Gå til innhold

Hvor stor hodeomkrets på babyer som utvikler vannhode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lurt litt på gutten vår. Var 37 da han ble født, og det er jo ikke unormalt stort. Da han var 8 mnd hadde han 48,5 cm. Han økte veldig en liten stund, men nå følger han en slags kurve igjen (kurve på utsiden av percentilskjemaet...). Helsesøster mener at det ikke er noe. Han bruker nå lue som broren brukte til han ble 3 år. Så vidt den passer. Han har hatt en del oppkast og sprutbrekninger da han fikk bare morsmelk.

Hvordan har hodeomkretsen til deres barn utviklet seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Min gutt har h.o.på 50cm.,han er 9mnd. og er ellers også en stor gutt; 81cm og 12,5kg. Hodeomkretsen var 39cm da han ble født. Som din gutt økte h.o.veldig over en 2 måneders periode. Helsesøster tok kontakt med fastlegen vår som henviste gutten min til ultralyd av hodet på sykehuset.(gjennom fontanellen) Det ble ikke påvist vannhode.(foreløpig iallefall...) Men et av hulrommene i hjernen var en del større enn gjennomsnittet, men innenfor normalen... Vi er på ultralyd hver 3.mnd nå(før 1 gang i mnd) Ellers blir h.o. sjekket 1 gang i mnd. på helsestasjonen. Føler vi får god oppfølging. Min gutt følger sin egen kurve, (på utsiden av percentilskjemaet) den hadde flatet for 1mnd siden for å øke litt til denne gang (h.omkretsen hadde økt med 6mm fra sist måling.) Min gutt hadde også oppkast og brekninger en periode. Ellers får jeg beskjed om å ikke bekymre meg, lettere sagt enn gjort... Motorisk ligger han langt fremme får jeg beskjed om, ellers er virker han som en pigg liten gutt sier helsesøster og fastlege, ingenting som tyder på at han skulle ha hydrocephalus.

Vet ikke om jeg har svart på spørsmålet ditt... Hvordan har målingene til deres gutt vært fra gang til gang? Dersom du er bekymret skader det vel ikke å spørre helsesøster el. fastlege om henvisning til ultralyd av hodet?

Skrevet

Min gutt er ikke like stor som din, han er 75 lang og slank (ikke god og rund som søksnene har vært) etter en periode med mye brekninger og oppkast. Veier nesten 9 kg. Hodet har økt for hver måling, men den største økningen var vel fra 5 til 7 mnd da han spratt flere percentillinjer opp. Følger slak kurve nå.

Har snakket med hs om det og vi har målt hodet hans hver mnd, fordi jeg har vært bekymret. Hs sier at det ikke er noe å gå videre med. Jeg har nevnt at andre har blitt sendt til ul for tilsvarende hodeomkrets/utvikling, men hun sier det ikke er noe å bekymre seg for. Likevel klarer jeg ikke helt å roe meg...

Bortsett fra at han fremdeles har en del brekninger, ikke oppkast, så er han pigg og glad. Ikke i ro ett sekund ;-) , men vi sliter litt med nattesøvnen hans. Er våken en del ganger, men det kan jo være av forskjellige grunner. Fått 7 tenner nesten på en gang, så sikkert plaget av det også.

Takk for svar.

Skrevet

hallo. Lille mister 4 mnd nesteuke.

født med ho 36cm ikke unormalt.

ho nå 46,5cm ikke normalt

vi hadde symt som solnedgangsblikk som er "THE" symtom. på trykk.

ingen kvalme/brekning/oppkast overhode.

Vi sliter også med natte søvn. og søvn generelt.

Dette sier de er pga trykket når de ligger flatt, dermed sov han bedre i vogna som har litt helling. Stellebordet var heller ikke noe festlig opplevelse.

Lykke til.

NB!! Må si vi er heldig som har rikshospitalet......

Skrevet

Ikke hatt et slikt blikk, og sover bra i vogna selv om den ikke har noen spesiell helling. Stellebordet heller ikke vært noe problem. Synes det er mye å øke 2 cm i h.o på en mnd... Jeg får snakke med hs om et etter påske.

Fint om enda flere kommer med erfaringer. Til hvilket sykehus sogner du første som svarte? Vi er til Skien.

Skrevet

Hei hei igjen.

Vi sogner til SUS (Stavanger) Snakk med hs evt. fastlegen til barnet , be om en henvisning til ul undersøkelse, det er ikke bra å gå rundt og være bekymret...

Min gutt har ikke det typiske solnedgangsblikket. Han sliter med nattesøvnen, men sover bra på dagtid. Når jeg tenker meg om sutrer/gråter han ofte når han ligger på stellebordet... Men han har væske i/på mellomøret. Kanskje det kan forklare det? Dessuten får han 4 tenner oppe. Åååh!, det er slitsomt å lete etter/forklare eventuelle symptomer... Jeg bruker til tider mye krefter på dette. Gleder meg faktisk til neste ul undersøkelse.

Skrevet

November nurk i desember, kan jeg spørre deg om det ble tatt ultralyd gjennom fontanellen på din gutt? Evt. hva viste denne? Anonym nr.2 fra Stavanger som lurer btw.

Skrevet

Anonym2. Jepp var på Ahus først. De sa ikke så mye der. Fikk bare beskjed om at vi måtte dirrekte på riksen. Så fikk vel til slutt ut av de at det var en tettning i et hjernekammer. og væske ansamling. Liker meg ikke MER på Ahus nå. Ble jo ganske redd.

Rikshospitalet tar btw i mot alle i Norge.

Snakket med folk der fra land og strand. Masse koselige folk. Og gode/dårlige erfaringer å dele.

Vi skal tilbake der på mandag for ny UL.(riksen) kjempe spent på om shunten gjør jobben sin. MR/CT om 3mnd ca. om det ikke skulle skje mer. (han her hadde i utgangspunktet en cyste som lå å sperret.)

Nå fikk du vel svar på spm og litt til da ;)

Skrevet

Hva i all verden er dette slags hs da?? Vår gutt økte også veldig en stund, har sjekket helseboka nå og da han var 8 mnd hadde han 48 cm rundt hodet. Hs tok dette på alvor og vi har vært på 3 ultralyder selv om han ikke har hatt ett eneste symptom på vannhode, ingen solnedgangsblikk eller sprutbrekninger eller noe. For vår sønn viste det seg på alle 3 ultralydene at alt var normalt, han har bare arvet sin fars store hode, men dette MÅ tas på alvor, det er dødelig hvis ikke noe gjøres. Oppdages det i tide legges dren ned til magesekken og han kan utvikle seg helt normalt. Hvis det er vannhode altså - forhåpentligvis er det ingen ting men sånt har man ikke råd til å la være å undersøke! Krev ultralyd, og lykke lykke til :)

Skrevet

Jeg skal kreve etter påske. Måle han en gang til på hst og bestille time hos fastlege. Ingen av oss har stort hode, så han har ikke arvet det av foreldrene. Han har begynt med brekninger igjen nå, men er også slimete i forbindelse med forkjølelse. Kan være slimet som gjør at han brekker seg. Følgen er uansett at han ikke legger på seg så mye.

Når jeg tenker tilbake så startet dårlig nattesøvn samtidig med at han økte veldig i hodet. Kan selvfølgelig bare være tilfeldig, men nå er jeg lei av å gå med denne usikkerheten. Bestiller time jeg :-)

Tusen takk alle ammen!

• 2 uker senere...
Skrevet

hei

jeg er litt bekymret for babyen min, men vet liksom ikke om jeg overdriver eller er hysterisk.

Han har de siste månedene begynt å skrike når jeg legger han ned på ryggen, men sover han med hodet hevet så er det greit.

Han har også begynt å brekke seg/gulpe/kaste opp veldig mye. Hører han svelger ned gulp.

Da han ble født var hode omkretsen 38 cm, på 6 mnd kntr var den 47 cm. Så nå ligger han helt på toppen av percentil skjemaet.

Det er jo ikke en dramatisk økning er det vel? burde jeg spørre om å måle igjen? Føler at HS syns jeg er teit, hun vil aldri svare ordentlig på spørsmål, får bare utsvevede svar på spørsmål.

Kanskje bare han er litt "tjukk i huet";) ?

Skrevet

hei du siste anonym her.

Gutten min hadde 36 i ho når han ble født. har nå 47.

Så ville vel spurt på HS. Jeg angrer som en hund for at jeg ikke gjorde det før!!!

Better safe then sorry. Er det noen som sier.

Sprut brekning, solnedgangsblikk, og trykk, når de ligger flatt.

Vi hadde ingen oppkast. Så ingen regel uten unntak.

Skrevet

Hei.

Solnedgangsblikk, kan man se dette bare når baby ligger flatt?

Skrevet

hei.

Det vil bli mer trykk når barnet ligger.

Og da blir det ofte tydeligere. Men hos oss kunne man se det uansett.

Test gjærne hvor villig barnet er til å følge leker ol når du fører det fra nesen og oppover. Altså få barnets oppmerksomhet på noe. som du langsomt fører opp til pannen. Dette klarte ikke gutten vår. Vi mistet oppmerksomhetet med en gang ham måtte løfte blikket oppover.

Dette ble litt rotete forklart men håper du ble litt klokere

KLEM

Skrevet

Hei:)

Ja ble klokere. Will do. Takk for svar, Nov.nurk, i des., du er jammen god å ha:)

Skrevet

he he takk for det du.

Har jo akuratt vært igjennomm "dritten".

Så bare glad jeg kan hjelpe.

Skrevet

Vi målte en gang til på h.st etter påske. Han var 9 mnd og hadde da akkurat 49 cm i h.o. Helsesøster ringte til sykehuset og fikk snakke med barnelege, som mente at det ikke var noe å uroe seg for. Uansett avvente frem til 1 års kontrollen på helsestasjonen. Jeg føler meg ikke helt beroliget, men vet jo at han ikke har noe typisk vannhode. Sover ikke en eneste hel natt, så noe må det jo være med han. Og ingen av oss har stort hode heller.

Rart det blir praktisert så forskjellig rundt omkring. Jeg får bare prøve å roe meg og vente. Takk for svar.

HI

Skrevet

hei du.

Så bra de tror det ikke der vannhode. Men litt frustrerende kan jeg tenke meg. Når du går å ikke vet. Den søvn manglen kan jo komme av så mye. Kanskje han har arvet det store hodet fra flere ledd bak i generasjoner?

Men hvis du virkelig ikke klarer å slå deg til ro. Prøv å ringe Rikshospitalet selv. Nevrokirurgisk. De er flinke.

Masse lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet

hallo Dere Anonyme.

Jeg er så spent på å høre hvordan det har gått!!

Siden dere ikke har vert innom satser jeg på at det har gått bra. Og at det ikke var noe å uroe seg for.

Skrevet

Hi her. Så hyggelig at du tenker litt på oss :-) Han er snart 10 mnd og da skal jeg måle på nytt. Da jeg var på h.st sist gang ringte jeg direkte til barneavdeling på sykehuset. Fikk snakke med sykepleier der, som tilfeldigvis hadde barnelegen ved sin side. Han mente at økningen ikke var stor nok til vannhode og at vi skulle avvente til 1 års kontroll av lege på h.st. Jeg er ikke helt beroliget, men har slått meg litt mer til ro. Kjøpte caps til 17 mai bunaden hans nå - måtte opp i str 52. Men de må være små i str.

Han spiser bedre, men legger ikke så mye på seg. Og han våkner fra 2-10 ganger i løppet av natten og skriker. Skriker før han våkner. Det går nøyaktig 30 min fra han sovner til første gang han skriker. Det er så snodig. Noe må det være, men jeg skjønner bare ikke hva. Med en gang vi tar han opp, så roer han seg umiddelbart og sovner umiddelbart. Virker nesten ikke som han er våken i det hele tatt, men at noe plager ham. Er ikke nærhet han søker.

Takk for at du bryr deg og lykke til videre med din lille!

Skrevet

"Stavanger"-anonym her, same same som HI;snillt av deg å bry deg:-)

Min gutt var 10mnd for noen dager siden, vi var på helsestasjonen og de vitale mål ble HO50,5cm, 13,1kg.,og 84cm!!! Han vokser og vokser... HO kurven har flatet ut heldigvis:-) Var på sykehuset i går til ultralyd, legen som utførte undersøkelsen antydet at hulrommet var mindre væskefyllt enn sist gang:-) Nå venter jeg på tlf. fra legen på barneavd.,håper de ringer innen utgangen av neste uke. Tenk om de kunne friskmelde Tassen:-)

Skrevet

Det solnedgangsblikket dere prater om.. - Hvordan ser det ut? Hva gjør de da som tilsier at de har dette blikket?

Skrevet

har nevnt litt om det tidligere her.....

men se for deg sola går ned i havet. slik ligger iris ned mot nedre øyelokk. Du vil da se mer av det hvite over iris en hva som er vanlig.

litt mer klønete forklart fikk jeg ikke til hehe.

Klart jeg tenker på dere..... unner ingen barn i hele verden dette.

Vet det er mye som er "verre" men.

Ingen ting er så ille som det som rammer ditt barn.

• 3 uker senere...
Skrevet

HI her.

Da venter jeg på UL at hodet til lillegutt. Henvisningen ble sent til feil avdeling på sykehuset, og i stedet for å sende den riktig i internposten, så sendte de den tilbake til meg. Med beskjed om riktig avdeling. Så da sendte jeg den til riktig avdeling. Er det mulig å gjøre ting så tungvindt??? Så nå venter jeg på time...

Skrevet

Vi var på MR igjen i går. rutine kontoll 3 mnd etter shunt oprasjon.

Gutten min har aldri vært i så fin form. Så blid stor sjarmør.

Men bildene viste ikke det vi hadde trodd.

Må inn igjen. HATER +%&?&%¤¤#" Gråt en skvett. Og nå klarer jeg ikke føle på det. Går bare med en stor klump i magen.

Skriver det ut litt her. Prøve å gjøre det beste ut av dagene hjemme frem til søndag. Da skal vi inn. Og mandag morgen skal han opereres. Cysten er vokst tilbake. De vil punktere den på nytt. Og lykkes de ikke blir det innlagt en ventrikkel shunt.

Eneste jeg klarer tenke akuratt nå er. "Å nå som håret nettopp er kommet fint tilbake"

HI: Lykke til med alt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...