Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 år og går på videregående..

Venter en liten jente i august:)

Men siden jeg ikke har noen jobb, så faller jeg vel ikke under noen permisjonsordning?

Barnefar er i jobb, og mottar vel noe når han skal ut i pappaperm..

Men hva har jeg rett på?? Og hvordan går jeg fram??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, du får engangsstønad på 35000 kroner fra nav. greit å søke om det så fort som mulig, du kan nemlig ta de ut før du har født også, så du kan kjøpe inn utstyr osv.. pappan får ikke permisjon når ikke du har vært i jobb..

Skrevet

Barnefaren kan ta ut egen permisjon, de har fått egen rett til permisjon dersom mor ikke har opparbeida seg rett til permisjon. Det forutsetter at du går ut i jobb eller utdanning på heltid. Så faren kan være ute i permisjon hvis du ønsker å fortsette på skolen etter at ungen er kommet.

Vi skal gjøre det sånn her i huset. Jeg studerer på høgskole og får en liten til i august. jeg blir å fortsette på skolen, mens faren tar ut permisjonen.

Fars permisjon kan være på enten 24 uker (100% lønn) eller 34 uker (80% lønn). I tillegg får du engangsstønaden som kompensasjon fordi fars permisjon er kortere enn det du ville hatt rett på.

Skrevet

høh?? er det ang pappan nye regler??? pga jeg jobber deltid ved siden av studiene, og det som står over alt er at mor må ha jobbet minst i 50%stilling for at far skal få retten til permisjon.... og jeg jobber ikke 50% stilling... men etter endt permisjon skal jeg (forhåpentligvis) ut i jobb på fulltid pga er ferdig med studiene... hvis ikke blir det å begynne på mastergraden...

så???

Skrevet

HI....

dersom du er student kan du få foreldrestipend/fødselsstipend fra lånekassen...:) Dersom du nå er ferdig på vgs kan du søke deg inn på skole og så ta oermisjon derfra siden du skal ha barn... så er du sikret studieplass etter permisjonen (den blir holdt til deg) og du får pengene fra lånekassen...

håper dette hjelper litt:)