Gå til innhold

Var jeg en urimelig mamma/hønemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessert i Deres meninger: I julen var vi hos svigers med vår lille datter på 7 uker. I huset der bodde også svigerinne, svoger og deres to barn på henholdsvis 2 og et halvt, og 6 år. Nå ble minstedatter til svigerfamilien syk- influensa og høy feber. Hun hostet stygt også da vi kom rett før jul. Jeg ønsket da å reise hjem til Bergen igjen- 7 timer i bil, for jeg fryktet at vår datter skulle bli smittet. Da min mann nektet dette, ble vi. Men jeg ba om at ungene skulle holde seg helt unna vår datter. Men min mann mente jeg var hysterisk. Ungene der var som en klegg på baby helt fra hun kom inn i huset. Selv om minstejenta der hostet stygt- vasket de ikke hendene på henne før hun tok på baby- både i ansikt og på hender. Dette var før hun ble skikkelig syk.

Men min mann ba sin søster om å fortelle ungene at de ikke skulle være så "oppi" vår datter. Hun lyet stort sett, men ikke alltid. Eldstedatteren deres var ikke syk, men hun lekte jo masse med søsteren som var syk. Og så gikk hun rett og tok på vår baby. (Da jeg sa at også hun skulle holdes unna baby, mente min mann jeg var urimelig og nektet å si det til min svigerinne. )Begge ungene skulle ta på hendene hennes, stryke på henne etc. Vi fikk ikke fred for mas. Jeg mente at foreldrene ikke passet godt nok på ungene sine. Jeg fryktet at det var RS-virus- og har hørt alvorlige historier om den. Jeg og min mann begynte å krangle- jeg mente at svoger kunne ta minstejenta ut av huset for å unngå å smitte oss andre. Så ble svigermor syk, min mann ble syk...Vi dro hjem tilsist - og jeg ble syk. Så ble selvfølgelig vår datter syk også. Heldigvis ikke RS-virus, men jeg var veldig redd. Og sint var jeg på min svigerfamilie, som jeg mente ikke hadde vært streng nok med ungene sine- evt tatt dem ut av huset etter julaften da vi så hvor smittsomt det var. (De kunne vel bodd hos hans familie) og de bor jo på den kanten av landet også. Svigermor og min svigerinne sa først: " De er jo så beskyttet gjennom morsmelken" Tull og vas, sier jeg nå....Vi dro altså etter en uke. Og da var svigerfar overrasket!!! - Etter en uke med et helgolands leven og bråk og smittefare! Det blir lenge til jeg gidder å dra på ferie der hvis alle skal være samlet! Min mann var illojal og fortalte om min reaksjon etterpå- så nå blir jeg oppfattet som hysterisk! Jaja! Syns bare hun var litt liten for å få influensa, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da onkelbarna skulle hilse på babyen vår insisterte foreldrene på håndvask og munnbind til barna fordi de hadde siste rest av influensa (nesten helt friske igjen). Det var nesten litt ekstremt, men vi satte utrolig pris på omtanken :-) Morsmelk beskytter jo litt mot den typen infeksjoner, men det er utrolig kjedelig hvis et så lite barn blir sykt!

Skrevet

Å "snu i døra" syns jeg er i overkant, men å kreve at syke barn ikke "klegger" på baby, og vasker hendene før kos syns jeg overhodet ikke er hysterisk.

Var nettopp på besøk med vår (da) 4 uker gamle sønn hos svoger m/fam hvor yngstesønnen nettopp hadde fått vannkopper for andre gang (resten av oss unntatt våre 2 barn har hatt vannkoppene) og han fikk ikke lov å ta på sønnen vår uten at det var på vårt initiativ. Selv om han visstnok ikke var smittefarlig lenger.

Skrevet

Litt hønemor synest jeg du var ja:) Kanskje litt typisk førstegangsfødene.

Synest det er ekstremt å reise eller be noen andre reise, men hånvask, eventuelt spriting av hender synest jeg er helt på sinn plass når din baby er så liten.

Skrevet

Jeg synst reaksjonen var litt i overkant av hva min ville vært, men jeg forstår deg!! Å seie hjem, det forstår jeg at din mann ikke ville!

At du synst de kunne tatt de minste barna ut av huset, det synst jeg ikke du kan kreve, MEN at de vasker hendene og ikke er så mye borti baby, DET SYNST JEG DE BØR KLARE!!!!

Så ja, kanskje litt hysterisk, men at din mann fortalte om din reaksjon, det var SÆRDELES DÅRLIG GJORT!!!! Da hadde jeg ikke vært blid, nei!!

Skrevet

Dere kunne valgt å reise hjem for å unngå smitte. Det hadde jeg ikke synes var så rart når datteren deres var så liten, men når dere først bodde der synes jeg ikke dere kunne forvente at ungene holdt seg unna babyen. Jeg synes også det er drøyt å forvente at de som er syke skal flytte.

Etter min mening er det også rart å skylde på dårlig håndhygiene hos 2 og 6 åringen. Sån som du beskriver smitteveien så var det jo dere som ble smittet først og deretter smittet sansynlivis dere datteren deres selv.

Jeg synes også det er lurt å forsøke å unngå influensa (eller kraftig forkjølelse som kansje er mer sansynlig) hos de minste, men jeg synes ikke du kan legge skylden for at hun ble smittet på noen andre enn dere foreldre.

Skrevet

Du er ikke hysterisk i det hele tatt! :) Folk må jo forstå at du er redd for at datteren din skal bli syk når hun er så lita, å influensa/forsjølelse på en baby er ikkje noe gøy..

Har vert/er i en slik situasjon selv. Men det er en 4åring (samboeren min sin søster) som sitter å tar å gnikker fjese på babyen min, er så redd får at den 4åringen skal ha sykdommer ifra barnehagen på seg å så smitte lillegutt. Blei litt skremt når eg var på sykehuse med lillegutt etter fødselen (han ble født 1 mnd før termin, så vi var innpå en nyfødavdeling) siden der fikk ikke barnehageunger tilgang pga smittefare..

Skrevet

Synes nok du var litt hysterisk ja ;)

Er enig i at de som skulle kose med og håndtere babyen skulle vasket hendene, og at du kunne fått hjelp til å holde de syke barna litt unna ansiktet til babyen, men der enn det kan man ikke forlange. At de andre skulle flytte ut, synes jeg var direkte frekt av deg å forvente..

Men jeg har fire barn selv da, og babyen min som nå er snart 7 uker har vært utsatt for smitte fra eldre søsken siden den ble født. Jeg forlanger at ungene mine vasker hender, og at de ikke nyser eller hoster rett mot babyen, men noe mer hønemor enn det hverken kan eller vil jeg være.

Skrevet

Ja, smitteveien gikk kanskje via oss. Men ingen av oss hadde sannsynligvis blitt smittet hvis ikke vi hadde vært i nærheten av toåringen. Og det er her jeg mener at foreldrene kunne vært mer forsiktige med hygienen i huset mens de var der - og kanskje reist til svigerfamilien i stedet ( i samme by). Vi hadde jo LANGT å reise. Og dessuten: Greit at de syntes det var stas å se den lille, men det går jo an å ikke henge som et slips rundt babyen også da! Men det er jo min mening da. Svigermor var iallfall fornuftig da hun ble syk- hun ville ikke holde babyen vår. Svigerinnen min tenkte vel helst at hun ville unngå at jeg ble sinna: Senere fikk jeg vite at hun syns det var fælt i julen, fordi jeg hadde slike fæle, redde øyne!!! Kult?! - Not!

Skrevet

Har også vert på "nyføden" med min sønn når han var liten. Og grunnen til at barnehagebarn ikke har tilgang der er at barna som er der er syke/premature og elendig imunforsvar. Syke barn kan i værste tilfelle dø av en sykdom som er ufarlig for andre. Friske små babyer gjør ikke det! Det er ikke kjekt dersom små babyer blir syke, men heller ikke livsfarlig.

Hva når du får barn nr 2? Skal ikke eldste barnet få kose, dille og dulle med den lille da dersom de går i barnehagen?

Skrevet

Jeg er nok litt enig i mye dere sier...Er nok litt førstegangs-hysterisk, ja! Var bare så redd for RS iom at to spedbarn jeg kjenner har hatt det, og vært innlagt på sykehus. Når det er sagt, så sa jeg aldri til min svigerfamilie at de skulle flytte ut- sa det kun til min mann- som seinere var "Judas" og fortalte det videre til min svigerinne. Dårlig gjort- og han fikk høre DET. Nå er jeg ikke uvenner med svigerinnen- så heldigvis det gikk bra tilsist!!!

Skrevet

Ja jeg syns du var hysterisk.. Hva gjør du om du får en baby til og har et sykt barn hjemme hos deg selv?? Sende det sykebarnet ditt bort ??

Men støtter deg i at mannen din skulle vært lojal mot deg og ikke familen sin.. uansett hva han mente.

Skrevet

Det jeg mente var at det sansynligvis ikke hadde hjulpet noe om toåringen hadde vasket seg mer og holdt seg mer unna. Ettersom babyen deres sansynligvis ble smittet av dere betydde vel ikke håndhygiene ol all verden, for jeg regnerjo med at dere var nye på det selv for å unngå smitte.

Det var sikkert ikke noen morsom juleferie med så mye sykdom, mn vær glad jenta deres har kusiner som er opptatt av henne og la henne få et så nære forhold til dem som mulig. Det kommer til å være en glede for henne i fremtiden som langt kopanserer for noen dager med influensa som baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...