Gå til innhold

Dere med to tette......hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i forhold til vogn? Kjøper dere søskenvogn, i tilfelle så, hva slags type er bra? Hva med seng? Blir det to sprinkelsenger, eller får den eldste ny? Og når er det vanlig å gå fra sprinkelseng til vanlig? Om dere har andre forslag/råd eller spørsmål så kom med dem....:-)

Det vil forresten være 22 mnd. mellom mine....tji hi....gleder meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg tenker dette er litt individullt både mtp ditt eldste barn og plass hos dere etc.

Med mine to er det 18 mnd mellom og søskenvogn var helt nødvendig. Ang type så finnes det utrolig mange bra søsken/tvillingvogner på markedet, du må se på hva som er viktig for akkurat deg. Noen viktige sprsm kan være:

- Hvor mye veier den? (må du løfte den inn i bil eller inn trapper e.l.?)

- Hvor liten kan den bli når du slår den sammen (hvis du skal ha den i bil?)

- Hvilke hjul/utstyr er det på den? (skal du bruke den mest på vei eller terreng eller begge deler?)

- Liker eldstemann å sitte i vogn? Trenger han/hun å sitte i vogn eller vil du gå tur mest med bareden lille?

ang. seng så er også dette individuelt.Vi valgte å ta beina av en stor seng 150 cm bred slik at denne ble stående på gulvet til han på 18 mnd. Dette funket kjempefint for oss. Husk bare avvenningen en liten stund før bebissen kommer så du slipper en liten storebror/søster som føler at minsten "stjeler" hans/hennes seng :):)

Det vil også muligens være en liten overgang å lære eldstemann å bli i senga når de plutselig kan gå ut av den selv, men så opplever mange uansett i toårs alderen begynner å klatre ut av sprinkelsenga og da er det kanskje tryggere og kortere vei til gulvet uansett med en "vanlig" seng?

Andre tips......Hmmmm skal du være alene med begge de små i begynnelsen så kan det være lurt å lage en liten lekekasse med spennende leker etc som KUN skal brukes når du ammer den lille. På den måten føler den eldste at den får noe som er gøy og spennende og du unngår masse sjalusi (og kanskje det kan være noe godt oppi innimellom også?)

Det er det jeg kommer på i farten foruten om at hvis du ikke allerede er god på "JA TAKK øvelsen", så øv deg litt på den :) Det å be om avlastning og hjelp eller si ja når noen tilbyr seg tror jeg er rimelig alfa og omega i denne perioden. (Jeg lærte det den harde veien og altså etter at det var for seint, nå med tvillinger på vei er jeg derimot blitt veldig flink og takker ja (og legger nesten frem skriftlig kontrakt) til alle som tilbyr seg ha ha ha :))

Lykke til, to tette er fantastisk!

Skrevet

Kommer jo litt an på hvor avhengig du er av vong? Da vi fikk nr 2 var eldstemann 23 mnd gammel og den litt late typen som elsket vogn. Han gikk i barnehage 3 dager i uken og var hjemme med babyen og meg de andre to dagene. Hadde en venninne som også var hjemme, og da ble det mye tur og lekeplass, så da trengte vi tvillingvogn rett og slett. Den ble brukt kjempemasse første halvåret, og så lite det andre halvåret før vi solgte den igjen.

Denne gangen blir det 2 år og 2 mnd mellom nr 3 og nr 4 og minstegutten vil komme til å gå i barnehage hver dag (mer eller mindre), så de gangene vi trenger vogn til ham er vi for det meste to voksne og da har vi en trille til eldte som en kan trille og bruker vogn til vesla. Har også en MeiTai (bæresele) som vi kan bruke til en av ungene om vi er alene, og da bruke vogn til den andre. Kommer også til å kjøpe søskenbrett til vognen sånn i tilfelle.

Ellers så kjøper vi ikke ny sprinkelseng, minstemann skal gå over til stor seng noen mnd før babyen kommer (sånn at han glemmer sprinkelsengen litt og ikke føler lillesøsteren stjeler den fra ham), det tror jeg skal gå veldig bra. Vi har en seng med sog og bred sengehest på nå som mellomste bruker, så da får mellomste ny "voksenseng" og minstemann overtar denne barnesengen med sengehest.

Av råd ellers, så ville jeg vent barnet til å sitte ved siden av deg i stede for oppå fanget hele tiden, og latt det vente litt før du gjør som du blir bedt om av barnet slik at det venner seg til å ikke altid kunne få mammas fang og oppmerksomhet umiddelbart, _før_ babyen kommer.

Skrevet

Mine to første skiller 23 mnd. Ho minste sov i babykurv de første mnd mens eldstemann ennå sov i sprinkelsenga. Var ikke så lenge før han begynte å klatre ut av den da, så passet egentlig greit å flytte lillemor over i sprinkelsenga og kjøpe ny seng til storebror. Tror de fleste slutter med sprinkelseng når de er 2-3 år, men det avhenger vel kanskje litt av når de begynner å klatre og om andre trenger senga:) Jeg ville ikke kjøpt en sprinkelseng til, heller en seng som ikke er så stor eller høy (feks en vokse-seng) og satt en sengehest på så barnet ikke triller utav i søvne:) Nå venter vi nr 3 i mai, og sprinkelsenga har allerede vært ledig en stund. Lillemor her er 2 nå og har sovet i "stor jente-seng" siden ho var ca 20 mnd:) Gått kjempefint!

Skrevet

vi har 23 mnd mellom 1 og 2. har brukt tvillingvogna masse. kjøpte bare en billig fra babytravel. tror vi ga 2000 inkludert regntrekk til 200 kr. men her er største i bhg 3 dager i uka, mannen jobber turnus med både kveld og helg, så jeg har vært en del alene med de. eldste skiftet til storeseng en mnd etter lillesøster kom. hun sov likevel i vugga i 6 mnd. ville ikke kjøpt to sprinkelsenger jeg nei. om du ikke har vugge og det ikke går det å bytte til storseng den første tiden, ville jeg bare lagt babyen i bagen jeg da. vår lå forøvrig i bagen oppi vugga helt til hun var 6 mnd. har ikke tenkt å kjøpe ny sprinkelseng nå heller. blir 14 mnd imellom 2 og 3. men jeg er kanskje litt enkel da.

er i allefall en flott aldersforskjell syns jeg :)

Skrevet

Vi får 15-16 måneder mellom og skal ha to sprinkelsenger, og har kjøpt en relativt enkel søskenvogn. Skal ikke ha eldste i barnehage, men gå hjemme med begge så blir nok endel turer og sann.

Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill. Veldig greit å høre hvordan andre gjør det. :-)

Skrevet

jeg hadde 11 mnd mellom mine. babyen sov i ei lånt gammeldags baby seng i 3-4 mnd så fikk store bror, stor gutt seng så når det er 22 mnd mellom, ville ikke eg ha kjøpt to sprinkel senger.. kommer vel litt an på ungen.. vi har 2 bilerså tvilling vogna har jeg brukt 3-4 ganger, bedre med en sånn stol til bag vogna eller stå brett.. Det kommer jo veldig an på om du må gå mye eller om du kjører. Jeg hadde eldste man i barnehagen 3 dager i uka så vi trilla bare turer da han var i barnehagen.. den tvillingvogna er et herk å kjøre uansett :-) spes på butikken. noen som jeg kjenner har prøvd den vogna phil and teds og har ikke vært fornøyd, såg den kom dårlig ut i test også..bare skriv meg en pm om det er noe mer du lurer på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...