meg og jentene Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 er det fordi dere vil ta abort dersom det viser seg fosteret kan ha downs? Jeg kunne absolutt tenkt meg privat tidlig ultralyd, men dette for å sjekke termin, "telle" om det er et eller fler foster, se at hjertet banker m.m. Tenk dere å få vite at nakkefolden muligens ikke er som den skal... For det første har jeg hørt om flere som har fått denne beskjeden, for så å få vite senere at alt var i orden likevel. Så det er ingen sikker test. Og, viktigst av alt, vil dere virkelig fjerne fosteret om barnet har downs? Og til dere som ikke kan svare sikkert på siste spørsmål, tenk så vanskelig dilemma man da er i, om man må ta stilling til å avbryte svangerskapet eller ikke...
hodeskulderkne Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Vil bare si at dette synes jeg var godt sagt og viktige poeng. Godt å se at det finnes flere enn meg som tenker dette her inne.
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Syntes det må være opp til hver enkelt om man velger å beholde barnet eller ikke. Finner man ut at nakkefolden er tykk, tar man jo utvidede tester for å finne ut om det er noe feil. Man kan ikke si bare pga nakkefolden at noe er " galt", men man får en indikasjon på at noe " kanskje" er galt. Jeg respekterer både de som velger å beholde og de som ikke vil dette. Jeg målte nakkefolden i uke 11, og angrer ikke på det..Men som sagt, dette må være opp til hver enkelt. Jeg vet hva jeg ville gjort.. Masse lykke til videre jenter
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Godt innlegg! Jeg vil ikke sjekke nakkefold. Jeg kunne aldri forsvart å ta bort et barn fordi det ikke var helt perfekt eller sånn som jeg tenkte. Jeg har valgt å få barn og da velger jeg å ta vare på det uansett.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 Derfor det heter at man i norge bestemmer over seg selv og har rett til å ta sine egne valg ...folk er forskjellige og har egne meninger, sånn er det bare. Noen stemmer frp, og de som stemmer sv fatter ikke hvorfor, og motsatt ! La oss være enige at hver enkelt bestemmer over seg selv ?!
satser & vesla Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 Jeg er henvist for å ta duotest. Da tester man ikke kun nakkefolden, man tar blodprøver + UL for å sjekke bla nakkefolk, andre evt sykdommer etc. Vi som er i modne alder har større sjanser for å få en foster med mistdannelse. Så det er et nøye overveid valg disse mødrene tar og det er viktig å påpeke at noen av dem som tar abort har foster som kanskje ikke er levedyktig i løpet av de 9 mnd, vil ha store medfødte skader som vil kreve del ressurser, smertefulle behandlinger etc. Vil også nevne at det finnes tre typer down, å ha en med bla downs er en svært krevende arbeids som krever del av foreldre. Kanskje noen foreldre ikke makter dette, man må man gjennom papirmølle, byråkrati, besøke logoped for taletrening, utredning, behandling for evt hjertesykdom, medisinering, tett oppfølgning, ekstra stimulering, m.m. "For mange med Downs syndrom følger ulike sykdommer med. Blant annet har 40-50 prosent medfødt hjertefeil og over halvparten har nedsatt hørsel. Nedsatt syn, fordøyelsesproblemer, problemer med ørene og hudsykdommer er også vanlige". Noen har også nedsatt immunsystem som fører til infeksjoner, hyppighet av blodkreft er også økt, noen får epilepsi og psykiske problemer som angst og depresjon. . . Så det er et nøye og overveid valg foreldre tar når de får diagnosen via duotesten. De får genetisk veiledning og samtale under duotesten. Så de som tar duotestene på sykehusene er spesialister på det området, jeg har lest at det florerer med tilbud om å sjekke nakkefolden på private klinikker. Slik jeg oppfatter det er det viss ikke helt lovlig i forhold til biotekniske loven? Jeg personlig tenker mer på hvilken kompetanse personen som utføre dette testen på private klinikker har. Det er svært viktig med oppfølgning etter duotesten hvis man evt får en diagnose. Det vil jo alltid medføre usikkerhet i starten, jo mer vi vet jo tryggere blir vi på hva vi vil. Jeg har valgt å si jatakk til duotest for å sjekke om alt står bra til med den lille. Hvis det er noe mistdannelse så har foreldre, lege/ spesialister og hjelpeapparatet muligheten til å forberede oss til fødselen i tilfelle det er behov for akutt operasjon, behandling, etc. Det var noe ord fra meg :-)
Bare™ Skrevet 2. april 2009 #8 Skrevet 2. april 2009 Jeg tar UL privat fordi vi- som foreldre (og eldre søsken) vil vite om alt er bra. Ja, jeg innrømmer gjerne at jeg gjerne vil ha et friskt barn. Men innrømmer samtidig at jeg ikke aner min egen reaksjon om jeg kommer til legen og han forteller meg at noe er galt. Jeg går forøvrig til privat klinikk hele svangerskapet, jeg- for jeg vil gjerne bli tatt litt ekstra vare på. Jeg innrømmer det også. Jeg innrømmer også, uten å løfte på et øyebryn at det blir utfordringer for oss om vi får to eller tre barn på en gang- men jeg innrømmer enda raskere at det blir et mye større problem for oss å få et svært fysisk handicappet barn. Jeg er så glad jeg bor i Norge, hvor jeg med god samvittighet og loven i hånda kan ta disse avgjørelsene selv uten å bli hengt i andre galger enn muligens her på bim. Jeg innrømmer at jeg ikke bryr meg om det heller..
elskling Skrevet 2. april 2009 #9 Skrevet 2. april 2009 Først og fremst tar jeg tidlig ul for å se på babyen, se hjertet slå og få en følelse av at det er "noen" der inne Pga. alderen min ønsker jeg å sjekke nakkefolden. Hva vi evt. hadde gjort dersom det skulle vise seg at babyen hadde downs, er vanskelig. Blir litt for lett å si ta det bort eller ikke. Tror ikke man klarer å sette seg inn i en slik situasjon før man faktisk er i den. Uansett- alle tar sine egne valg og det bør man bli respektert for.
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Jeg er helt enig i at det må være opp til hver enkelt. Har selvfølgelig full respekt for at alle vet hva som er beste for seg selv og at et sånt valg må være forferdelig vanskelig. Men for min egen del, så kunne jeg aldri klart å ta abort, så det valget vil jeg ikke ha. Jeg vil heller håpe på et friskt barn (det gjør vel alle) og så får vi ta de utfordringer som medfølger. For å komme litt innpå kognitiv terapi, så er det kjent at man ofte er mye flinkere til å takle et ekte problem når man faktisk må det.
Bare™ Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Jeg blir like oppgitt hver gang det kommer opp en debatt vedr DS, UL og nakkefold testing.. Av den enkle grunn at "ingen" vil ta abort om man får påvist foster med DS. Men samtidig viser all forskning at antall ul før uke 12 øker dramatisk samtidig som antall fødte barn med DS går ned?? Og "ingen" vil ta abort om de får påvist DS?? Jeg velger å stole på forskningen. Uten nærmere forklaring forøvrig..
satser & vesla Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Hei. Jeg glemte å si at duotesten i seg selv gir ikke klar svar om fosteret at downs, hvis man vil ha sikre svar kan man ta fostervannsprøve. Der er det mange som takker nei pga liten sjanse for abort. Så UL i seg seg er ikke garanti for at diagnosen downs er riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå