Gjest Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 Jeg er maks fornøyd med for første gang å ha fått en diger pelargonia til å overvintre, og nå har den satt knopper. Men i fjor var den da vitterlig lakserosa, men nå ser det ut som det er hvitt som stikker ut fra de bittesmå knoppene? Er den kanskje feilernært eller noe sånt?
Gjest Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Her blottstiller jeg mi indre kjerring og så er det ingen som svarer, ingen som hetser engang. Nå skal jeg melde meg ut. Farvel.
cherry coke Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt, din kjerring. MEN det jeg vet, er at om du skal melde deg ut herfra må du skrive et langt "avskjedsbrev" om hvorfor. Det er vanlig her inne..
Gjest Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Jeg skal bare vanne pelargonien min først. Farvel. Jeg kommer aldri igjen.
Gjest -<<- Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 Jeg lo høyt, om det er noen trøst. Men så tenkte jeg det ville være slemt å skrive det, siden pelargonier (fnis) tydeligvis betyr noe for deg. Jeg er da ikke slem.
Gjest Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 Det er da i det minste svakt hetsende. Og pelargonien min får du aldri.
Gjest Skrevet 1. april 2009 #7 Skrevet 1. april 2009 Nå er jeg ikke 100% sikker, men mener at pelargonian jeg berga her et år faktisk kom tilbake i samme farge ja....jeg gjødsla ikke for å si det slik. Først nå jeg prøver meg som "hobby-gartner" for alvor;-)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Ja, det skal litt til før genene plutselig forandrer seg, men en mutasjon eller to kan du regne med å finne. (Dog bortimot umulig hvis de er generativt formert, noe jeg er ganske sikker på pelargonier er). Eneste planten jeg kan komme på som bytter blomsterfarge i hytt og gevær er hortensia. Fargen på knoppen skal du allikevel ikke alltid ta for god fisk, har blitt forvirra der selv mang en gang. Lakserosa blir de nok=) Og du kommer nok tilbake.
Gjest Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Min lever også rimelig gjødselfritt, men fikk noe fra ei grønn flaske som ikke har etikett men som jeg tror er plantegjødning, hehe, da jeg tok den fram fra vinterens kaldfront og inn i sola i stua. Kanskje den har mer farge når den kommer fram ordentlig. Fikk du forresten mange blomster? Er bare ett anlegg til knopper, men masse flotte grønne blader, er det da de ordentlige gartnerne kniper av blader og sånn for å få mer konsentrasjon om å sette knopper?
Gjest Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 Flott, de er nemlig dødsfine. Dronning Ingrid? Formeringa var jeg ikke involvert i, for å si det sånn. Men du som er ordentlig gartner, skal jeg ta bort noe blader eller skal de komme som de vil? De er tette og fine, ikke sånne lange bleke greier, men det er voldsomt mange.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Ja, da er det nok en av de retrosortene du har, veldig fine=) Du trenger ikke nødvendigvis ta bort blader. Vegetativ (grønn) vekst kan hemme knopputvikling, men litt blader må man jo ha. Man kniper som regel mest for å holde plantene lave og tette, og det er jo dine. Når du kniper kan du også risikere at det bare kommer enda mer grønt på den... Vær forsiktig med å gjødsle med gjødsel som har mye nitrogen i seg, nitrogen fremmer vegetativ vekst og kan hemme generativ vekst (knoppdanning/blomstring).
Gjest Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Ja...etterhvert som jeg fikk gjødsla i hvertfall...den ble gedigen med masse blomster...husk å vanne!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå