Gå til innhold

Passende konsekvens fra bhg? Råd ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da 4 åringen skulle hjem fra bhg i dag fikk vi beskjed om 4 åringen hadde brutt turreglene på tur i bhg ved flere anledninger i dag. Blant annet lagt i vei på egenhånd på tross av tilsnakk flere ganger. 4 åringen er ikke opplagt om dagen, og har søvnproblemer pga det økende lyset ute og vi vurderer en tur til legen for generell sjekk snart.

At turrgelne brytes er alvorlig, og en en fare for sikkerheten, Bhg ville at 4 åringen skulle få til konsekvens å måtte være igjen i bhg ved de to første turene etter påske.

Er det rett konsekvens?? Hvordan hadde du tenkt rundt dette om det var ditt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke synes dette hadde vært en grei konsekvens for mitt barn. Ikke etter bare 1 tur. Hadde det gjentatt seg flere ganger kan jeg forstå at det kanskje er behov for en slik løsning. Men syns ellers det var en litt lettvindt løsning.

Jeg hadde blitt lei meg om mitt barn skulle være igjen. Hadde også lurt på om barnet kunne synes det var gøy å bli igjen og ville prøve å tøye grensene med andre ting for å få egne løsninger.

Skrevet

Alt for drøyt, spør du meg!

Det er alt for lenge til og alt for mye.

En fireåring vil ikke skjønne noe av det, og jeg synes faktisk det er hårreisende å foreslå det. Hadde det vært ungdomsskolen, hadde det vært en grei konsekvens.

Skrevet

At det skal ha konsekvens er greit men er ikke enig i det de har satt.

EN straff som kommer etter påske er allt for langt fram i tid for en 4 åring.

En konsekvens bør skje samtidig som hendelsen skjer ikke mange uker etter.

Der jeg har jobbet har konsekvenser for slikt alltid vært at barnet må holde en voksen i hånda når vi går og eventuellt ikke få lov å gå bort fra de voksene når de leker/spiser.

Og da gjelder det for den turen, neste gang får barnet en ny sjangse.

Skrevet

Skjønner ikke hva søvnen hans har å gjøre med at de ikke hører etter når de er på tur?

Når det er sagt så synes jeg det er feil å holde han i bhg to ganger etter påske. For det første er det veldig lenge til så han jo nesten har glemt grunnen til straffen. Også synes jeg det holder med én gang.

Skrevet

Det er absolutt ikke greit.

Barnet kan godt få en reaksjon, men det skal være en reaksjon der og da, ikke en straff som virker lenge etterpå.

Skrevet

Jeg hadde uansett tatt en legesjekk.

Her er det ALTFOR LENGE mellom overtredelse og "konsekvens".

Han har brutt reglene ved flere anledninger "i dag". Det er ikke uvanlig at 4-åringer finner på noe tull. Spesielt hvis de er i ulage eller dårlig humør.

Så hva med at de snakker med ham før tur neste gang, forklarer viktigheten av å holde turreglene en gang til, og si at hvis du ikke overholder dem, så blir du ikke med på neste tur? Og at du sier det samme om morgenen før du leverer neste turdag?

Men jeg opererer selvsagt bare som mamma, og her ville konsekvensen bare blitt å holde mor i hånden på hele neste tur. En skjebne værre enn døden.

Skrevet

Han er vel litt vel liten til å få så skarpe konsekvenser, og ikke minst er det ALT for langt i tid mellom handlingen og straffen...

Skrevet

Man kan da ikke straffe en på 4 flere uker etter at han har gjort noe galt.

Greit med en liten straff, men den må da komme rett etter ugjerningen.

Sjokkert over at barnehagen i det hele tatt vurderer det.

Skrevet

Dette er hårreisende!!!! Er selv førskolelærer og jobber som ped. leder. Kunne ALDRI brukt en slik straff. Det er altfor lenge til for at en 4 åring skal skjønne sammenhengen og jeg syns det er altfor stengt. Tror heller ikke det vil ha noe særlig for seg. De burde heller strammet inn der og da. Ved f.eks at h*n måtte gå sammen med de voksne resten av turen eller noe lignende.

Kjenner at jeg får helt vondt av barnet ditt. Greit at det ikke er greit å bryte regler, men dette er helt hinsides!!!

Gi beskjed om at du synes dette er altfor strengt!

Skrevet

Jeg har jobbet i bhg, og har to barn i bhg selv. Må innrømme at jeg synes det hørtes litt voldsomt ut. Aldri vært borte i noe lignende når jeg tenker meg om, men mulig at dette er vanlig i noen bhg...

Første tanken som slår meg er at jeg synes det blir feil å "straffe" han etter påske. Det ville vært mer naturlig å ta det med en gang. Da forstår han bedre hvorfor han må være igjen i bhg. Nå vil det gå ganske lang tid mellom "ugjerning" og konsekvens, derfor er det ikke sikkert han klarer å se sammenhengen.

En annen ting er at jeg synes han skal få en advarsel før neste tur istedet. De kan jo ikke "straffe" han uten at han har fått en advarsel før de gikk på tur. Mulig de gav han det, men da mener jeg at han må få en konsekvens med en gang...

Skrevet

Jeg vet ikke om 4-åringen skjønner en konsekvens som kommer så lenge etterpå? Jeg mener konsekvensen må komme like etterpå. Ville jo vært mer naturlig at 4-åringen måtte returnere til barnehagen fra den turen han brøt konsekvensen, eller at han ikke fikk være mer ute den dagen når de kom tilbake til barnehagen.

Synes det var litt strengt, jeg.

Skrevet

-MtG- : Skjønner du virkelig ikke sammenhengen med at dårlig/lite søvn kan resultere i at han ikke hører etter når de er på tur? Søvnen kan være (og er sannsynligvis) årsaken til hele problemet i dette tilfellet. Hun sier at han har sovet dårlig i en periode, og at hele gutten har vært sliten osv...

Skrevet

Helt enig med de andre her, en konsekvens må komme med en gang, ikke to uker senere!

De må finne en "staff" som kan utøves der og da, for jeg vil tro dette ikke er første gang i historien at reglene brytes på tur. F.eks er en grei straff at barnet må leie resten av turen, eller holde i tau.

Forundrer meg virkelig at de kunne komme med et sånt forslag, hva slags pedagoger er de egentlig? Greit at det går ann å prate litt fornuft med en fireåring, men ærlig talt, fire år er ikke mye...

Skrevet

Jeg synes det er litt strengt, men er uenig i at han ikke vil forstå at det er en konsekvens av tidligere handlinger. 4-åringer er fint istand til både å huske, forstå konsekvenser som er konkrete og knyttet rett opp til handlingene. Synes det blir feil å betegne dette som straff.

Når det er sagt synes jeg to turer er drøyt. Som foreldre er det ofte jeg er litt uenig med personalet i barnehagen, men jeg stoler på at de best kan vurdere adferden til mitt barn i barnehagen. Jeg er jo ikke tilstede og følger med på hvor mange sjanser barnet får og hvordan henvendelsene gjøres. Men ville ikke hatt barnet mitt i en barnehage der jeg ikke stoler på personalets intensjoner, verdigrunnlag og vurderingsevne- så jeg lar dem vurdere hvilke konsekvenser som er nødvendige.

Skrevet

Det med mangel på søvn kan så absolutt være en god grunn til at han ikke hører etter.

Alle blir jo uopplagte om de ikke får nok søvn; og barn reagerer som regel nettopp på den måten der. At de ikke hører etter eller trasser langt utover det normale.

Jeg ville fått dette sjekket om det er noe som har pågått en stund nå.

Evt fått lystette gardiner et par netter først om dere virkelig tror at det er det som er galt. Barns søvn blir jo påvirket så lett, og av så mye.

Over til konsekvensene. Nei, jeg synes ikke det er riktig fremgangsmåte.

For det første _må_ barn "straffes" med en gang for at de skal skjønne sammenhengen mellom hva de gjorde og at det får konsekvenser.

Det er jo noe som kommer igjen og igjen når det er snakk om konsekvenser for uønskede handlinger fra fagfolk! At bhgpersonel som bør regner som fagfolk foreslår noe slikt synes jeg er ganske uhørt.

Samtidig som jeg kan forstå frustrasjonen til personalet som kanskje ble usikker på hva de i det hele tatt skulle gjøre. Når først en starter med å ikke høre etter følger som regel et par til etter på samme måte. Skal alle løpe hver til sitt....

Skulle tro at det å heller ta barnet med tilbake hadde vært en passende handling som ga straff der og da?

Gjerne ta med et par til som var lei av å gå på tur.

Skrevet

Jeg hadde seriøst blitt bekymra for om det var rett bhg for mitt barn! Det er jo helt hårreisende og i det hele tatt foreslå noe sånt!

Det bør du si fra om, at noe slikt er helt uaktuelt og spørr med det samme om de som jobber i denne bhg har riktig pedagogisk utdannelse..... Skulle hvertfall ikke tro det!

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke bare kunne leid han i lanken jeg da... hvertfall til han hold seg "i rekka"... Men om dette er et stort problem at det begynner å bli lyst ute, har han lystett rullgardin på rommet? Alfa omega her i huset. Kanskje det kan hjelpe? Bare et tips...

Skrevet

Dette er altfor strengt. Konsekvenser skal barna få der og da, ikke flere uker etterpå.

Jobber som ped.leder i barnehage selv, og ville aldri funnet på å gitt en slik straff. Da vet jeg også at min styrer hadde kalt meg inn på kontoret.

Nei, det hadde jeg ikke godtatt som foreldre.

Hadde selv en opplevelse som forelder med min pode. Han hadde gått fra skogen, og tilbake til barnehagen... og det er jo kjempe alvorlig.

Ped.lederen fortalte meg det da jeg hentet, og sa at han hadde blitt snakket til, og måtte sitte inne resten av dagen. Og la på en måte all skyll på gutten. Greit nok tenkte jeg der og da... men så begynte jeg å tenke.

Det er da personalet sin jobb å passe på at min sønn ikke stikker av. Ja, de må snakke med han og forklare... men barn er barn, og lever i nuet.

Dette tok jeg opp med dem neste dag... og da la de seg helt flate.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg snakket med dem i morgen. Straffen henger rett og slett ikke på grep.

Skrevet

gjør det enkelt og signerer de over jeg..

Skrevet

Hei, dette hadde jeg tatt opp med personen i bydelen/kommunen som har tilsyn med den aktuelle barnehagen.Slike uhørte straffemetoder vil antagelig få konsekvenser for personalet i barnehagen. Dette har nemlig ingenting med småbarnspedagogikk å gjøre.

Skrevet

Nei, absolutt ikke passende. Hadde tatt det opp med styrer hvis de ikke går bort fra den idéen...

Skrevet

Nei, det der hadde jeg ikke godtatt!! Det syntes jeg hørtes altfor drøyt ut. Har de ikke voksne til å se litt ekstra på han siden dette hadde skjedd flere ganger i dag eller??? Hva med at han som straff MÅ holde en voksen i hånda. Trenger ikke være en spesielt streng straff det i seg selv, men skal man virkelig straffe en på 4 år? Jeg hadde reagert veldig kraftig om dette hadde gjeldt mitt barn!

Skrevet

Er ikke enig i at dette er håreisende men forstår ikke hvorfor han skal straffes med 2 turer.Å ikke få bli med på neste tur er mer en streng nok straff.

Det er et veldig stort ansvar vi som jobber i barnehage tar på oss når vi drar på tur og sikkerheten er kjempeviktig.Derfor lager vi avtaler med barna 4-6 år om at de må høre på de voksne å gjøre slik som de sier.Vi forteller også at viss de ikke klarer dette så får de ikke være med på neste tur.Har aldri måtte straffe noen med at de ikke får bli med på tur og tror det kommer av at vi snakker veldig mye om hvordan vi oppfører oss på tur.

Følelsen av at man mister kontrollen på et barn som mann har ansvar for den vil jeg helst ikke oppleve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...