trebarnsmammaen Skrevet 1. april 2009 #1 Skrevet 1. april 2009 ...er det noen av dere som har smurt dere med fet krem på mage/pupper første gang men ikke giddet andre? Og hva ble resultatet? Jeg smurte meg hver eneste dag i mitt første svangerskap, ingen strekkmerker, har vært mere sløv med smøringen nå. Er ikke så langt på vei heller, da... Vet ikke om fraværet av strekkmerker var tilfeldig, eller om jeg burde kjøre på med krem...?
2jenter-og nr3 jente*Har født Skrevet 1. april 2009 #2 Skrevet 1. april 2009 Hei, dette er mitt 3 svangerskap, har ikke smurt meg noen av gangene, og strekkmerkene har ikke poppet fram for det. Har noen få rundt navlen, men de ses kun når jeg er gravid, når magen blir liten igjen, forsvinner de inn i navlen på en måte. De kom i første graviditet. Så jeg gidder ikke smøre denne gangen heller. Men tror det rett og slett har litt med hudtyper å gjøre og sånn også. Har jo hørt om de som har smurt seg som "gærne" og allikvel har fått strekkmerker.... hm... Men jeg gidder altså ikke....
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Hei! Har smurt som en helt, strekkmerker over hele mageskinnet og en lite delikat "ekstrafold" nederst på magen. Huden er tydelig tynn der. Tror ikke kremen spilte noen rolle nei.. Men huden kan begynne å klø når den strekker på seg så da kan det jo være behagelig med litt innsmøring med krem
25 år gammel mamma Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Hei Jeg fikk skikkelig stygge strekkmerker da jeg var rundt 19 år, ingen graviditet og heller ingen vektøkning da... Jeg ble henvist til hudspesialist på rikshospitalet og hun så på dem,men sa til meg da jeg kom før hun så på dem at strekkmerker kommer ikke av at huden strekker seg,men av hormonforandringer i kropp. Det er derfor overvektige fikk strekkmerker også, for det blir hormonforandringer da man legger på seg visstnok. Jenter får også ofte strekkmerker på pupper og lår i puberteten og dette virker jo logisk i forhold til hennes forklaring, vi har jo da alle hormonforandringer... Jeg fikk beskjed om at hvor enn mye jeg smurte med kremer og fete oljer og diverse ville jeg kunne få strekkmerker hvis hormonforandringene var der,men selvfølgelig er det jo godt å smøre seg i en graviditet for velvære bl.a. For jeg klør litt i perioder og da er det litt lindrene med smøring! I forrige svangerskap fokk jeg ingen nye strekkmerker og har heller ikke fått noen hittil i svangerskapet. De jeg har fra før er lettere å akseptere etter et svangerskap, for da får jo mange strekkmerker!! Men får jeg fikk barn nr. var det ikke så lett å akseptere, hadde liksom ingen forklaring, og det har jo vært de som trodde jeg hadde barn pga. de..... Ble langt detta meeeen, tenkte jeg kunne dele litt av det jeg fikk vite den gangen, så smøring blir mest for eget velvære egentlig da.. Ha en fin dag og nyt det fine været det skal jeg.....
JenteOgGutterMamma! Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 Hei! :-) Har 4 barn og venter vårt 5, og har ikke et eneste strekkmerke! Smurte magen i det første svangerskapet da ei veninne av meg anbefalte det, brukte da jordnøttolje fra apoteket. Har ikke smurt meg noe i dei andre svangerskapene, kanskje litt spenol av og til, er allergisk overfor endel kremer og parfymer! Klem! :-)
VinterSol+2 Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 strekkmerker er hormonelt og arvelig betinget. ikke noe med kremer eller lignende å gjøre.
3b@rnsmor-30* Skrevet 1. april 2009 #7 Skrevet 1. april 2009 har ikke smurt meg i det heletatt noen av gangene.. hadde noen få små etter første svangerskap og ingen flere etter andre. er nå på veg med tredjemann og foreløping ingen nye nå.. smører meg ikke nå heller..
Moderbodin har født Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Er missunnelig på dere uten strekkmerker... Jeg smurte meg hver bidige dag i forrige svangerskap med flere forskjellige kremer. Kjøpte til og med en på apoteket som kunne være forebyggende, men NEIDA.... Her kom det strekkmerker så og si overalt: Begge puppene, hele magen, "sideflesket", rumpa og lårene.... Så det er ikke for alle det nytter å smøre seg gitt.
mamma til fire små Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 har heller ikke smurt i noen av svangerskapene, og har ikke fått strekkmerker etter graviditet. men har på puppene og på hoftene etter puberteten.
trebarnsmammaen Skrevet 2. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. april 2009 Tusen takk for gode svar og deling av erfaringer, jenter! Tror jeg tar det med ro når det gjelder smøringa. Litt ved behov, tenker jeg!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå