ZineEddineMadeInMe Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 før man har født altså. er det bra eller ikke? bedrer det produksjonen senere?
Abracadabra Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 hei! godt spørsmål egentlig, hehe - kjekt å kunne ha et lager på frys klart når baby kommer! MEN jeg tenker på det at første melken som kommer etter fødsel er jo så viktig at baby får i seg - vil dette komme da, hvis du allerede har melket? hmmm. kan jo hende produksjonen av kolostrum (tror jeg det het) blir trigget av fødselen, men det vet jeg ikke. dumt at babyen skal gå glipp av det fordi det ligger i frysen alt? men dette er pur gjetning fra min side - noen som vet sikkert? det fins jo kvinner som føder mens de fremdeles ammer forrige baby, så det er ikke sikkert det har noe å si heller...
trolla <3 <3 Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Trekker igjen sammenlikninger til kyr.. siden de er de eneste jeg noen gang har melka:) Ville ALDRI melka ei ku før den kalver, siden den første råmelka inneholder alle antistoffene kalven trenger for å bygge opp et immunforsvar som er tilpasset bakteriefloraen i fjøset hvor kua bor. Har lest at mennesker og tilpasser på samme måte. Kalver som går glipp av råmelka har større risk for å bli syke og få infeksjoner enn de som får den i seg... Tenker det ikke kan være så veldig ulikt??? Melk er jo melk...
Abracadabra Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 var du en av agronomene jeg så i en annen tråd? synes det må være lov å trekke slike paraleller, jeg! hehe. har biologutdanning selv og vil jo tro at når det gjelder pattedyr så er vi ganske like alle sammen. og jeg tenkte faktisk på råmelk selv når jeg skrev innlegget. (har en venninne som påstår hardnakket at vi er IKKE pattedyr, vi er MENNESKER. men vi har så forskjellig livssyn at vi må bare enes om å være uenig. hun ble ikke glad når jeg spurte om hun var en fugl, siden hun ikke er et pattedyr - haha!) jeg selv trekker ofte paraleller mellom å oppdra unger og hunder, og folk FNYSER av det også, men i begge tilfeller er jo det viktigste å gjøre seg forstått, å sette grenser og å være konsekvent. så det så. ;-)
ZineEddineMadeInMe Skrevet 2. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2009 takk for svar:) ja, jeg tror også at mennesker og pattedyr har mer til felles enn man tror. men da tar jeg det sånn at man ikke burde melke seg selv, for å være på den sikre siden... men hvis en allerede har gjort det, så produseres det vel mer råmelk etterhvert? vil jo veldig gjerne at barnet mitt skal få i seg den næringen når det er født, som jeg regner med ikke er så lenge til.
trolla <3 <3 Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 På en annen side.. det er jo mange som lekker ganske mye før fødsel... Vil jo tro de har råmelk til babyen når de kommer likevel... Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Men det er jo ikke naturlig å melke ut store mengder før fødsel. Jeg ville iallfall ikke gjort det.
trolla <3 <3 Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 Og for å svare på det innlegget over her med sammenlikning av hunde og barne oppdragelse... Prøv bare å legge merke til når dere er på besøk hos folk med barn og hund. Har de en lydig hund, har de som oftest lydige, veloppdragne unger også Helt sant!!!
Abracadabra Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 hehe ja vi kan tro hva vi vil men vi ER jo i bunn og grunn dyr vi og, tross store merkelige hjerner ;-) kanskje "råmelks"produksjonen trigges av fødselen da? det kan jo hende! noen andre som vet dette?
Gunn og Gutta Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Når du melker deg selv frigis hormonet Oxytosin i hjernen, det er det samme hormonet som frigis ved fødsel, så man skal ikke drive å melke og tukle med dette før barnet har kommet ut da det kan skape rieaktivitet som kan være en stor påkjennelse for barnet i magen.
Mamma og lillegutt Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Jordmor opplyste på barselkurset at man IKKE skulle melke seg selv før fødselen. Tror det var pga råmelken, og at den var veldig bra for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå