Gå til innhold

Tidlig UL? Skal, skal ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi skal ha tidlig UL neste gang. Har så vidt begynt å planlegge nr 2. Før har det ikke vært et alternativ, men mange i lokalsamfunnet har hatt svangerskap som har måttet bli avbrutt sent (med fødsel) pga store feil ved fosteret. Alle disse var friske mennesker, ikke noe som tilsa at det skulle vere noe med baret deres.

Dere som har tatt tidli UL. Gjorde dere de for å finne ut om det var noe alvorlig galt, eller for å se/høre fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde sa på ene tvillingen så hadde 2 ul på sykehuset... men bestillte en privat selv når jeg var 13+6 for å se at alt stod bra til.. for min egen del...

er man bekymret så er det virkelig verdt det... er vel det unsett;) så hvis du skal ha det ville jeg da tatt det nåe de kan måle nakkefolden osv... uke 12-13 ca...

Skrevet

gjorde det mest for å se at det virkelig var noe der inne:)

Men også fordi jeg var litt bekymret.. får jo høre om alt mulig når man er gravid. Jeg syns det var en kjempe-opplevelse, fikk sett mye og hun beroliget meg masse hun som utførte den:)

Var i uke 13 da jeg..

Skrevet

Jeg hadde UL i uke 14 med første, men det var pga blødning, så det var ikke av "eget" ønske. Men var jo veldig godt å se at alt faktisk sto bra til etter blødningen, så var jo veldig glad vi fikk ul. Og det var en veldig fin opplevelse å få sett babyen.

Denne gangen var vi på UL i uke 9 (viste det seg) for å finne ut av terminen. Det var jo veldig fint å få en bekreftelse på at alt så fint ut, men jeg hadde ikke betalt for en tidlig UL.

Men jeg er kanskje litt mer av den rolige typen i forhold til slike ting, jeg tror alltid alt er bra til det motsatte er bevist. (Jeg trodde for eksempel ikke at det var noe galt når jeg sto der med førstemann, med styrtblødning. )

Skrevet

Har vært på tidlig ul i begge mine tidligere svangerskap og kommer til gjøre det denne gangen også. De to første var fordi jeg var veldig usikker på hvor langt jeg var kommet. Nå skal jeg ta duotest fordi vi fikk en sønn med alvorlig kromosomfeil sist.

For å finne feil med fosteret så er det ikke allverden de kan se på tidlig ul. De kan se at hjertet slår og beregne ut fra størrelsen. Og nakkefold kan jo gi en indikasjon på trisomier.

Men uansett så er ikke ul en sikker undersøkelse, det er vi et godt eksempel på. Ikke noe feil ble oppdaget hos sønnen vår og han hadde en gedigen hjertefeil også.

Så vil du ta tidlig ul så ha det i bakhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...