Månefeen ♥ Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Selv skal jeg på Storken på KK i Bergen. Vil ligge i badekar, har lyst til å prøve å føde der. Men vil jeg opp av vannet før babyen kommer ut har jeg lyst på akupunktur og massage for å slappe av. Ser for meg at jeg vil prøve fødekrakk, eller hvertfall få ungen ut nedover på et vis og ikke liggende på rygg. Mellom riene vil jeg bevege bekkenet så mye som mulig. Vil ha samoberen min bak meg og holde rundt meg, han vil da også føle seg mer til hjelp som han sier selv. Sliter med bekkenet så har litt "angst" for å låse meg fast på ryggen. Er ikke motsander av epidural, men har forberedt meg psykisk på at kroppen min skal klare dette her. Hadde vært interessangt å høre hvordan dere andre vil ha ut babyen?
Gullkornet! Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Det tar jeg som det kommer. Prøver å ikke planlegge for mye, for hver fødsel er forskjellig har jeg oppdaget etter de første 2. Lykke til!
Månefeen ♥ Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2009 Hehe, hadde jeg kunnet planlegge skulle fødselen gått som en drøm, ingen rifter eller klipping, og ammingen skulle kommet på plass med en gang Men man har vel noen tanker? Du har jo en fordel Gullkornet, som har vært igjennom det før å vet litt hva du skal igjennom
Tilde*** Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 nå er det jo ikke alltid alt blir som man har tenkt under fødsel. men.. jeg har lyst til å ligge i badekar først. det har jeg god erfaring med. så når smertene virkelig setter inn vil jeg opp og bevege meg litt, før jeg har lyst til og avslutte i senga i sittestilling:) lystgassen skal være en god venn til å hjelpe og pust og lette på smertene. kansje noen kan sette akunpunktur også!? epidural tør jeg ikke! er jo livredd for at fødselen skal trekke ut lengre enn nødvendig. men ssk har fentanyl om fødselen allikevel skulle bli drøy! jeg gleder meg masse til denne fødselen. har jo "overlevd" før så dette skal jeg klare! venter i spenning på hver minste "vondt";P selv om jeg bare er i uke 37..hehe.. eg krysser fingrene for at det går sånn nogenlunde etter planen;) lykke til!
Thessa og Bebbis Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Hei :-) Jeg skal føde ved avdeling A på Ullevål. Jeg har aldri født før, så jeg er kjempe spent på hvordan jeg vil takle smertene og opplevelsen. I begynnelsen likte jeg godt tanken på epidural, men nå er jeg plutselig blitt så innstilt på å klare dette litt mer naturlig. Hørt om folk som mister fullstendig følelse i bena og ikke kjenner en eneste ting med epidural, og om dette skulle skjedd meg ville jeg følt meg litt snytt for selve fødselsopplevelsen. Men... Hvis det er så vondt at jeg føler jeg ikke vil overleve så er jeg nok ikke vond å be likevel :-) Kjempe lyst å bruke badekar som avspenning, samme med akupunktur. Har merkelig nok ike lyst å føde i vann. Det er veldig små badekar på Ullevål, så det ville ikke falt seg naturlig for meg uansett. Når det gjelder stilling tenkte jeg å høre med JM om hva hun anbefaler for meg og min rygg (har også skikkelig bekkenløsning, med smerter som sitter i skamben-regionen) Tenker jeg prøver meg frem litt og ser jeg. :-) Tenkte også å ha med meg musikk og ett eller annet "gøy" å drive med mellom riene slik at jeg tenker minst mulig på neste ri når jeg ikke har smerter. :-) SIkkert lettere sagt enn gjort. Alt i alt engster jeg meg litt. Mest for store blødninger og ellers alt av komplikasjoner. Og siden JM sier det er mindre sjans for komplikasjoner uten epidural er jeg mest innstilt på å klare meg uten :-)
Thessa og Bebbis Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Og lystgass har jeg planer om å prøve! :-)
snart4xt Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Sist gang, for 3 år siden, var jeg fast bestemt på å føde på kne hengende over fanget til gubben. Da har jeg tyngdekraften og hans hender til hjelp. Slik ble det dessverre ikke. Måtte til med sugekopp. Men jeg tror fremdeles dette kan være en grei måte å føde på, så kanskje denne gangen?
Mia29 Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Akkurat nå er jeg mest gira på og faktisk føde snart. En uke til termin, og jeg har ikke lyst til å gå på overtid. Prøver å ikke stresse, men synes det skjer så alt for lite. Synes det har blitt en masse endringer siste drøye uka med sterkere kynnere, stikkinger i bekkenet, antydninger til menssmerter osv, men så skjer det jo ingen ting. Men, når fødselen først starter (helst snart) så har jeg noen tanker om det også. Har egentlig planlagt å ta det litt som det kommer. Men mest av alt ønsker jeg å føde naturlig. Vil intenst slippe keisersnitt, det er en av grunnene til at jeg er bekymret for overtid. Ellers så har jeg jo aldri gjort dette før, så er vanskelig å innstille seg helt på hvordan jeg kommer til å takle smertene. Men har et håp om å klare meg uten epidural hvis ikke jeg mister helt grepet. Men blir det for ille så ser jeg ikke på epidural som noe nederlag. Håper å kunne få pudendalblokade, men det er visst ikke alle jordmødrene som kan sette det der jeg skal føde, så ikke sikkert det går. ellers vil jeg helst unngå lystgass. Føler jeg blir kvalm bare ved tanken. Får litt klaustrofobi av masker og slikt og har behov for å være klar i hodet (i den grad et er mulig) når jeg føder. Lystgassen har jo ingen direkte smertestillende effekt. ellers har jeg laget et par cd'er med beroligende musikk som jeg kan høre på for å få slappet av og roet ned mellom takene. Men det gjenstår vel å se hvordan det hele blir. Det er nok vanskelig å gjennomplanlegge en fødsel på forhånd. Gleder meg i alle fall utrolig til å få den lille opp på brystet mitt etterpå.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Jeg tar det som det kommer, akkurat som jeg gjorde sist! og det gikk kjempe fint:)
mumitrollet Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 Jeg håper på å få føde i vann denne gang. Lå i badekaret helt frem til full åpning sist men måtte opp pga litt for høy fosterlyd. Veldig fornøyd med vannet, syns faktisk fødselen var peanøtter frem til ca 8 cm åpning men etter det ble det litt andre boller:-) Syns det var litt kjedelig at jeg måtte opp av vannet da jeg hadde lyst å prøve vannfødsel. Fødte på fødeloftet sist og skal det nå og. Sist hadde jeg pressrier i 70 min og prøvde alt av fødestillinger/utstyr. Endte opp i fødeseng....... SÅ her planlegges ikke noe annet enn at jeg håper på å få være i badekaret. 3,5 uker til termin, absolutt ikke lei. Går ut i permisjon fredag:-)
Månefeen ♥ Skrevet 1. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2009 Kjempe spennende å høre hva dere andre tenker Man burde jo ha litt formening om ting når man kommer inn, de vil jo spørre deg om hva du har lyst til. Da er det greit å ha noe "planlagt", må jo gjøre saken mye lettere for jordmødrene også som ikke er tankelesere, de du skal samarbeide med og møter mange forskjellige kvinner hver dag. Så er det jo en måte å forberede seg mentalt på
Storebror & Lillesøster Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Uten smerter hvis det går an:) Tar det som det kommer slik som sist gikk kjempefint da og håper på det samme nå,uten smertestillende men om det ikke går så går det ikke tar det når det skjer,det er det enkleste.
Fjerdemann på vei Skrevet 1. april 2009 #13 Skrevet 1. april 2009 Ideelt sett vil jeg føde stående uten smertestillende. I alle fall ikke i seng. Men jeg tror ikke det er så urealistisk heller, sånn sett. Med førstemann ble jeg tilslutt beordret i senga, pga lite fremgang, og HATET det. Med andre mann sto jeg oppe, og det var en helt annen fødselsopplevelse. Jeg prøvde forresten badekar med førstemann, men det var ikke noe for meg. Begge fødselene har vært veldig smertefrie, så skulle jo nesten være rart om jeg fikk en beintøff fødsel denne gangen, men man vet jo aldri. Hadde ingen problemer med å gå uten smertestillende forrige gang i alle fall. (Ikke at det er et mål i seg selv å klare seg uten smertestillende dersom man har behov for det altså, men jeg vil ikke proppe ting i kroppen uten at det er nødvendig) Epidural hadde ikke kommet på tale annet enn hvis det var tvingende nødvendig av en eller annen grunn, jeg har litt noia mot epidural, synes den virker så "skummel"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå