Gå til innhold

Rettigheter som småbarnsmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter har man når man kommer tilbake på jobb med to små barn? Og eventuelt hvor finner jeg disse lovene / linkene til rettigheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe spesielt du lurer på? Sånn generelt er det vel ikke så mye som er annerledes annet enn at du har krav på fri dersom barnet er sykt et visst antall dager i året (arbeidsmiljøloven), ammefri hvis du fremdeles ammer (vet ikke hvor det står) og hvis du er alenemor sliter arbeidsgiver litt med å skulle kunne beordre deg til overtid (arbeidsmiljøloven det også tror jeg). Ellers kan det være lurt å sjekke tariffavtaler som gjelder og personalhåndbok for du kan ha krav på ting som ikke gjelder spesielt der du jobber :-)

Skrevet

Du har også krav på redusert arbeidstid hvis det ikke er til "vesentlig ulempe" for bedriften. Dvs at hvis du ønsker å jobbe f.eks 80% en periode må bedriften ha en veldig god grunn for å nekte deg det, dette er lovbestemt, så det står kanskje i arbeidsmiljøloven?

Skrevet

Rettigheter i forhold til hva da?

Du kan ta ut et år ekstra permisjon (ulønnet), to om du er alene.

Du kan søke om redusert arbeidstid og få det innvilget med mindre det er til stor ulempe for arbeidsplassen.

Du får ti sykt barn-dager i året, tjue om du er alene.

Skrevet

Prøver å finne loven om redusert arbeidstid bla. men jeg kan ikke finne det i arbeidsmiljøloven. Men nå er ikke jeg så god på lover da. Noen som har en god link feks som man kan ta med til arbeidsgiver?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...