Gå til innhold

Høyt stoffskifte... Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har mest sannsynlig for høyt stoffskifte. Skal til sykehus for å sjekke det, men det skjer hvertfall ikke før etter påske.

Det jeg lurer på er hva det kan ha å si på svangerskapet. Noen med erfaringer eller noen som vet?

Har ikke hatt det før og legen min klarte egentlig ikke svare på noenting rundt det.

Takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Umbilikus
Skrevet

Ja, det kan være skadelig og føre til økt sannsynlighet for tidlig fødsel, blant annet. Men da skal det være ganske høyt. Jeg har selv fått påvist høyt stoffskifte, og jeg ble livredd da jeg søkte på nettet etter informasjon om graviditet og høyt stoffskifte. Men det ser ut til å gå helt fint. Jeg har også blitt kjent med ei som hadde høyt stoffskifte gjennom hele forrige svangerskap, og det gikk helt fint med både henne og barnet. Men det er jo fint å bli fulgt opp. Tilstanden kan også medisineres hvis det er veldig høyt. Lykke til!

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan stoffskifteprøvene dine er, men hvis det er veldig sannsynlig at du har høyt stoffskifte ut ifra disse , bør du få behandling så snart som mulig. Det kan nemlig gi økt risiko for en rekke komplikasjoner. Ikke for å skremme deg, men jeg ville fått legen til å ringe sykehuset og snakke med spesialist for å få timeavtale så snart som mulig. Evt kan du ringe selv og høre når du får time. Regner med at legen din ikke sendte henvisning pr post?

Skrevet

Jeg fikk høyt stoffskifte da jeg ble gravid første gang. Det gikk fint uten medisinering, helt til 8 måneder etter fødselen, da gikk jeg ned mye i vekt og hadde hjertebank (100 i hvilepuls). Kom til spesialist på sykehuset som fulgte meg opp i lang tid til det hadde stabilisert seg.Brukte da medisin. I tiden etterpå gikk jeg bare til min fastlege, ble gravid med nummer to og hadde ikke behov for medisin før etter noen måneder igjen. Er nå på vei med nummer tre, er 4 mnd. på vei. Stoffskifte er nå blitt for høyt, og jeg har blitt henvist av min fastlege til en spesialist. Blir nok nødvendig med medisin denne gangen. Er mye trøtt, har hjertebank og går ikke opp i vekt.

Håper jeg blir kvitt dette snart, blir en del turer for å ta blodprøver å så til legen i løpet av et år.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg tror jeg tar en telefon til sykehuset i morgen. Trodde ikke det kunne være såpass "farlig".

Legen min sa at prøvene ikke var veldig høye, men høye nok til at hun vil at jeg skal til en spesialist.

Jeg er så kvalm at jeg går ned i vekt, sist gang gikk jeg ned 15kg før jeg begynte å gå opp, og det kan da ikke være en god kombinasjon med høyt stoffskifte da.. Krysser fingerne.

Lykke til alle sammen, håper du blir bedre snart Lille my :)

Skrevet

Lykke til Lillegutt blir storebror :)

Krysser fingrene for deg, de spesialistene kan noe mer om dette enn fastlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...