Gå til innhold

Søsken navn,er det så innmari viktig at de er like lange/matcher??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det er jo to forskjellige individer som skal ha navnene å da trenger vel ikke lillesøster ha ett langt navn som er i samma "gate" som storesøster sitt bare fordi det MÅ matche og være ca likelangt? Eller hva syns dere?

Noen med søsken som har ganske ulike navn både i stil og lengde`?

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jeg love deg at det er ulike meninger om her inne :-p

Samme bokstav eller ikke, likt antall stavelser eller ikke osv osv...

Jeg har aldri før tenkt over at sånt spiller noen rolle ;=)

Skrevet

Nei, jeg synes egentlig ikke de trenger å matche sånn at det må være Martin og Maren liksom.

Det jeg synes er rart er om det er navn i totalt ulike kategorier, f. eks Michelle og Ingeborg.

Men jeg fatter ikke at folk ikke bare innser at man har totalt ulik smak når det kommer til slike ting.

Skrevet

Jeg mener det er viktig at de ikke er for like jeg da..

Får litt fnatt av

Kari og Mari

Katrine og Kristine

Eirik, Fredrik, Henrik, Patrik osv...

Man skal jo klare å skille dem fra hverandre da...

Da er det bedre med Margrete og Kristine Det er i samme gate, men rimer ikke og ligner ikke om du skjønner....

Skrevet

Jeg syns absolutt ikke det. De bor jo bare sammen med søskene i max 20 år, men har jo navnet hele livet...

Men foreldrene har jo ofte samme smak i navn når barna blir født, så det blir vel naturlig at de er i samme sjanger. Sikkert ikke så mange som har barn som heter f eks Michelle og Gorm ;-)

Skrevet

Jeg har et navn på 7 bokstaver, min søster har 9 bokstaver og broren våres har 3 bokstaver. Syns ikke det har noe å si hvor langt det er ihvertfall. Ikke trenger det å matche heller, men er jo greit at det klinger sammen med etternavnet og navn til søsken kanskje.

Skrevet

Jeg synes det er finest om navnene ikke er like. Tok lang tid før jeg ble enig med meg selv om at lillebror skulle hete Michael når storebror heter Gabriel. Synes det var alt for likt. Tre stavelser og slutter med "el" begge to. Men det blesånn til slutt da:) Kunne gjerne kalt lillebror Kai istedet, om jeg hadde likt det navnet.

Skrevet

Viktig er det nok bare i en husmors drømmeverden.

Men jeg synes det er litt morsomt om jeg møter foreldre med barna Leander, Johnny og Sigbjørn, det skal sies.

Skrevet

Antall bokstaver/lengde er ikke så viktig, heller ikke at navnene ligner, men jeg syns det er greit at de er i samme gata. Kunne aldri hatt en Michelle og en Aud f.eks. Det blir totalt skivebom.

Skrevet

Vi har valgt navn med like mange stavelser, og litt gamle navn. Men de ligner ikke i det hele tatt. Tenkte ikke over at de hadde like mange stavelser før det var noen som kommenterte det når vi skulle ha nr tre.... :)

Men ville nok ikke valgt to helt forskjellige navn nei.Synes det er litt viktig at de ikke kræsjer helt.

Skrevet

Synes våres er litt ulike, men ikke sånn veldig. Vi har en Niklas, en William Leander og en Andreas. Lillesøster i magen kommer til å hete enten Sol Elvira eller Maya Elvira. Så har to med enkeltnavn og en (snart to) med dobbelt navn. Ulike bokstaver først på alle også. Noen av navnene er vanlige, noen mer uvanlige. Vi velger kun etter smak, ikke etter om de passer eller ei :-)

Skrevet

Det hores jo ut som om du har en bestemt mening uansett. Men, for what it is worth;

Synes det er fint/hyggelig og ha navn isamme stil' men ikke altfor like. Altså ikke Viktor og Viktoria. Heller ikke Line og Kine, eller Emma og Emilie, f.eks. Synes det blir for mye når navnene begynner med samme bokstav og/eller ender på samme bokstav. Det blir for likt.

Men hvis man bruker Oda, Tyra, Hedda på forste jenta blir det rart hvis jente nr. 2 blir hetende Linnea, Emma eller et annet poppis navn. Skal man ha poppis navn synes jeg de kan være fine, men da ville jeg ha det på alle barna. Skal man ha norrone navn ville jeg hatt det på alle barna osv.

Vi er en norsk/Irsk fam. som akkruat har flyttet til Norge fra USa, så vi har valgt 'internasjonale' navn på våre 3 barn. Samme 'stil' med noen like fremtredende vokaler i navnene.

Skrevet

Kjenner faktisk noen søsken som har sånne navnekombinasjoner i søskenflokken. Tror til og med ene navnet er nettopp Michelle, så er det en til (gutt) med et sånt "flagrende" navn og så kommer minstemann med bastante Bård Harry ;-)

Skrevet

WF.....Det du sa på 3 linjer var det jeg provde og si over her, ha-ha! Så enig med deg.

Skrevet

For min egen del trenger de ikke være like lange eller begynne på samme bokstav- men likevel mathce litt. Synes det blir veldig feil med en Gudrun og en Nathalie... Men det er meg.

Har en enkelt norsk navn selv, 4 bokstaver og søsteren min har et i samme gate.

Sambo har dobbelnavn og det har begge brødrene og.

Har en Jonas og venter en Marte, at de er like lange er tilfeldig- men synes de passer sammen- og det er det viktigste for oss...

Skrevet

Jeg mener det bør matche litt med navna i familien. Feks

Mor: Kari

Far: Gunnar

Sønn: Nils

...og så dattra Christiane Annabelle. Dere skjønner.

Skrevet

Jeg synes ikke det er viktig - vel, inntil en viss grense, da. Hvis for eksempel nummer en heter Madeleine Alexandra og nummer to heter Roy-Ronny, da blir det litt merkelig... Men stort sett synes jeg det aller meste går!

Skrevet

Nei, synes faktisk det er litt teit. Feks, Martin, Martine og Magnus.

Men jeg er enig i at navnene bør være i samme sjanger. Men det tror jeg ofte de er også...en som liker navnet Michelle liker nok ikke navnet Jorunn...tror jeg..:)

Skrevet

Jeg synes det er koselig at søskennavn matcher litt, og ikke med hensyn til antall bokstaver, men sjangermessig. Og til Spetakkel som sier at søsken skal man bare bo sammen med i max 20 år og navnet skal man ha hele livet: Så lenge jeg lever vil folk spørre meg og mannen min hva ungene våre heter, og da synes jeg det er flott at navnene høres nogen lunde bra ut sammen. Men man venner seg jo til de utroligste kombinasjoner!!!

Skrevet

Trenger ikke være like, men jeg syns det blir merkelig om de er sykt forskjellige, som f.eks Sigrid og Ibrahim.

Skrevet

Her er de ikke like i hele tatt, den eldste har ett godt norsk ikke poppis navn, dobbelt hvor vi brukrt begge. Mini har også dobbelt navn, men vi bruker bare det ene og det ligger blandt topp ti av brukte guttenavn.

Skrevet

Ja og nei.

Synest ikkje navna treng å høyrest like ut (f.eks. ha same forbokstav eller likne ellers - f.eks. Emilie og Amalie), men personleg velger eg navn som er av same opprinnelse. Har første norrønt navn, så får dei andre det og. I tillegg har begge korte navn.

Då Ask skulle bli storebror synest eg det hadde blitt "rart" med eit langt navn/dobbeltnavn på lillesøster. Ask og Benedikte-Johanne var liksom ikkje for meg (til tross for at eg synest både Benedikte og Johanne er pene navn). Hadde fleire alternativ men endte opp med Eir. Norrøne begge to, og like lange. Kunne like gjerne endt opp med fleire bokstavar og ein stavelse til på lilleøster viss eg hadde fått viljen min. Men no blei det no eingong slik.

Viss vi får fleire ungar på eit tidspunkt kjem neste og til å ha eit norrønt enkeltnavn, på 1-2 stavelser.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Ja, eg synest dei skal matche/klinge bra saman, men dei treng ikkje høyrest like ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...