Gå til innhold

HJELP...Noen her som har hatt tegn til sv diabetes????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går til ekstra oppfølging hos lege på sykeh pga lavt stoffskifte.

Etter målinger i dag var MAD litt høyt.(babyens magemål)

Skal derfor ta glycose pørver rett over påske.

Shitt,kjente jeg fikk litt små angst.Men,hun sa jeg overhodet IKKE skulle tenke på dette.

Får da som sagt svar etter påske,og skal på ny UL om 5-6uker.

Men,dere som har sv diabetes hva gjør dere for noe ekstra i forhold til det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk kons. sv.skapdiabetes i uke 28,har siden da måtte kutte ut nesten alt som er tilsatt sukker og kunstige søtningsstoffer,dvs,juice,appelsin,banan,sukkerfri tyggis,osv likeledes fet mat.Har fått kortidsvirkende insulin som jeg tar før hvert måltid 3 ganger pr.dag slik at jeg nå kan spise meg mett å ikke overstige grensen som er 8 etter måltid.Måler blodsukkeret x 6 pr.dag,før og etter måltid.Synes det har vært vanskelig å finne matsorter som ikke påvirker blodsukkeret.....har nå kun 5 dager igjen til keisersnitt,......babien i magen veier 21% over snitt.

Skrevet

Hvordan er symptomene på sv diabetes?

Skrevet

Oi,gud.Kjente jeg ble en smule små stressa her nå....

Men,det jeg syntes er litt rart er at jeg ikke har noen utslag på urinprøve,ikke er jeg overvektig,og ikke har jeg gått opp særlig mye.

Hadde ikke jeg fått ekstra UL pga stoff skiftet hadde dette aldri blitt oppdaget.

Jeg tok UL pga stoffskifte og da hin fylte inn målene på dataen skjøt MAD i været.Lå litt over øverste streken.

Hva var dine sympt på sv diabetesen da??

Og HVA i alle dager spiser du???Gått opp mye??Fikk du KS pga stor baby???

ANGST;ANGST...

Skrevet

jeg har INGEN sympt jeg.Var hos fastlegen i går.Og alle pørvene er fine.

Bare tilfeldig at dette ble funnet ut pga ekstra oppfølgin i forbindelse med stoffskiftet mitt.

Men,som legen sa dette bør ikke være noe,og heller IKKE noe jeg skal tenke på.

Skrevet

jeg hadde ikke sukker i urin men ble anbefalt å ta en glukosebelastningsprøve allikevel siden jeg er over 27 år,....mistet gutten min 3 dager på overtid i 07, får derfor ekstra oppfølging denne gangen.Jeg er ikke overvektig og har bare lagt på meg ca 10 kg i dette svangerskapet.Får keisersnitt pga dødfødselen i 07 var veldig vanskeli og traumatisk.

Skrevet

Å så utrolig leit og høre:(

Jammen bra du får ekstra oppfølging ja.

Da er vi likt da.Ikke noe utslag her heller.

Jeg blir 28år i mai,dette er mitt andre barn.Hadde ikke noe slikt med henne.

Men,enste grunnen var jo at MAD slo ut høyt derfor hun sendte meg til glykosetest.

Mye er babyen i magen estimert til og veie ved fødselen da?

Skrevet

ca 4000gr tror de han blir, men da blir han jo tatt to uker før tiden.......I Danmark er det oblikatorisk med glukosebelastningstest i uke 26-28 pga at en stor del ikke får sukker i urin men allikevel har sv.skapsdiabetes.

Skrevet

4kg er jo ikke så stort da;)Min første veide 3680gr.

Såppas ja...for jeg føler det er tilfeldig at det er oppdaget her.OM det er det da.

Men,unner du deg ikke noe snop i det hele tatt???

Og hva spiser du feks i løpet av en helt vanlig dag???

Skrevet

frokostn er vanskeligst hos meg,dvs nå har jeg fått økt insulindosen så da går det litt bedre.Starter dagen med å måle bl.sukkeret,det skal da ligge mellom 4,5-5,5 før måltid.spiser 2 brødskiver som inneholder lite sukker med diabetes syltetøy,måler da bl.sukkeret 1 time etter frokost,det skal da helst ikke overstige 8,mellom frokost og middag kan jeg da spise en appelsin.Til middag spiser jeg det meste men prøver å unngå mat med mye sukker selvfølgelig og fet mat,fisk er supert,da kan jeg spise så mye jeg vil uten at bl.sukkeret stiger,måler før og etter måltid her også.mellom middag og kvelds kan jeg spise et eple el.lignende,til kvelds det samme som frokost.istede for frukt kan jeg faktisk spise en liten posjon sjokoladepudding/gele eller en liten sjokolade.......obs at sukkerfri drops og tyggis inneholder kunstige søtningsstoffer som er like galt som sukker.Drikke likedan,lerum og fun saft er trygt å drikke,likedan solo super og cola light.Alt dette har jeg blitt vant med nå men jeg gleder meg til å spise en stor krembolle med vanije etter fødselen........Lykke til,det går som regel bedre enn du tror;)

Skrevet

Spiser du ikke mere enn en appelisn mellom frokost og middag???Det synyes jeg var lite.

Men,det bør jo ikke si at jeg har noe heller,men greit og ta den testen da.

Overlever nok.Kunne jo ha vært værre.

Lykke til med KS da...

Skrevet

Dytter litt igjen jeg,tilfelle det er noen andre som vet noe....

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes med forrige, og har nå en tid hatt veldig stort sf-mål, samt litt sukker i urinen. Blir derfor fulgt opp mht dette. For det første har det vært veldig forskjellig hva jeg har f¨ått av beskjeder. På sykehuset sa de at jeg kunne spise som jeg ville, for det påvirket ikke om jeg ville få det igjen eller ei. Legen min og jordmor sier at jeg må passe godt på hva jeg spiser hvis ikke kan jeg "slite" ut insulin-produskjonen eller noe sånt, og lettere få det. De ville jeg skulle kutte ut alle raske karbohydrater og sukker (melk, kneip, loff, pizza, brunost, syltetøy, vafler, ris, poteter, gulerøtter, pasta ferdigsupper/sauser, juice, ikke så mye frukt osv) Det jeg gjorde var at jeg for sikkerhetsskyld minsket melkemengeden veldig, fant grovt brød (ikke lett, for grovbrød på butikken er ikke nødvendigvis grovt brød), minsket potetmengden og økte på grønnsaker og kjøtt/fisk i stedet, byttet ut ris, pasta og makaroni med fullkornsvarianter og hadde bare en dag hvor jeg koste meg med å spise hva jeg ville innen rimelighetens grenser.

Nå har jeg imidlertid vippet akkurat over kanten til svangerskapsdiabetes og nyeste beskjed fra sykehuset er at siden det bare er så vidt bør jeg gjøre følgende: Minimalt med melk og frukt, og kaker/godteri og brus i små mengder kun en gang i mellom. Ellers som vanlig. Kunne spise poteter, pizza, pasta osv.

Etter forskjellige beskjeder har jeg bestemt meg for å ligge midt i mellom. Jeg følger selvfølgelig siste råd, og i tillegg bytter jeg for det meste ut til fullkorn der det ikke plager meg. Holder meg ikke unna alt, men hvis lysten vipper mellom pizza og wok, så kan jeg jo like gjerne velge wok. Ble du noe klokere? He he. Med min forrige var jeg ganske så flink med alt, og ble belønnet med å slippe å begynne på insulin og barnet ble ikke veldig stort. Tenker derfor at hvis jeg beveger meg litt lenger opp på skalaen av svangerskapsdiabetes så kommer jeg til å forsøke å være veldig flink igjen. Ikke lyst til å risikere å måtte starte med insulin. Det KAN gjøre så du beholder diabetesen også etter graviditeten, men det MÅ ikke gjøre det. Lykke til med å finne en god løsning for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...