommer for å si det sånn, jeg ble utrolig opphengt i det å spise og ikke spise hele tiden. Jeg gikk ned 3 kg på de 2 mnd. Jeg hadde bare gått opp 9 så det ble bare 6 kg på meg, så sånn sett var det jo veeldig bra;) Jeg fikk også høre at både jeg og barnet hadde 50%sjangse og få diabetes type 2 senere i livet. jenta mi var 3940kg ved fødsel ca 19% større en gjennomsnittet.
Tøysetipp Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Det slo ut på blodsukkeret som var en rutineprøve på svangerskapskontrollen. Første gangen måtte jeg også ta sukkerbelastning, den var negativ, men så fortsatte det å stige. xxxxx for at det ikke er det da:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå