Gå til innhold

Tvinges til sete-fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bli tvunget til å føde vaginalt ved sete-leie?

Såg på unge mødre i går at hun ikke fikk velge selv?

Dette syns jeg var kjempe rart! Fikk selv ei jente i januar som låg i sete-leie. Der målte de ikke bekkenet en gang, fordi jeg bestemte meg for keisersnitt. Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne tvinge noen til å føde vaginalt når ting ikke var "normalt"

Men jeg bor på en liten plass da, men det burde vel ikke ha noe å si, eller???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at i Bergen må man føde vaginalt dersom babyen ligger i sete, også om man er førstegangs. Men så er Bergen meget spesielle når det gjelder å innvilge keisersnitt

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg hadde aldri satt mine ben på KK Haukeland! De virker ikke helt sunne med tanke på pasientomsorg ved fødsel. å skal de visst skjære enda mer ned til benet på smertelindring. De har fra før ikke lystgass fordi ventilasjonsanlegget visstnok er ute av stang (i flere år nå) og de er restriktive mht. bruk av epidural.

Når det kommer til det å ikke få innvilget KS ved seteleie er det helt idiotisk. Når man ser på statistikkene ender 50% av alle setefødsler med hastesnitt med den risiko dette innebærer. Legeforeningen har konkludert med at det i tilfellet seteleie bør oppfordres til KS fordi dette er tryggest for mor og barn. De oppfordrer alle sykehus til å følge dette, men det gjør de tydeligvis ikke alle..

Skrevet

Det er jo ikke noe stress å føde i sete så lenge alt ligger til rette for det, og man vet om det på forhånd! Skjønner ikke hva folk hauser seg sånn opp for

Skrevet

Det er lett å si når man selv ikke er i situasjonen! Jeg veide for og i mot lenge, men magefølelsen min tilsa keisersnitt. Takk Gud for det. De hadde målt babyen til å ikke være mer en 3 kg, men bommet med 1 1/2 kilo. Det hadde aldri gått. Sier ikke at alle skal velge keisersnitt, men her jeg bor kan man velge. Over 90% her velger keisersnitt ved setefødsel og der er da grunner til det. Jeg synes det skulle være opp til kvinnen selv.

Skrevet

jeg skrev : når alt ligger til rette for det... selvfølgelig ikke når de har bomma med 1 1/2 kg!!

Flott at du fikk ks! :)

Skrevet

Jeg måtte føde selv.Selv om de målte bekkenet mitt til å være lite,så mente han legen at jeg skulle prøve.Mye greier skjedde,og det endte i akuttks,pga baby satt dønn fast,og hjertelyden forsvant.I tillegg gikk feberen min i taket.

Mn jeg var på barselgruppe med en,og hun hadde født i sete-leie,og det hadde gått kjempefint:)Så det er ikke bare negativt.Men legen må bruke mer skjønn og ikke følge fastsatte regler.

Dette var på haukeland.

Skrevet

skjønner heller ikke hva det "sytes" om her.. jeg fødte i sete med første mann og kjennerjeg blir irritert over de som bare ikke "vil" føde normalt.. som feks hun i unge mødre i går..

Skrevet

Er de ikke spesielt flinke på setefødsler på KK da? Har ikke opplevd dem som restriktive på epidural, verken første eller andre gang. Det med lysgassen er jo kjipt, men det er jo synd med rusa jordmor på jobb...

Etter å ha sett keisersnittkomplikasjoner på nært hold ser jeg på det som klokt å følge legenes råd.

Skrevet

Å hallo i luken???? Hun skrev at de hadde anslått barnet til å være 3 kg. Da lå jo egentlig alt til rette for vaginal fødsel,mener du vel??... De bommet med 1,5 kg...det finner de jo ut av etter fødsel vet du. Om alt ligger til rette for vaginal fødsel bør man jo nødvendigvis finne ut av før fødsel. Nettopp derfor bør alle få lov til å ta keisersnitt hvis de vil.

Gjest Tale30
Skrevet

Det er greit å følge legenes råd, men her er rådene ulike fra sykehus til sykehus. Og igjen peker jeg på at Den norske Legeforening har konkludert med at det beste for mor og barn i forbindelse med seteleie er KS. Det går helt sikkert bra for mange, men for veldig mange igjen så går det ikke fullt så bra.

Når jeg lå på barsel etter KS fikk jeg vite fra de som jobbet der at de så og si aldri så komplikasjoner etter KS hos friske kvinner - hverken hos mor eller barn. Dersom KS fulgte en lang fødsel som ikke førte frem var faren større. Det samme gjelder KS grunnet sykdom hos mor som for eksempel svangerskapsforgiftning hvor både mor og barns helse er redusert i forkant av KS.

Når det gjelder rusa jordmødre på jobb så er det klart at det ikke er å foretrekke. Spørsmålet er jo hvorfor de ikke kunne ha gjort noe med problemet med ventilasjonsanlegget når det er så mange som får en bedre fødselsopplevelse ved bruk av lystgass.

Skrevet

Jeg synes at det aller viktigste ved en fødsel er at kvinnen skal kunne føle seg trygg, og da spesielt ved setefødsler. Å tvinge en kvinne inn i setefødsel sier seg selv at det er galskap. Er man ikke nervøs nok fra før, så blir man det hvertfall da.

Jeg skal føde på SUS, og vet at de prøver å tvinge kvinner der, pga de har høy kompetanse ved setefødsler, og for å opprettholde den (og den flotte statistikken) så prøver de å få mest mulig vaginale setefødsler fremfor KS.

Jeg forhørte meg hos en jordmor på sykehuset vedrørende seteleie, og hun var alt annet enn nøytral. Det var VELDIG tydelig at de er opplært til å "presse frem" vaginale setefødsler. KS ville hun ikke snakke om, bare nevnte ordet komplikasjoner,... Ja, og så var det vel betryggende at en lege (-med trykk på lege) tar imot setebarn, og at rommet ellers er stappfullt av personell som er behjelpelige? For å ikke snakke om at der var nok av studenter som trengte erfaring fra setefødsler.

INGEN av de tingene der var noe som helst betryggende for meg! Skal jeg liksom føle meg trygg pga at hele sykehus-eliten har meg som pasient? og at jeg i tillegg skal ha tilskuere fordi "dette er så spesielt"?

Jeg ble enda reddere og enda mer sikrere på at KS er mitt valg om jeg bærer på et setebarn,....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...