Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er temporært ordblind, døv og stum og en masse annet. Jeg mangler et ord, fortrinnsvis adjektiv, evt ikke - altså:

Alt som dreier seg om årsak/virkning kan man jo kalle kausalt, snakke om kausale forbindelser, kausalrekker, etc. Finnes det ikke et ord som dekker fenomenet rekkefølge, orden, noe følger etter noe annet uten at det er kausalt? Er ikke så enkelt som temporalitet heller, tror jeg. Tror egentlig jeg vet at det finnes et ord. Faan. Hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være så enkelt som tilfeldig?

Skrevet

Nei, det skal være et begrep som beskriver hvilken forbindelse for eksempel "for det første... videre... tilsist..." i en argumentasjonsrekke, som er mer enn bare å følge etter hverandre i tid. Parallell-konstruksjon til kausal, temporal, spatial, i en ideell verden.

Skrevet

Jeg tenkte, men det hjalp ikke.

Den spansktalende delen av meg insisterer på lineær, men det blir jo slett ikke riktig. Temporalitet ser også feil ut, ja. Du vil ha et ord for etterfølgende ting som ikke står i noen årsakssammenheng, altså egentlig random forekomster med ulikt tidsaspekt?

Njet. Hør med lilja.

Skrevet

tja, noe som _korrelerer_ har ihvertfall sammenheng (evt. faller sammen i tid)... uten at nødvendigvis har en kausal sammenheng.. men det blir jo ikke i rekkefølge... hmmm

Skrevet

Ok, takk for forsøket i hvert fall. Nettopp, temporalitet er feil fordi det egt bare er snakk om argumentasjonsrekka, om diskursmarkører som oppstår av og signaliserer forfatterens valg om orden/rekkefølge. Et snev av mye rart, både temp. og spat. og kaus, men ingen av dem på ordentlig.

Kanskje jeg bare skal hive laptopen i veggen og se om det rister på plass et ord i teksten min helt av seg sjæl.

Skrevet

Tja. Suksessivt er jo noe som følger etter hverandre. Men kanskje ikke det du mente?

Skrevet

Da vil jo egentlig "etterfølgende" være et mye bedre ord, selv om man skal være fancy akademiker. =)

Skrevet

Nei, nå tuller du. Man må ha fremmedord :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...