81-Mamma<3<3 Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 Jeg kommer fra Trondheim, og er derfor litt ukjent med hva som går for å være den beste plassen å føde på i Stavanger. Noen med erfaringer? Jeg ønsker å føde så naturlig som mulig, men er kanskje greit å være på sykehus tilfelle det blir komplikasjoner?
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Om du velger Fødeloftet i Stavanger for å ha det mest naturlig og ikke i utgangspunktet vil ha smertestillende, men underveis i fødselen ser at det ikke går så er det lett å bli trilla ned etasjene til vanlig føden i 1 etasje. Men du må bestemme deg på forhånd hva du ønsker likevel, siden man må på innskriving- og da på rett avdeling. Har du vært på ul på sykehuset får du innkalling til innskriving, har du tatt ul andre steder eller privat- må du ringe og avtale selv. Da enten på føden eller fødeloftet.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Fødeloftet ER på sykehuset da:) Det er bare det at det er en egen avdeling, som er jordmorstyrt og der den fødendes ønsker og behov står i sentrum. Der føder man uten medisinsk smertestillende, men med akupuntkur, massasje og badekar. Etter fødsel får man familierom der pappa og evt søsken kan være. Hvis noe går galt, eller man absolutt skulle trenge epidural etc, så sendes man bare ned til fødeavdelingen som er noen etasjer under. Så det er ingen grunn til bekymring:)
81-Mamma<3<3 Skrevet 3. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2009 Det er på sykehuset ja.... Det var jo greit å vite Da frister det straks litt mer med fødeloftet! Tenkte det kunne være greit å være i nærheten av leger og sykehus hvis det skulle bli noen komplikasjoner! Noen som har postivie eller negative erfaringer fra noen av avdelingene? Er det mulig å få omvisning?
OhBaby! Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 jeg var på føden før helgen pga magesmerter,jeg syntes det var helt kaos der.. folk bares sprang vilt rundt.. sikkert mye akkurat da,men jeg kjente at jeg skal på fødeloftet,få litt mere ro og en mer naturlig opplevelse!
81-Mamma<3<3 Skrevet 3. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2009 ja.. jeg tenker uansett å prøve uten smertestillende så lenge det går.. Så da frister det i grunnen mest med fødeloftet ja.. Men har aldri født før, så aner jo ikke hvordan jeg vil reagere...
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Jeg har født på begge plasser. Og anbefaler fødeloftet. Fordi de ikke har medisinsk hjelp der, vil du få en bedre og tettere oppfølging av jordmor. Og den oppfølgingen ga i hvertfall meg en trygghet som gjorde at smertene var overkommelige. På fødeavdelingen er det mer springing, og for min del mindre deltakelse og oppmuntring igjennom fødselen. Skal tilbake til fødeloftet denne gangen også!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 Jada, du kan be om omvisning, er bare å ringe dem. Dessuten kan du få omvisning når du skriver deg inn for journalskriving. Da må du jo velge hvor du helst ønsker å være. På fødeloftet kan man kun være om svangerskapet og fødselen forløper ukomplisert- men som sagt, skulle noe skje underveis sendes du jo ned der de har alt av instrumenter etc. Jeg har værtp å omvisning, og kjente med en gang at det er på fødeloftet jeg ønsker å være- syntes atmosfæren var mye roligere og jeg fikk liksom puste bedre:) De jordmødrene som var der var også veldig hyggelige, blide og rolige- man får ikke jobbe på fødeloftet med mindre man har lang erfaring. Jeg har også vært på tidlig ul, akupunktur, forberedende kurs og vanntrening med Mamastork- som er drevet av 3 jordmødre som jobber på fødeloftet, og de er alle fantastisk flinke. Så jeg vil hvertfall starte der, og stoler på at de er erfarne nok til å se om jeg skulle behøve mer hjelp enn de kan gi der underveis.
81-Mamma<3<3 Skrevet 5. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2009 Så bra! Takk for fine svar!! Tror jeg skal kontakte Mamastork for forberedende kurs jeg også! Er ikke noe tilbud i kommunen her Tror jeg velger fødeloftet jeg også da! Får ringe og be om omvisning!!
MathildeC Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Jeg valgte fødeloftet og hadde ikke en positiv opplevelse. Dette var i juli 2007 og jeg hadde en dansk sommervikar som jordmor, som ikke "klikket" hverken med meg eller mannen min. Hun satt bare og slurpet kaffe og kom ikke med konstruktiv hjelp. Det var helt forferdelig og jeg klaget på henne etterpå. Gråt mye og måtte bearbeide fødselen. Jeg vet jeg var uheldig, for jordmoren vi hadde før hun gikk av skift, var superkoselig. Endte opp med at jeg og barnet ble så stressa at vi endte nede på fødeavdelingen og barnet ble til slutt tatt med vakuum. Sydde en god del. Det er greit nok at de overflytter når noe skjer, men da jeg kom ned begynte de fra fødeavd og de fra fødeloftet og krangle om hvor jeg skulle være, det var ikke plass. Så jeg lå i gangen og trykket, helt eksponert. Det var grusomt. Tror jeg velger vanlig fødeavdeling og litt lystgass denne gangen.. Men som sagt, jeg var uheldig, og har en venninne som har født på Fødeloftet flere ganger og har ikke annet enn godord å si.
C <3 M <3 E <3 Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Jeg fødte på fødeloftet med min 2., og jeg tror jeg kommer til å velge det igjen. Så rolig og avslappet...Men jeg hadde en SUPER jordmor da, tror det har litt å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå