Gå til innhold

Dekker dere opp restskatt for hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tilbake 10000 på skatten, mens sambo får 5000 i rest.

Han tjener over dobbelt så mye som meg, og gjorde selv feil ved å ikke justere på skattekortet da han gikk opp 40000 i lønn i fjor.

Vi har hver vår private økoknomi, men er ikke firkanta. Vi hjelper hverandre, og han betaler masse for å forsørge de to barna mine som han ikke er far til.

Han mener jeg ikke trenger å betale restskatten hans, men jeg føler et lite behov for å gjøre det for ikke å være gnien, og for å understreke at vi står sammen. (Han er jo mannen i mitt liv:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi, så ene sin restskatt dekkes av evt den andres tilgodehavende...

Skrevet

Ja, samme som vi deler om vi får igjen. Men vi har felles økonomi. Bare våre penger her.

Skrevet

No need...vi fikk igjen 75000 til sammen :-))))))))

Men...hadde vi fått restsaktt syns jeg det er riktig å dekke opp resten med det den andre får igjen så man samlet går i null. Det er forresten utrolig ulønnsomt å bo sammen og ikke ha felles økonomi...

Skrevet

jeg hadde ikke hatt lyst å dekke min samboers restskatt... for han tjener så mye i utgangspunktet. vi setter lik sum inn på en konto hver mnd, resterende er nesten opp til hver enkel hva vi vil gjøre. uansett så sitter han igjen med mye mer enn meg. så han får betale det selv.

Skrevet

Hvis dere ikke har felles økonomi, og han har penger nok til å betale restskatten sin selv, så la han gjøre det. Når du har tilbudt han å hjelpe, men han takker nei, så er jo saken grei. Men du kan jo gjøre noe annet for å vise han at du setter pris på han. Hva med å bruke litt av det du fikk tilbake på skatten på en romantisk middag på en fin restaurant? Eller kjøp noe til dere begge som dere har ønsket dere.

Skrevet

Vi deler på alt, også restskatt!

Skrevet

Ja det gjør vi, men så står jo hele huslånet på meg, så ikke så rart at han får restskatt og jeg får tilbake.. nå har vi felles økonomi også da.

Hvordan har dere fordelt huslånet/rentefradraget? Bør jo være likt i det minste, samme med foreldrefradrag da, hvis man skal ha det helt adskilt.

Skrevet

Du som skriver at det er utrolig ulønnsomt å bo sammen uten å ha felles økonomi, kan du utdype litt?

Hjemme hos oss har vi en felles konto til lån, mat, strøm, og regninger på felles ting som tv, internett osv. På denne kontoen setter vi inn like mye begge to. Utover dette har vi hver vår konto og bruker de pengene som er igjen som vi selv vil, enten til sparing eller "sløsing". For oss fungerer dette bra, og vi krangler så og si aldri om penger, fordi vi ikke behøver å være enige om hva vi skal kjøpe osv. Det eneste jeg ser som negativt med ordningen er vel mangelen på den virkelige fellesskapsfølelsen, som dere med "våre penger" antageligvis har. Men når jeg veier for og imot tenker jeg at jeg likevel syns vår løsning er greiest, siden jeg antagelig ville mistrives med å måtte forsvare kjøp av klær, sko og andre ting som er totalt unødvendige i hans øyne, og omvendt. Tror jeg ville hengt meg mer opp i hve han brukte penger på hvis det var "våre penger".

Noen som har synspunkter/erfaringer ang dette?

Så svaret på spørsmålet i overskriften er nei. Hvis han har betalt for lite skatt, så får han baksmellen selv, og omvendt. I praksis vil jo dette si at han har hatt "for mye" penger å rutte med resten av året, så jeg syns egentlig ikke dette er urettferdig med tanke på den ordningen vi har valgt. Dersom vi skulle hatt alt felles hadde det selvfølgelig vært noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...