maria79ro Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 Hei jenter, vi var i dag hos jordmor og fikk info. om svangerskaps- og fødselskurs, 6-7 timer på en lørdag, som innebærer prating om selve fødselen, omvisning på fødeavdelingene på sykehuset..litt lunsj....men dette koster o¨ss 350 kr per pers. Vi trodde kommunen skulle stå for det. Må dere også betale for dette kurset? Maria
klarfornr2 Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 Det er dårlig! Vi måtte ikke betale for det, og det skulle da jammen bare mangle også, det ligger jo i helsetjenesten som helsestasjon og sånt, så er jo veldig rart at de tar betalt for det. Jeg ville stilt spørsmål ved dette og hvorfor de tar betalt når det er få andre plasser man gjør det - er det noe så spesielt med deres tilbud?
♣ Christiane ♣ Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 Rikshospitalet tar 950,- tror jeg. Fikk tilbud når jeg ble tilbudt fødeplass. I brosjyren fra jordmor i Bærum kommune koster det 750,-, så ser ut som de aller fleste tar seg betalt. Tror ikke kommunene er pliktige til å gjøre dette gratis, da det er et ekstratilbud utover lovbestemt støtte.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Jordmoren vår har egentlig svangerskapskurs, men siden det som oftest gjøres mot slutten av svangerskapet så får jeg det ikke fordi hun da har sommerferie Så hun skulle heller ta en privat samtale med meg og sambo hvor vi tok opp det viktigste. Det finnes svangerskapskurs hos andre jordmødre eller på KK, men de er svindyre! Så jeg tror jeg heller bruker pengene mine på noe annet.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 2. april 2009 #5 Skrevet 2. april 2009 Vi hadde tenkt å være med på det sist svangerskap. Da kostet det 1000 kr husker jeg. Det ble utsatt pga for få påmeldte. Og skulle gå i gang samme uken som jeg fødte (fødte 5 uker før tiden). Jeg klarte meg utmerket uten dette kurset og er glad for at jeg sparte de pengene i dag
Stine? Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 Skal delta på både ammekurs og fødselsforberedende kurs her i Trondheim, men det er gratis hos oss:)
VinterSol+2 Skrevet 2. april 2009 #7 Skrevet 2. april 2009 husker vi måtte betale 200kr per person forrige gang.
Miss Honey Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 det er normalt at det koster og 350 kr er jo kjempebillig. amathea tilbyr gratis svangerskapskurs for alenemødre..
Mamma_til_isabella Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Tror vi betaler 650 for begge to vi og.Skal på Ullevål
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 2. april 2009 #11 Skrevet 2. april 2009 Vi betalte sist vi var på kurs, men hvor mye husker jeg ikke.. Er snart 5 år siden.
imoen Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 Vi skal på Haukeland (det er ikke sykehuset som driver opplegget slik jeg forstår det, men privatpraktiserende jordmor), og vi betaler 1000 pr. par. Da er lunsj inkludert. Synes det er helt greit. Tenk om staten, eller enda verre, kommunene skulle betale dette kurset for alle gravide? Hva i all verden ville ha skjedd da? Pengene skal jo tas fra et sted, og når alt annet er gratis og definert i svangerskapsomsorgen, synes jeg at dette er en kostnad som vi selv kan velge å bære på lik linje med de som gjerne velger å avstå. Svangerskapskurs er ingen nødvendighet. Det er viktigere å prioritere oppfølging av lege/jordmor og rutineultralyd, mener jeg.
Jewel m/jente får gutt Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 Vi betalte 250,- for begge i Hole. Det gikk over 4 kvelder og varte i 3 timer hver kveld. Ene kvelden var omvisning på føden.
koala Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Da jeg fødte førstemann i Kristiansand for 6,5 år siden kostet det ingenting men det var ikke mat inkludert Tror det var 3kvelder før og en etter fødsel + omvisning på føden. Kurset var forbeholdt førstegangsfødende, om det var mer enn 5 år siden sist og det evt. var ledig plass kunne andre også delta.
Gjest eelis+spire Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Jeg meldte meg på alenemor-kurs hos Amathea, og ble faktisk overrasket over at det var gratis. Jeg hadde regna med å måtte betale :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå