Gå til innhold

noen her som vet?(angående støtte til barnepass.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til høsten skal største begynne i barnehage (håper jeg.) Men minste er bare 1 år så jeg vil ha minsten hjemme litt til.

Tenkte jeg skulle ta inn en eller to dagbarn. (jeg er barne og ungdomsarbeider.) Noen som jobber fra hjemmet og får støtte til barnepass?

Lurer litt på om det vil dekke kravet om aktivitet.

Jeg vil jo ha inntekt og betale skatt.

regner vel ikke med det men tenkte å høre. Har sendt en epost til nav, men å få et svar angående noe som helst derfra har jeg funnet ut at er vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de har endret reglene fordi mange har hjemmekontor osv. Så det å jobbe i hjemmet(med annet enn husarbeide, da;)) er berettiget støtte til barnepass:)

Før måtte en jobbe utenfor hjemmet. Men da må du være hvit dagmamma:)

""på grunn av utdanning eller arbeid"

[Endret 1/05]

Tilsynsbehovet må skyldes utdanning eller arbeid , jf. lovens § 15‑11 første ledd bokstav a. Tilsyn etablert fordi barnet f.eks. har behov for kontakt med andre barn eller på grunn av militær­tjeneste, gir ikke rett til stønad til barnetilsyn. Se likevel det som er sagt under kommentarene til § 15‑11 første ledd bokstav b og til § 15‑11 andre ledd.

Fra 1. januar 2005 ble reglene endret slik at det ikke lenger er et krav om at utdanningen eller arbeidet må foregå utenfor hjemmet for at rett til stønad til barnetilsyn skal foreligge. En del typer arbeid og utdanning kan i dag i stor grad foretas i hjemmet, for eksempel kompetansegivende korrespondanseskoler, kurs og lignende. Muligheten for hjemme kontor er også økende. Stønad til barnetilsyn kan gis til enslig forsørger som er i utdanning eller arbeid i hjemmet.

Stønad til barnetilsyn gis ikke til hobbykurs, da hobbykurs ikke regnes som utdanning . Det er imidlertid ikke krav om at utdanningen skal kvalifisere for utdanningsstønad, jf. lovens § 15‑12. All ordinær utdanning gir rett til stønad til barnetilsyn."

Link: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147934.cms

Her ser du det selv:)

Skrevet

Takk for svar fikk svar fra nav idag også. så raske har de aldri vært før. :-) Og fikk bekjed at jeg kan få stønad til bhg til største selv om jeg jobber hjemme. Så det er jo flott. Visste ikke at det å ta utdannelse hjemmefra også kvalifiserer. kan være noe å tenke på til minsta blir to for skulle gjerne ha fått tatt studiekompetansen. Sånn at jeg kan utdanne meg videre. (gikk fagskole)

Men orker ikke helt tanken på å skulle gå på videregående skole igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...