ble_mamma_6august 09 Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 jeg var så dum å fikk med meg siste 5 min av unge mødre.. Der så jeg hvordan de satt epidural. Nå fikk jeg skikkelig skrekken Vææææ! Andre som gruer seg på den eller?
Lykke X 4 Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Er bare å la være å ta den Synes også det ser ekkelt ut når de setter den, og jeg skal ha bra vondt før jeg vil ta epidural. Om du skulle føle behov for den typen smertelindring, kan du trøste deg med at det skjer bak ryggen din, du slipper å se det
ble_mamma_6august 09 Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2009 ja, skulle ønske jeg ikke skrudde på tv'en isted. så jo blodet rant å sånn.. da ble jeg dåli assa! Gruer meg skikkelig. Men tror smertene fra fødselen kommer til å bli en del verre en epidural da.. men skrekk å gru
VinterSol+2 Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 jeg har født to ganger nå, og ikke snakk om at noen skal få sette epidural på meg nei! hehe. fødselssmerter er vondt ja, men enn så lenge, har jeg ikke følt at de er fullstendig uoverkommelige! -Men jeg vil heller ikke ha sånn ekkel lystgassmaske over ansiktet da! Hehe. er en pyse når det gjelder medisiner, og foretrekker godt gammeldags varmtvann for å dempe smertene, og nyter hvordan jeg takler det! hehe. sprøyter i ryggen neI?! hahaha, da må dere tvinge meg først!!
Gjest ~Gravida~ Uke 15 Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Dette er kanskje ingen trøst, men smertene fra riene er ti ganger vondere enn å sette epiduralen. Ikke søren om jeg går igjenom åpningsfasen uten epidural,har prøvd begge deler. Som himmel eller helvette for min del. JAAA TAKK til epidural.
VinterSol+2 Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 gravida; der er visst du og jeg forskjellige ja! haha. morsomt at man kan være så ulike! under min fødsel nr to, så ønsket legene å dope meg ned, ettersom det var en dødfødsel. men nei. hehe. jeg har heller smerter enn å ta drugs. får se om jeg føler på samme måte neste gang, eller om det blir annerledes nå!
Nr. 5? Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 jeg fikk epidural med førstemann fordi han måtte ut så fort som mulig. Jeg kjente ingenting til sprøyta i ryggen iforhold til riene, så jeg satt faktisk å nekta å få sprøyta etter at de var ferdig. Men skjønner skrekken din, har selv skrekk for epidural selv om jeg vet at jeg ikke kjenner at de setter den. Lykke til
JC:-) Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Det som er det værste med å sette epidural er ikke smerten eller den lange nåla som skal inn i ryggen.... Det er faktisk å sitte krombøyd med ryggen midt i en rie........ Og sitte krombøyd er ikke så veldig lett da magen er veldig i veien..... Jeg har hatt 2 fødsler en med og en uten(men det ar forsi jeg ikke rakk å ta epidural med nr 2) og jeg må si jeg husker mer fra fødsle nr 2, husker alle smerter og alt som ble sagt og gjoert, men det gjorde jeg ikke meg fødsle nr 1. Det kan sikkert være for at jeg fikk slappe av mye inne i mellom pga epiduralen. Nå er jeg gravid igjen og vet ikke hva jeg skal gjøre denne gangen. Fødsel nr 1 tok 8,5 timer, fødsel nr 2 tok 5,5 timer.... så da spørs det om jeg rekker til sykehuset denne gangen....
2 prinsesser og 1 prins... Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Jeg er livredd for at jeg ikke rekker å ta epidural.. Hadde det i sist fødsel og hadde ikke klart meg uten. var helt borte av smerter når jeg tok den så kjente absolutt ingenting. Så er ikke i tvil. Blir det første jeg kommer til ¨å spør om....
Stinemor:) Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 Jeg hadde epidural på min forrige fødsel, og det er helt uaktuelt å føde denne gangen uten. Når den begynte å virke var det akkurat som om noen hadde skrudd av en bryter og slått av smertene. Stikket i ryggen kjente jeg ikke noe serlig av, var nok mer opptatt av å få noe som faktisk funkerte for smertene under riene. På min 5 timers lange fødsel prøvde jeg akupunktur, lystgass, badekar og epidural, og epiduralen kan anbefales på det varmeste:)
Snikskytteren er storebror! Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 jeg hadde epidural sist, og jeg merket ingenting av at de satte den. De setter den jo i en rie!
1gang09 Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Jeg også så den i går, hoff det så het forferdelig ut! tror jeg vil ha badekar og lystgass, etter det synet der ass.. Men er en stund til enda så mye kan skje:)
Mamma_til_isabella Skrevet 1. april 2009 #13 Skrevet 1. april 2009 Jeg har skrekken for å sette den epiduralen.Men det kommer av at jeg hadde hjernehinnebetennelse når jeg var yngre og da klarte de ikke stikke.De prøvde 5 ganger uten å lykkes. Men på føden er de jo flinke til å sette så blir det så vondt at jeg ikke vet hvem jeg er må jeg nok ty til det alikevell!
heidimj Skrevet 1. april 2009 #14 Skrevet 1. april 2009 JA TAKK, til epidural!! Hadde det sist, det var som å skru av en knapp, vips så var alle smertene borte! Helt fantastisk. Jeg skjønner de som i utgangspunktet ikke vil ta det, men man må ikke låse seg helt, riene overstiger all annen smerte man noen gang kommer til å oppleve. Prøvde også akupunktur og hadde lystgass hele tiden, men epiduralen var himmelsk! Stikket kjenner man ikke så mye til, man får lokalbedøvelse, eller setter den i en ri. Da er man så fokusert på andre ting likevel. Det kan kjennes litt ubehagelig, men ikke så vondt.
Stilars Skrevet 1. april 2009 #15 Skrevet 1. april 2009 Hei lurer på om noen av dere som har tatt epudiral fikk det de kaller spinalhodepine i ettertid?
Fallerifallera Skrevet 1. april 2009 #16 Skrevet 1. april 2009 Jeg har skikkelig sprøyteskrekk (så mye at jeg helst ikke tar akupunktur en gang..), men jeg merket ikke noe særlig til at epiduralen ble satt på min første fødsel. Da var jeg så sliten og hadde så vondt likevel, at jeg var i min egen verden. Jeg vet faktisk ikke en gang om jeg fikk lokalbedøvelse først eller ikke! Når det er sagt så virket epiduralen bare på en side hos meg, så jeg håper det går bedre denne gang HVIS jeg skulle trenge det. Jeg bestemmer meg ikke for sånt på forhånd, klok av skade etter en laaang og tøff fødsel sist, som ikke ble noe som jeg hadde tenkt meg på forhånd. Spinalhodepine kan jeg ikke huske at jeg hadde.
Lillemarit Skrevet 1. april 2009 #17 Skrevet 1. april 2009 da jeg fødte nr 1 annbefalte jordmor meg -nå tror jeg vi skal sette en epidurat sa hun... Jeg merket ingenting til den nåla i ryggen, emn det var jo en himmelsk følelse da de satt på dryppet. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk da jeg vet at det ikke er helt risikofritt, men da riene startet 20 timer tidliggere var jeg sikker på at jeg skulle dø. Og det mener jeg. Skremsel eller ikke... Ingen hadde sagt til meg at det er så vondt. Alle hadde sagt at det er ikke så vondt, alle skal gjennom det.... men jeg så livet mitt passere, tenkte å skrive et brev til min kjære og ta farvell. snakket med jordmor om dette mellom slagene og de ga meg alt av smertelindring og til slutt var jeg klar for epidural. Takk for det!!! Dette skriver jeg ikke for å skremme noen, men det er så individuelt. noen føder raskt og uten smertestillende, andre får det... Jeg anser meg selv for å ha stor smerteterskel til vanlig, men under fødselen ble jeg slått ut!! Men ta det som det kommer, og jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det nålestikket. ikke trenger du å se deet de holder på med, og jeg vil tro at de fleste er enige med meg i at en rie er vondere enn det stikket. Husk at du får ikke epidurat før du har så så mange cm med åpning, tror det er 7cm??? Om du får det før stopper ofte fødselen opp.... La jordmor vurdere hva du skal ha, det gjorde hun med meg, hun sa at hun kontrollerer og ser på meg når tiden er inne for de forskjellige tingene... Unasett, lykke til, man glemmer litt den smerten etter hvert, og i ettertid kommer du sikkert aldri mer til å synes at noe er vondt.....
Endelig en gutt i magen Skrevet 1. april 2009 #18 Skrevet 1. april 2009 Hei Det må være minst 4 cm åpning før de setter epidural. Jeg var veldig takknemlig når jeg fikk den. Rakk aldri det på førstefødte, men den andre tror jeg "etter hva gubben forteller" skrek etter epidural. Men epidural tar ikke toppene på riene, de kjenner man.
Johan Skrevet 1. april 2009 #19 Skrevet 1. april 2009 Uff, jeg er blitt veldig skremt av noen skremselshistorier med epidural, bla spinalhodepine som varte leeeenge. Derfor var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle ha epidural. Men jeg hadde en veldig lang fødsel, og var utslitt lenge før baby skulle ut, så til slutt fikk de overtalt meg. Da fikk jeg ikke epidural fordi jeg har reagert på lokalbedøvelse en gang i verden (fikk ikke bedøvelse for å sy heller..). Denne gang har jeg sjekket sånne ting, så det bør ikke være noe problem, men jeg er fremdeles skeptisk pga skrekkhistoriene. Tror jeg skal prøve uten denne gang også.... Vi får se
Ungspika_m_gutta Skrevet 1. april 2009 #20 Skrevet 1. april 2009 Vil for alt i verden føde uten, men så rekker jeg neppe noe epidural skal jeg følge opp forrige styrtfødsel Er sykepleierstudent og har IKKE sprøyteskrekk, men ryggraden min kan de få holde seg unna! Hehe, men har lyst å være som urkvinnen jeg... Er ikke redd for å innrømme det. .. hehe.. (ble nesten litt flau) Men en styrtfødsel blir noe helt annet enn de som er i fødsel i maaange timer (utfordrende på forskjellige måter). Så har stor forståelse for at noen ikke vil føde uten ;-)
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 1. april 2009 #21 Skrevet 1. april 2009 Epidural er som å komme fra helvete til himmelen.. Var iallefall det for meg.. Men har hørt om de tilfellene hvor den ikke har fungert også.. Men da fikk de nok satt den riktig på meg.. Men jeg har sprøyteskrekk, men dette var ingen ting.. Jeg fikk den satt imellom riene mine, og jeg merka ikke at de satte den en gange:) Så håper håper håper jeg rekker og få satt den denne gangen også:) Men all respekt til de som ikke ønsker å ta den altså
trolla <3 <3 Skrevet 1. april 2009 #22 Skrevet 1. april 2009 Men hvordan er det, dere som har fått epidural? Er du helt våken og tilstede, eller blir man sløv og trøtt av den? Har hørt litt forskjellig. Ei veninne av meg husker nesten ingenting av fødselen, og det synes jeg ville vært kjempetrist. Er jo den største opplevelsen ever, og jeg vil jo være våken og med når jeg endeli skal hilse på lillepia mi for første gang.
Staark Skrevet 1. april 2009 #23 Skrevet 1. april 2009 Jeg var helt våken og tilstede, ikke sløv og ikke trett. Jeg fikk forresten satt epiduralen før de magiske 4cm, pga babyboom og kun en lege på vakt...hvis det er mye stress så ville jeg gitt beskjed tidlig om epiduralønske! jeg hadde ikke spinalhodepine!
Veslemus Skrevet 1. april 2009 #24 Skrevet 1. april 2009 Jeg hadde ikke pauser mellom riene mine så de måtte sette epiduralen da en ri var på vei ned, rett før en ny begynte. Jeg merket ikke at de satte den i det hele tatt, hadde så sykt vondt pga riene. Mine smerter satt kun i ryggen, kjente ikke riene i magen. De sa ifra da de stakk inn nåla, men jeg merket det ikke. Og det var som å skru av en bryter, fikk slappe av og ble smertefri like etterpå. Så det ville jeg gjort igjen om jeg skulle føde vaginalt. Nå endte det med hastesnitt på meg sist, og jeg må ha planlagt KS denne gangen, så jeg får nok en lettere fødsel nå. Håper ihvertfall på det.. En nål er nok det siste man tenker på under slike smerter som riene gir..
Hildeww Skrevet 2. april 2009 #25 Skrevet 2. april 2009 Takk for at dere erfarne deler av deres erfaring. Jeg er i min 14 uke. Selve fødselen har nesten skremt meg vekk fra å bli gravid, heldigvis var lysten høyere :-) Jeg har også tenkt at det beste kanskje er å ta keisersnitt for å slippe den langvarige smerten. Søsteren min måtte ta keisersnitt begge gangene (ufrivllig), og savner det å ikke ha født naturlig. Ubegripelig for meg. Jeg vil ha all mulig bedøvelse som er mulig å oppdrive så lenge det ikke hindrer fødselen. Etter å ha lest deres erfaringer er det ingen tvil at jeg skal ha epidural!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå