Gå til innhold

Noen med erfaring om sykdommen "Giardia"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og lurer på om lillegutt på 17mnd kan være smittet med Giardia., meg selv også for den slags skyld.

Han fikk omgangssyke for 19 dager siden og har siden den gang hatt varierende grad av løs avføring / diare. De siste dagene har det vært vannaktig diare og det har i tillegg kommet luftoppstøt med råtten lukt.

Vi har vært til lege to ganger, men ikke siden den råtne lukten kom.

Har kontaktet fastlegen og venter på at de skal ringe meg.

Føler meg litt redd og usikker.

Almenntilstanden hans er god, ikke feber, spiser og drikker nesten som normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen ringte, hun mente det var veldig liten sjanse for å få Giardia, "Hvor skulle dere fått det fra?"

Følte meg seg om overengstelig mamma.

Det kan da være at andre barn i barnehagen f.eks har tatt det med seg fra utlandet. Og det er heller ikke så lenge siden at det her i Oslo var Giardia alarm med drikkevannet.

Hun ba meg ringe igjen på fredag, hvis tilstanden var den samme skulle hun se på han.

Hun sa den råtne lukten kunne komme fordi væsken går så fort gjennom kroppen pga diaren.

Men jeg hadde selv den råtne lukten i forkant av diare/oppkast for 1 1/2 uke siden og da var ikke jeg uttørket.

Huff, vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Hvor dere skulle fått det fra!? Hvor som helst fra!! Det er jo utrolig smittsomt!

Så lenge allmenntilstanden er bra tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veeeeeldig masse, men skjønner hvordan du tenker.

Dette var vel ikke så veldig beroligende akkurat, men du får jo bare ringe igjen på fredag. Det er jo utrolig lenge med 19 dager, da. Rart hun ikke ville ha han inn...

Skrevet

Ta han med deg på legevakten...

Skrevet

Tror giardia er ganske uvanlig i Norge, og jeg tror ikke det smitter fra menneske til menneske, men at det smitter gjennom forurenset vann. Men mulig jeg tar feil altså!

Jeg kjenner en som har hatt det, hun fikk det i India. Det hun mente var det mest karakteristiske var at når hun rapte så smakte/luktet det som råtne egg... (herlig). Og at hun rapte masse! En kjapp antibiotikakur og hun var frisk og rask:)

Men uansett synes jeg du skulle vurdere en tur til legevakt, for 19 dager er lenge, giardia eller ikke giardia. Noe er jo helt klart feil. God bedring til sønnen din!

Skrevet

Vet man skal være forsiktig med å prøve å "leke" lege selv ved å google på internet, men på lommelegen står det at symptomene ved Giardia er: vanntynne diaréer,magekramper ,kvalme ,luftoppstøt med råtten lukt.

Det står også at man kan ha parasitten uten å ha noe særlig symptomer - dvs det virker ikke usannsynlig for meg at han kan ha det selv om allmenntilstanden er god.

Har ikke verdens beste erfaring med legevakt, innbærer i Oslo stort sett maaaaange timer venting, det er ikke noe særlig for lillegutt.

Noen som vet hvor lang tid det tar å få svar på avføringsprøver?

Er det noe man gjør umiddelbart?

Kanskje ta fram lommeboka og dra på Volvat....

Skrevet

Jeg har hatt Giardia, fikk det i utlandet (Albania). Det var plagsomt, og det tok lang tid før jeg ble frisk - legen sjekket for alt mulig annet siden Giardia ikke er så vanlig her. Jeg leste på nettet og så at oppstøt med "råtne egg" var typisk, og ba legen om å bli testet for Giardia - ganske riktig var det akkurat det jeg hadde. Måtte ha to kurer med Flagyl for å bli frisk, men har ikke hatt noen plager siden.

Men det er jo litt spesielt om et så lite barn er smittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...