Gå til innhold

seteleie i uke 33


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Babyen ligger i seteleie nå sa jordmor. Noen som vet hvor stor sannsynligheten er for at den snur seg med hode ned i de kommende ukene? Noen erfaringer??

Jeg har angst for å føde vaginalt i seteleie, de kan vel ikke tvinge meg til det? (hvis de mener bekkenet mitt o.l er stort nok..) Da MÅ jeg ha keisersnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tror jeg kanskje jeg er litt spesiell, men jeg har hatt en setefødsel, og nå sitter jammen denne lille klumpen også.

Jeg er 34+1 og har vært på sykehuset i dag og fått det bekrefta. Skal tilbake om 14 dager og ta ny ul. Jeg tror ikke denne lille saken kommer til å snu seg heller, ho har nemlig ligget akkurat i samme stilling den siste mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Babyen min lå også i seteleie i uke 33 til meg..

Var tilbake i dag, er i uke 36, og hun hadde snudd seg og alt var bra!

Så alt kan skje i de neste ukene, så ikke ta sorgene på forskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående seteleie, så sa de på sykehuset her at ligger barnet i seteleie så får man tilbud om keisersnitt, så her er det valgfritt ihvertfall om man vil føde da eller ta ks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også man (nesten automatisk) fikk tilbud om keisersnitt dersom ungen lå i seteleie. Men så på UNGE MØDRE på kanal fem at ei der ikke kunne veldge det selv. "Det er det vi som avgjør"sa legen der. Skrekk og gru..

Fikk jo helt angst etter d... Er d EN ting jeg er redd for, så er d å føde vanlig når den ligger i sete.

Noen som har noen erfaringer? Hører jo bare om de som er ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er forskjellig fra sykehus til sykehus om man får velge selv... Sist satt snuppa her fram til uke 37, var på ul den dagen jeg var 37, da satt ho. Fikk time til manuell snuing dagen etterpå, med beskjed om at det likevel ville være stor sjans for at ho snudde seg tilbake til sete. Men når jeg kom til snuing haddde ho jammen snudd seg selv...

 

Men her i byen, Fredrikstad, får man ikke velge selv....hvertfall ikke k.sn. Mulig man kan bestemme seg for å prøve å føde. Jeg ville nemlig ikke ha k.snitt, og mener at de sa at da skulle jeg nok få prøve å føde. LITT usikker på dette, men helt sikker på at man ikke kunne velge bort å føde fremfor k.snitt. Dette var i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jormor sa da min lå i seteleie: "mellom meg og deg, ville jeg ikke valgt å føde vaginalt. Siden du endte i et hastekeisersnitt sist (av andre årsaker) er du å regne som en førstegangsfødende og setefødsler for førstegangsfødende havner ofte i hastekeisersnitt uansett. Bedre å gjennomføre keisersnittet i kontrollerte former og når man er uthvilt og forberedt.

 

Det finnes heldigvis en lov i norge om valgfritt sykehus. Hvis det ikke går i den byen man bor kan man jo søke seg tl et annet sykehus for planlagt keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for mange svar.

 

Jeg skal føde på Ullevål. Noen som vet åssen de stiller seg til seteleie/keisersnitt der????Kan man få velge selv eller blir man tvunget til å føde vanlig dersom bekkenet er stort nok..?

 

Er førstegangsfødede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link hvor det står litt om seteleie og hvor stor prosentandel som snur seg. Det at babyen ligger i seteleie i 33, betyr altså at det fortsatt er god sjanse for at den snur seg nærmere termin.

 

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ønsker noen LITT mer hyggelige historier om seteleie-fødsler, så gå inn på "seteleie-debatten" her på BIM siden. Der står det mye positivt. Min lille gutt ligger også i seteleie, jeg er nesten 34 uker nå, og er førstegangsfødende, og jeg er ikke i tvil: Hvis bekkenet er stort nok, så vil helt klart gjøre et forsøk på vaginal fødsel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har gode forutsetninger for å få keisersnitt hvis du skal føde på Ullevål (Norges og nordens største fødeklinikk). Du må nok allikevel kanskje først gå med på å måle bekkenet ditt, og evt prøve å gjennomføre en manuell vending.

 

Hvis det hadde vært meg vet jeg ikke om jeg ville gått med på en manuell vending. En slik prosedyre innebærer en risiko for barnet og kan i værste fall også ende i et hastekeisersnitt. Vendingen vil bli foretatt vegg i vegg med en operasjonssal som står klar.

 

Hvis en vending til hodeleie er suksessfull (50% sjangse for dette) er det til syvende og sist aller best for både mor og barn at fødselen skjer vaginalt.

 

Min baby har heldigvis snudd seg til hodeleie av seg selv (i uke 35), så jeg slipper heldigvis å ta stilling til om hvordan barnet skal fødes.

 

Men, hvis baby'en ikke hadde snudd seg, hadde jeg valgt keisersnitt (og jeg er en som i utgangspuktet ikke ønsker keisersnitt, da jeg fikk et ufrivillig med førstemann)

 

Krysser fingrene for at din også snur seg av seg selv!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt satt i seteleie i uke 32 og 34, og jeg var kjempestressa for setefødsel. Men på kontroll i uke 36 hadde han snudd seg!! Hodet var ikke festet, men jordmor mente at han mest sannsynelig ikke har plass til å snu seg tilbake i seteleie. Er 37+1 nå, og skal på ny kontroll til tirsdag. Blir spennende.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...