Gå til innhold

Dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er det her?

Lurer på å tilby meg og være dagmamma for jenta til ei venninne av meg, de får ikke barnehageplass til jenta og trenger barnepass. Jeg er hjemme med jenta mi 1år til så hvorfor ikke?

Hva er "normal" betaling?

Greit å vite litt når jeg skal ha en prat med henne, vi blir nok enige. Men er jo greit og vite hva ev. andre tar/får i mnd for å ha/være dagmamma:)

Tusen takk for svar;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster ca 2500 å ha barnet i barnehage 100%.. Det vil si ca 125 kr per dag.. Jeg ville ikke tatt mer enn det det ville kostet å ha barnet i barnehage.. 2500 kr i mnd er faktisk endel penger.. Men det er min mening :)

Skrevet

Det koster ikke 2500 for barnehage plass nei.

Ca 2500 ink matpenger PLUSS kontantstøtten på ca 3300 !

Så en barnehageplass koster i dag ca 5800,-

Jeg er dagmamma og har 5000 i mnd inkl frokost, lunch, lett middag, frukt og bleier.

Men prisene uten bleier og middag ligger på 4500 i snitt.

Skrevet

Jeg er dagmamma for ungen til venninna mi og tar 200 kr dagen. Det blir 4000 mnd inkl. mat og bleier. Hadde jeg vært dagmamma for en unge som ikke var en venninne sin hadde jeg tatt 5000. Husk på at når man har ungen hos dagmamma får foreldre 3300 i kontantstøtte.

Så hvis du skulle tatt 125 kr pr dag hadde venninna di tjent penger på å bruke deg som dagmamma faktisk.

Skrevet

Vi betalte 5800 per mnd og det inkluderte mat og drikke (varmmat til lunsj) og bleier. Hun var hvit dagmamma slik at vi fikk tilbake på skatten. Ellers hadde vi nok betalt mindre. Hun passet kun sine egne og vårt barn og derfor ordnet vi slik at vi var arbeidsgiveren hennes. Staten dekket faktisk arbeidsgiveravgiften!

Skrevet

vi betalte 4000 inkl mat men bleier måtte vi ha med selv:)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar:)

Kommer til å diskutere litt med henne, men greit og vite hva som er "vanlig". Da har vi litt og gå ut ifra:)

Og siden barna våres er ca like gamle så kommer jeg nok til og holde maten og bleiene, er jo dumt og ta med når jeg alikavel lager mat til barnet mitt.

Skrevet

Jeg tror det er litt avhengig hvor i landet man bor...

Jeg er dagmamma i oslo, og tar 5000, pr barn.... Da må de ha med mat og bleier selv..(mat og bleier er nemlig ganske dyrt..og i løpet av 8 timer hver dag blir det mye mat og mange bleier..jeg syns det er en selvfølge at dette er kostnader mor til barnet tar og ikke dagmamma/barnehage).. likevel er det billigere en barnehageplass!!!!!!

Jeg gjør ingen unntak for venner...da regningene mine må betales og jeg ikke orker å passe flere enn jeg gjør.

Jeg har også skriflige avtaler angående tid, ferier, betaling og sykdom (blant annet) viktig å ha dette ryddig, slik at det ikke blir noen misforståelser... viktig at begge skriver under denne avtalen!

lykke til=)

Skrevet

Takk for det:)

Blir jo ikke helt gratis med mat og bleier nei, men tenkte vi kunne ta det inkludert i prisen de betaler. For jeg har jo uansett maten og bleien her:) Og da er det jo ikke nødvendig og ta med.

Men har dere "vanlige" barnehage tider?

For meg er jo det ikke så viktig sånn sett, for jeg vet jo de ev. kommer til å levere henne her før arbeid og hente henne etter arbeid:)

Skrevet

syntes dere burde ta i betraktning at i bhg er det visse retningslinjer som må følges + at det hver dag er pedagogiske ledere der. Bhg burde være en del dyrere enn dagmamma!!!

Skrevet

jeg syns ikke bhg nødvendigvis er "bedre" enn dagmamma for de minste...alt for mange barn, for få ansatte og for lite kvalitetstid (med unntak) I de store bhg hvor det er mange hundre barn..blir barnet fort "borte" i mengden...(har vært ped-leder selv) Det blir ofte ikke tid til pedagogisk arbeide i bhg.

Da jeg gikk over til å ha dagbarn ble min hverdag mye bedre..og jeg tror barna "mine" også hadde det meget bra!! Små barn trenger kun omsorg, mat, søvn og en alsidig hverdag....men viktigst av alt å bli sett, noen som kjenner den enkelte godt, og vet hva som er viktig for barnet! Det får barna ofte mer av hos dagmamma. (nå snakker vi om de minste...jo større barnet blir, jo flinkere til å si ifra, og vise hva som er viktig!)

Jeg fulgte tider osv til familiebhg.

Skrevet

Enig med deg over her.

Jeg og mange jeg kjenner føler at barnehage er greit for barn 3+

Dagmamma er kjempe greit og bruke til de da er 3år pga da får de litt mer "nærhet" og den kontakten de trenger. Ivertfall 0-1,5år. De har jo ikke så lett for å si ifra om ting og da er det greit med "små grupper". I en barnehage har de sjelden tid til å ta seg så mye av hver enkelt barn.

MEN alle har jo ulike meninger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...