Gå til innhold

Vanlig å ikke snakke ved 2 års alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på det pga fetteren til gutten vår snakker ikke enda og han fyller 2 om noen uker. Han sier noen ganger mamma og nei. Men det er stort sett det eneste han sier. Virker heller ikke som han forstår så veldig mye av hva vi sier til han. Han henter ikke ballen hvis vi spør om han kan hente ballen, peker på rett ting når vi spør og sånne ting.

Gutten vår som er 6 mnd yngre prater masse og det oppstår noen ganger litt vanskelige øyeblikk når vi er sammen med fetteren og hans familie, tror de noen ganger blir litt lei seg fordi den lille snakker masse og den største snakker ingenting og det blir til at vi unngår å snakke om det temaet.

Det er vel store forskjeller ute og går her vil jeg tro, men noe prater de vel vanligvis når de er 2 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går han i barnehagen e.l. Min niese begynte ikke i barnehage før hun var over 2 år, og hadde nesten ikke noe språk før det. Bare gått hjemme sammen med mammaen og pappaen (på skift)

Men når hun begynte i barnehagen, så kom språket veldig raskt.

Skrevet

Vel det med at barnet lærte å snakke etter å ha begynt i barnehagen må da være en tilfeldighet. De aller aller fleste barn lærer tross alt å snakke med tiden. Eventuelt må foreldrene som har gått hjemme med barnet forholdt seg mer eller mindre tause og det tror jeg heller ikke så mye på. Hvorfor skal forresten barn lære seg å snakke bedre i en barnehage med mange barn som ikke snakker rent selv og kanskje med utelandske ansdasse som snakket gebrokkent? Jeg og min mann er hjemme på skift med vår sønn som nå er 16 mnd. Han har vært og er tidlig ute både motorisk og når det gjelder språk. I flere måneder har han hjulpet til med å dekke på bordet, legge ting på plass, hente det vi ber og gå dit vi sier osv. Han skjønner MYE av det vi sier. I tillegg har han mange, mange ord, kan ikke telle eller holde styr på dem lenger. Han kan si navnene på de fleste dyr med tilhørende dyrelyd. Han kan peke på og si navnet på kroppsdeler og øyne, hake, ører osv. Han kan nanvnet på mye mat, som eple, drue, tomat osv. ++++ Poenget er ikke at han er så eksepsjonelt flink, men jeg blir PROVOSERT av de som skal gi dårlig samvittighet til oss som velger å gå lenger hjemme med våre barn.

Skrevet

Vet om flere gutter som ikke har snakket før 2-2,5 årsalderen. Når de først snakker, blir de raskt flinke å snakke. Disse guttene har hatt fin språkforståelse hele tiden.

Er ikke unormalt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...