Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 år og går på videregående..

Venter en liten jente i august:)

Men siden jeg ikke har noen jobb, så faller jeg vel ikke under noen permisjonsordning?

Barnefar er i jobb, og mottar vel noe når han skal ut i pappaperm..

Men hva har jeg rett på?? Og hvordan går jeg fram??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, du får engangsstønad på 35000 kroner fra nav. greit å søke om det så fort som mulig, du kan nemlig ta de ut før du har født også, så du kan kjøpe inn utstyr osv.. pappan får ikke permisjon når ikke du har vært i jobb..

Skrevet

Barnefaren kan ta ut egen permisjon, de har fått egen rett til permisjon dersom mor ikke har opparbeida seg rett til permisjon. Det forutsetter at du går ut i jobb eller utdanning på heltid. Så faren kan være ute i permisjon hvis du ønsker å fortsette på skolen etter at ungen er kommet.

Vi skal gjøre det sånn her i huset. Jeg studerer på høgskole og får en liten til i august. jeg blir å fortsette på skolen, mens faren tar ut permisjonen.

Fars permisjon kan være på enten 24 uker (100% lønn) eller 34 uker (80% lønn). I tillegg får du engangsstønaden som kompensasjon fordi fars permisjon er kortere enn det du ville hatt rett på.

Skrevet

høh?? er det ang pappan nye regler??? pga jeg jobber deltid ved siden av studiene, og det som står over alt er at mor må ha jobbet minst i 50%stilling for at far skal få retten til permisjon.... og jeg jobber ikke 50% stilling... men etter endt permisjon skal jeg (forhåpentligvis) ut i jobb på fulltid pga er ferdig med studiene... hvis ikke blir det å begynne på mastergraden...

så???

Skrevet

HI....

dersom du er student kan du få foreldrestipend/fødselsstipend fra lånekassen...:) Dersom du nå er ferdig på vgs kan du søke deg inn på skole og så ta oermisjon derfra siden du skal ha barn... så er du sikret studieplass etter permisjonen (den blir holdt til deg) og du får pengene fra lånekassen...

håper dette hjelper litt:)

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#vilkar

Vilkår for foreldrestipend ved fødsel og adopsjon

Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 44 uker.

Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Permisjon fra utdanningen og reservert studieplass

Generelt gjelder det at for å ha rett til foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.

Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til foreldrestipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen.

Til mor eller far

Både kvinner og menn kan få foreldrestipend hvis vilkårene over er oppfylt. Begge foreldrene kan ikke få foreldrestipend samtidig.

Hvor lenge kan du få foreldrestipend?

Foreldrestipend kan gis for en periode på inntil 44 uker. Tre uker før og seks uker etter fødselen er det bare mor som kan få foreldrestipend. Resten av perioden, 35 uker, kan stipendet bli gitt til mor eller far – men ikke samtidig. Adopterer du barn, kan du få foreldrestipend i inntil 41 uker etter adopsjonen.

Hvor mye kan du få?

Foreldrestipendet tilsvarer det du maksimalt kan få i stipend og lån i de aktuelle ukene. Det du kan få ekstra fordi du har barn å forsørge (forsørgerstipend), er også inkludert. Forskjellen fra vanlig støtte, er at du i perioden med foreldrestipend får hele summen utbetalt som stipend og ingenting som lån.

Eksempel på hvor mye du kan få i foreldrestipend med ett barn

Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* Per måned

- ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 24 780 kr 8 280

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 24 780 og kr 28 000 kr 6 880 - kr 8 280

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 28 000 kr 6 880

Enslig forsørger med overgangsstønad og minstebidrag kr 1 300

* Utstyrsstipendet kommer i tillegg. Hvor mye utstyrsstipend du får, avhenger av hvilket utdanningsprogram du går på. Les mer på www.lanekassen.no/utstyrsstipend.

Skrevet

Takk for svar:)

Er så mye informasjon overalt, at det er lett å rote seg litt bort:)

Skrevet

Farens selvstendige rett til permisjon er ny, ja:) men som sagt forutsetter at mor går tilbake i jobb eller utdannelse:) faren får da 29 eller 39 uker alt etter om han tar 100% eller 80% lønn, og mor har i tillegg krav på engangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...