Gå til innhold

Har barnehagen lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi måtte krysse av for om barna våre skal være i barnehagen mandag 6 april og tirsdag 7 april. Og om de ikke hadde nok unger påmeldt, så holdt de stengt. De kom heller ikke til å åpne tidlig hvis bare ett barn for eks. var påmeldt til klokka 07.00.

Men, dette er da helt vanlige dager? Og vi har jo betalt for de. Har de da lov til å stenge barnehagen om det i følge dem ikke er nok barn påmeldt, og ikke holde ordinær åpningstid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagen har lov til det ja. Det er så og så mange dager i løpet av et år bhg kan velge å holde stengt. Noen har helt stengt i påskeuka, andre tar det i forb. med jula.

Skrevet

Det tror jeg blant annet avhenger noe av om barnehagen er privat eller kommunal... private barnehager har ofte mulighet til å velge å stenge i slike situasjoner....

Du kan ellers sjekke i barnehagens vedtekter.... der bør det stå noe om temaet--

Skrevet

Det hørtes veldig spesielt ut, det er jo helt vanlige arbeidsdager! Hos oss har de gjort det sånn på de dagene som er korte f.eks julaften og nyttårsaften. Snakk med dem om det, hørtes veldig urimelig ut.

Skrevet

Dette er en privat barnehage, og de hadde stengt i jula så vidt jeg vet.

Jeg aner ikke hvordan reglene er i forhold til dette, men jeg syns det høres rart ut at de KAN stenge barnehagen om de vil. Da går vi jo glipp av to dager som vi har betalt for. Det syns jeg er urimelig. Og hva med de foreldrene som MÅ på jobb til klokka 07, og bhg har bestemt at de ikke åpner før klokka 08?

Skrevet

Vel, det med åpningstider kan du ikke gjøre så mye med. Hva med de av de ansatte i bhg som har barn i andre bhg - som skulle åpnet bhg kl 07 fordi DU må på jobb..? Hvor skulle de hatt barna sine? Noen må jobbe tidlig, andre må jobbe turnus, noen jobber natt...sånn er det bare. Døgnåpen barnehage - hadde det vært noe syns du? Åpningstider må i grunnen fastsettes, og hvordan hver enkelt bhg ønsker å ha åpent står de vel faktisk ganske fritt til, innenfor visse rammer selvfølgelig.

Ang. det å "ha betalt for disse dagene". Vel... juli er betalingsfri måned i de fleste bhg, men kun 3 uker av sommeren er pålagt som sammenhengende sommerferie..syns ikke det er noe å klager for altså jeg!

Ta kontakt med FAU-leder - kanskje han/hun kan hjelpe deg med det du lurer på.

Dersom barnehagens drift er så problematisk for deg kan du jo vurdere å søke om overflytting til en bhg som passer dine behov bedre.

Skrevet

Følte du deg personlig truffet av innlegget, eller? Hi stiller da ganske enkelt et legitimt spørsmål, hvorpå du omtrent biter hodet av henne. Noen har stått opp på feil side av sengen i dag, tror jeg.

Skrevet

Jøss, har du en dårlig dag i dag?

Det er ikke mitt problem hvor de ansatte skal gjøre av barna sine når barnehagens åpningstid til vanlig er fra 06.30-16.30. Så lenge en barnehage har en fast åpningstid, så er det ikke mitt problem hvor de ansatte gjør av barna sine?!

Og har jeg sagt at jeg klager så veldig? Jeg LURER. En viss forskjell på det vil nå jeg mene.

FAU kan jeg nok bare glemme, for det finnes ikke i denne bhg.

Og jeg må si, WF og jentene 06&08, misforstår du innlegget totalt, eller føler du deg truffet? Jeg kan ikke se noe sted i innlegget mitt at jeg skriver jeg er misfornøyd med driften av bhg? Hmmm... strange...

Skrevet

De kan stenge 5 uker i året + 5 planleggings dager .

Vår stenger 6,7 og 8 april.

Vi også syns det blir vannskelig. Men nå er jeg hjemme de dagene og mannen jobber.

Skrevet

Neida, absolutt ikke. Og det er selvfølgelig helt legitime spørsmål som du sier - men overskriften "har barnehagen lov til dette?" virker litt sånn....tja..hvordan skal jeg forklare det...sensasjonspreget, når innlegget omhandler helt vanlige ting. Syntes bare hun blåser det opp litt.

Skrevet

Takk for et normalt oppegående svar, mphs, på et normalt oppegående hovedinnlegg :)

Da vet jeg det, og problemet er ute av verden. Hehe, jeg må le av DiB og alle hissige, hormonfylte damene her inne noen ganger.

Skrevet

Da virker det bare "litt sånn..." i hodet ditt. Merkelig måte å svare på innlegget mitt når du tydleigvis har lest mer enn bare overskriften og fant ut at spørsmålene er helt legitime alikevel?

Skrevet

Ah, jeg visste ikke at barnehagen vanligvis har annen åpnignstid - det skrev du ikke noe om. Da kan jeg tildels være enig i at det er litt ugreit at de velger å kutte åpningstiden disse dagene..da virker det litt som om de har flere ansatte som har tatt seg fri disse dagene, og at mangel på ansatte gjør at de ikke kan ha fullt belegg de dagene, og DET er dårlig planlegging fra bhg's side.

Beklager om det virker som om jeg har misforstått deg, tonen i innlegget ditt virket klagende mer enn undrende og derav virket du også misfornøyd. Sorry.

Skrevet

Tror nok du har misforstått ganske kraftig, ja :) Tonen var absolutt ikke klagende, men heller undrende. Er flere foreldre som også stiller seg undrende til dette, så er ikke bare meg som lurer på dette opplegget.

Godt mulig de kan gjøre dette, men jeg har ikke noe greie på det, så derfor spør jeg. Og det er mange her inne som vet ganske mye om forskjellige ting.

Skrevet

Jepp, DiB kan brukes til (nesten) alt :o)

Beklager igjen misforståelsen altså, jeg følte meg verken truffet eller har stått opp på feil bein ;o) Jobber ikke i bhg og har ikke problemer når sånne inneklemte dager oppstår og det blir litt forandringer - vet vi er heldige med det.

Det går helt sikkert an å kontakte ledelsen i bhg ang. hvorfor de gjør som de gjør. Men som mphs sa, (og jeg i øverste innlegg tror jeg det var) så er det ofte så og så mange dager (mphs spesifiserte akkurat hvor mange - det kunne ikke jeg svare deg på..) som er lov for bhg å ha stengt i løpet av et år.

Håper det ordner seg for dere disse dagene allikevel!

Skrevet

Hehe, det er helt i orden. Er greit med de DiB damene som klarer å beklage i allefall :) Du er tilgitt :)

Og det ordner seg for oss disse dagene, ikke noe problem. Er bare det at jeg MÅ finne ut av ting som jeg syns er litt rart. Klarer liksom ikke bare å la det gå :)

Skrevet

Haha!! Akkurat sånn er jeg og! Og ting skulle helst vært ordnet I GÅR!

Skrevet

Jepp, me too :) Er jo ikke bare negativt det da. Vi får i allefall greie på ting og ordnet opp. Også er det ingen som klarer å lure oss, for ALT skal undersøkes ;-)

Skrevet

Neida, hehe, vi kommer oss opp og fram ;o)

Ha en fin dag videre melonen, her skinner sola og det begynner å ligne VÅR :o) HERLIG!!

Skrevet

Det jeg synes er pussig her, er at man ikke har en ting å forholde seg til.. Bhg sier at de holder åpent dersom det er nok unger, men ikke ellers?? Det er jo neste uke det er snakk om! Stengte dager skal jo stå i årskalenderen for bhg??

Vår bhg ligger rett ved en annen bhg. Vi fikk brev i hylla for en mnd siden om vi ville ha ungen der i påska eller ikke. I brevet står det også forbehold om at de kanskje slår sammen de to bhg til en dersom det er få barn. Og det er jo en fin løsning, synes jeg :)

Skrevet

Ja, det at vi ikke har noe å forholde oss til er jo litt snålt. Har ikke fått noe tilbakemelding på hvordan det blir. Skal forhøre meg når jeg skal hente i dag.

Her skinner sola også, og jeg ser våren sniker seg rundt utpå her :) Ha en fin dag og nyt sola!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...