Gå til innhold

Narkose - skummelt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i narkose en liten time å operere og er skikkelig nervøs!

Noen med erfaringer? Vil gjerne høre alt dere har å si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det medfølger jo alltid en liten risiko, men jeg kan ikke si jeg personlig synes narkose er særlig skummelt. Innsovningen er behagelig, oppvåkningen litt mer groggy, ellers merker man jo fint lite til det - det er jo mye av poenget. =)

Lykke til.

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Syns ikke narkose er særlig skummelt.. Syns det er mer skummelt å tenke på at jeg skal få trillinger med spinalbedøvelse.. Tror nok jeg "går for" narkose denne gangen også.. Mye mer behagelig egentlig.. Og å våkne er jo sjeldent et problem, man er litt groggy men det går over.

Skrevet

Jeg tok en liten operasjon under narkose for ikke lenge siden. Ikke noe å grue seg for :-)

Du sovner før du rekker å grue deg, og da jeg våknet var jeg deilig trøtt og fikk sove så mye jeg trengte etterpå.

Skrevet

synes ikke det var skummelt, men syntes det var skikkelig dritt å våkne etterpå, for kroppen min reagerte litt snodig i etterkant. Jeg frøs noe helt vanvittig, det ga seg ikke på et par timer, jeg skalv som et aspeløv! Så hadde jeg masse ubehagelige kriblinger og kilinger inni meg, føltes som maur i blodomløpet, det var dødsekkelt! Jeg måtte opp å pisse hvert 10.minutt, ikke akkurat noen enkel affære når man er nyoperert(litt smerter) og skral med en intravenøspose på stativ etter seg.(var sånn 20-min. operasjon på gynekologisk dagkirurgi(laparoskopi, sjekk av eggledere, livmor o.l), så lå på stue med 10 andre eller noe.)

Så, om jeg kan velge, så aldri mere, men ikke fordi det var skummelt eller noe, bare jævlig ubehagelig reaksjon post-operativt. Kjenner ingen andre som har hatt det slik, så er vel bare meg.

Fikk ikke sove ut no særlig heller, siden det er samlebånds-operasjon på dagkirurgi, da vil dem ha deg kjappes mulig opp og ut!

Sikkert ikke så kult å se denna før du skal i narkose, men du spurte... Sorry.

Skrevet

Jeg måtte litt uventet i narkose så jeg fikk ikke så god tid til å tenke over det. Nå i ettertid synes jeg det er en grei form for bedøvelse. Jeg sovnet, ble operert og våknet deilig døsig. Når døsetheten gikk over var det ikke andre bivirkninger for min del. Har også hatt spinalbedøvelse og da var beina ekle leeeenge. Eneste jeg synes er litt ekkelt med narkose er at man må intuberes, men det merker man jo ingenting til.

En annen fordel med narkose er at man selv har vært igjennom det og vet hva det er om barna må opereres.

Skrevet

Om man er forberedt og får god informasjon så er det sikkert ikke så skummelt. Jeg måtte opereres etter en voldsom fødsel, og lå nesten 3 timer i narkose mens de lappet meg sammen. Jeg ble ikke forberedt nok og syntes det var veldig ekkelt. Syntes det var vanskelig å våkne også, husker jeg var forferdelig tørr i halsen. Det var ingen som så at jeg våknet, så det føltes som en evighet før jeg fikk noe å drikke. Hadde veldig vondt i halsen etter det røret de putter ned i halsen på deg, men jeg hadde så fryktelig vondt andre steder på kroppen at det liksom ikke spilte noen rolle - i tillegg til bekymring for barnet.

Barnet måtte senere opereres, og ble lagt narkose. Det var skikkelig ekkelt å se på.

Skrevet

Jeg ble operert for en uke siden, og var i narkose en halv time. Sovner før du har fått sukk for deg, og våkner når alt er over. Det kommer vel litt an på hva du skal operere, hvordan du føler deg når du våkner. Jeg opererte nesa, og var ikke i så veldig god form.... Klarte ikke svelge på en god stund så jeg måtte spytte i dette spyttebegeret, samt at jeg hadde dårlig oksygenmettning så jeg måtte ha oksygenmaske. Men de passer jo godt på deg både før, under og etter operasjonen så jeg hadde lett gjort det igjen om det var nødvendig. Ingenting å bekymre seg for :o)

Skrevet

Fikk full narkose da jeg opererte kneet. Var deilig å sovne inn, merket det egentlig ikke. Men det var ekkelt å våkne midt under operasjonen fordi dosen var litt for liten. Kjente ingen smerte, men plutselig hørte jeg hva de sa og så at de holdt på. Var en som ganske raskt kom til og ga meg mer narkose, hehe.

Våkne opp synes jeg ikke var ekkelt. Følte meg ikke spesielt groggy og var fort meg selv.

Skrevet

Jeg var ogsså livredd for narkose, helt til for en uke siden da jeg operete nesa :-) Synes egentlig at det var godt. Hadde ingen bivirkninger etterpå da!

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det hjelper på! :)

Må være forferdelig å våkne midt under operasjonen, det er også en ting jeg er litt redd for, men det er vel ekstremt sjelden og man er vel så groggy uansett at det er vel begrenset hva man får med seg...

Skal bare operere foten, så det er ikke den skumleste operasjonen i verden.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...