Gå til innhold

Trenger ett "litt" sunnere kosthold, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo er på sjøen og dermed bort 4 uker sammenhengende, i disse ukene så har jeg syke matvaner til meg selv (ungene spiser jo skikkelig mat da), for enten så spiser jeg masse usunt (potetgull og brus på kveldene), ellers så spiser jeg nesten ikke, selv om jeg lager middag til ungene så klarer jeg nesten ikke å spise, er skikkelig matlei og ikke noe glad i å lage mat :-p!

- Lettvinte middager (uten egg, melk og fisk)?

- Snacks ;-), tenkte å prøve ulike grønnsaker og dipp?

- Drikke (drikker ikke melk..., men elsker cola)?

Trenger ikke å være så kjempesunt, men sunnere enn det jeg spiser nå i dag, lettvint å lage, og middager som gutten tåler så jeg slipper å lage alt dobbelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg på middagsfronten, men har noen tips angående snacks på kvelden :) (er en godtemons selv....)

Smoothies - frossen frukt (nesten hva som helst), litt yoghurt, juice, biola o.l moses i mixer/blender. Kjempegodt og veldig sunt, i tillegg til at det faktisk slokker søtsug. Hell i stort glass og bruk sugerør :)

Skjær opp frukt i båter/skiver, og kos deg.

Alternativ til cola:

- vann på flaske.. høres kjedelig ut, men har jeg en vannflaske på bordet foran meg, så drikker jeg faktisk av den.

- saft, finnes flere sorter som smaker kjempegodt og som ikke er tilsatt så veldig mye sukker, fks lerums tropiske. Fun light syns jeg ikke så mye om, blir litt tam...

- te, spesielt fruktte (elsker den vaniljeteen. Ikke frukt kanskje, men veldig god)

Skrevet

Wok er veldig lettvint når man er matlei og ikke orker tanken på å stå lenge for å lage mat..

Eller ulike salater med litt skikkelig mat i.

Om kvenden spiser jeg vanligvis kveldsmat jeg da..

Men du kan jo ha grønnsaker med dip ja, det er godt. Eller oppskjært frukt. eller smoothies. nam nam.

Å drikke er vann veldig godt, men te er også deilig på kveldstid:)

Skrevet

Forslag til snacks er jo å skjære opp frukt og råkost, har du melkeallergi kan du jo bruke feks salsadip. Men personlig synes jeg det er like godt uten noen dip.

Frisk salat med litt fetost og noen oliven er godt alternativ til snacks.

Drikk te, finnes mange forskjellige typer og smaker, anbefaler grønn eller hvit te....bruk søtning i steden for sukker.

Ellers er isvann med skiver av sitron, appelsin og lime skikkelig godt og lesknende.

Middager finner du flere av på matprat.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...