Gjest eelis+spire Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Jeg fikk nå nettopp med meg at man skal ta folat i svangerskapet, og plutselig er jeg veldig misfornøyd med legen min. Jeg har ikke hørt noe om folat?? Hvor lenge skal man ta det, og hva er det egentlig? Jeg er 11+4 hvis det har noe å si.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Hei.. man bør ta det de 3 første månedene i graviditeten og helt begynne nå man planlegger og prøver å bli gravid. Er for å prøve å forhindre ryggmargsbrokk. Men det har ikke alltid vært sånn.. de greide seg fint før dette komme også.. men er vel noe de fleste tar nå om dagen tror jeg. Fikk ikke beskjed om det fra legen jeg heller.. spurte på apoteket når jeg fikk positiv test om det var noe spesielt jeg skulle kjøpe/ta.. og da kom de med det glasset med piller. Vil tro det går helt fint uten også
Gjest eelis+spire Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Ja, da har det vel liten effekt å begynne på det nå, regner jeg med. Det er nå rart at legene våre ikke sier noe om dette, hvis det er noe som anbefales! Jeg har jo ikke hatt behov for noe apotek heller, så det her er helt nytt for meg.. Jeg håper da at det går fint uten! Hvis ikke kommer jeg til å bli riktig forbannet på legen min, altså.
elskling Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Hei Rart at legen din ikke anbefalte deg dette egentlig, men...... Slapp av, dette går nok fint. Med min første tok jeg ikke Folat i det hele tatt. Det er riktig nok 13 år siden, tror ikke det er før de senere år at man har begynt å anbefale at dette bør taes om man planlegger å bli gravid og de første 3 mnd av svangerskapet. Uansett, jeg fikk en frisk og fin gutt. Lykke til
Krøllefrøken Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 Synes også det er rart at legen din ikke har sagt noe til deg, det er nesten det første legen har sagt til meg - både i mitt forrige svangerskap og denne gangen. Han er veldig nøye på at det er viktig å ta det! Det med folat er vel noe de har forsket på og funnet ut at antallet barn med ryggmarksbrokk har gått drastisk ned etter man startet med lat. Så det er vel derfor det anbefales å ta det nå. Før var det jo ikke slik, og det ble jo født friske barn da også. Tror ikke det er ofte det blir født barn med ryggmargsbrokk, og det går helt sikkert fint med babyen din :-) Masse lykke til i svangerskapet
Mummimamma 09+12 Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 Min lege nevnte heller ingen ting. De regner vel med at de fleste vet det.
Gjest eelis+spire Skrevet 1. april 2009 #7 Skrevet 1. april 2009 Takk for alle gode ord, jeg føler meg litt roligere :-) Må vel spørre legen min om det er noe mer hun har glemt å si til meg da.
Erisa* Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Det var dumt at legen din glemte å si det! Akkurat for forebygging av ryggmargsbrokk er det kun i første trimester det har effekt med folat. Men folat trengs også til andre ting, bl.a å lage blodceller. Så du kan godt ta folat nå også, men det holder for eksempel med en multivitaminpille:)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Jeg begynte også å ta det da jeg fant ut at jeg var gravid, men som jeg har forstått er det allerede for "sent" da, da det bør være innabords kroppen "før" unnfangelse. Lest en del artikler om det også, hvor dette står. Man skal vel slutte med det når man er 12+0 har jeg lest. Er ikke bra å ta det lengre enn det.
mille trille Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 ja det er ikke enkelt hvis man ikke vet det. Legen burde jo ha sagt noe om det. Jeg tenker på det selv. jeg var til legen før jeg ble gravid, og jeg nevnte til legen at jeg hadde allerede begynt å ta folat siden jeg planlagte å bli gravid. Da sa legen at det ikke var vits i å begynne med det før jeg hadde oppdaget at ej var gravid. Men det er jo forsket på dette, og de sier jo at en bør begynne et par måneder før man blir gravid. Og hvis en har ryggmargsbrokk i familien så bør en jo ta dobbel dose. Og jeg har ryggmargsbrokk i familien. Så ganske uansvarlig av denne legen egentlig. Glad jeg "trosset" legen og fortsatte med folat uansett om jeg ikke var gravid. Særlig når det er større risiko for meg å få barn med ryggmargsbrokk. Det går helt sikkert bra uansett med deg, det er jo ganske sjelden barn blir født med ryggmargsbrokk. Lykke til videre:)
BettyBe Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 Folat er et B-vitamin som er nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres. Folat er også viktig for celledelingen, inkludert dannelsen av røde blodceller og syntese av proteiner -i tillegg til at det er linket til å minke risikoen for ryggmargsbrokk.. Det er de første ukene i svangerskapet at det er ekstra viktig med folat. Men også gjennom resten av svangerskapet og i ammeperioden kan det lønne seg å ta folattilskudd. Celledeling er en on-going prosess, både hos fosteret og hos deg selv. Vitaminet er vannløselig og overskudd som kroppen ikke benytter seg av, skilles ut i urinen. Du trenger derfor ikke være redd for å ta for mye! Brokkoli, spinat, grovt brød, sitrusfrukt ++ inneholder også folat, så spis av hjertens lyst! - Derfor bør du ta folat; http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat Lykke til videre i svangerskapet!
EnJente_m_2Jenter Skrevet 2. april 2009 #12 Skrevet 2. april 2009 men jeg har lest mange steder at man skal slutte med folat etter uke 12 ?
mama05+09 Skrevet 7. april 2009 #13 Skrevet 7. april 2009 Man er jo uansett gjerne ikke hos lege før mellom 8. og 12. uke til første kontroll, og da er det jo litt for sent å anbefale folat, spesielt hvis det er de første ukene det er viktigst.
<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 7. april 2009 #14 Skrevet 7. april 2009 Merkelig at legene ikke er mer obs på dette med folat. Men nå er det heldigvis slik at det er flere grønnsaker som inneholder de vitaminene som er i folat. Selv tok på både samboer og jeg folat da vi startet prøvingen. Da testen ble positiv sluttet samboer, men jeg går fortsatt og har tenkt til å fortsette med det nå og da i svangerskapet også. Vi går nå og venter på å få time på Ulevåll slik at vi kan utelukke ryggmargsbrokk. Har blitt henvist ettersom det er ryggmargsbrokk i samboers familie.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 9. april 2009 #15 Skrevet 9. april 2009 Folat er nødvendig hvis man spiser lite foltainnholdig mat slik som brokkoli o.l. Da jeg i forrige svangerskap tok folat hadde jeg skyhøye verdier i blodet mitt. Tror det var rundt hundre ganger mer enn nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå