Gå til innhold

Mislykket mor :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry for at innlegget er litt langt.

For meg har det alltid vært en selvfølge at jeg skulle amme mine barn. Nå er jeg helt fortvilet. Fikk mitt første barn for ca en måned siden. Ammet i starten men han klarte ikke å feste seg på riktig måte fordi han hadde stramt tungebånd. Eneste grunnen til at han fikk nok melk i starten var på grunn av at melken kom av seg selv. Det ble mindre melk etterhvert og han begynte å bli hysterisk fordi det ikke kom fort nok. Hele tiden fortalte jeg til jormor at han ikke var festet på ordentlig og at jeg var bekymret for at melken skulle forsvinne. Jeg bor i skottand og jordmor bare sa at det kan hende det er fordi jeg har for mye melk og at jeg burde begynne med MME.

Jeg pumpet melk på flaske og ga det til han. Jeg var veldig deprimert og følte at jeg ikke ble tatt seriøst. Jeg gikk for å få hjelp på en ammeklinikk og det var der de fant ut at han hadde stramt tungebånd. De sa at dette burde ha blitt oppdaget på sykehuset da han ble født og at jeg ikke hadde hatt problemer med ammingen hvis det hadde blitt fikset med en gang.

Jeg fikk time for å få tungen hans fikset. Jeg ga ikke opp håpet om at ammingen skulle komme i gang etter det, og fortsatte å pumpe og la han sutte litt på brystet noen ganger om dagen.

Etter at tungen hans var fikset ville han fortsatt ikke amme og jeg har bedt om hjelp fra ammeklinikken, jordmor, ammehjelp, men de bare hører på det jeg har å si og sier at flaskebarn vokser også opp sunne og glade.

Nå har jeg gått over til MME. Jeg har fortsatt litt melk og klarer ikke slutte å tenke på det. Jeg føler meg mislykket som mor og vil så gjerne at det skal gå seg til.

Nå skal jeg på ferie til Norge og vet at i Norge kan man få god hjelp til amming, men hvor skal jeg henvende meg. Hvordan kan jeg få melkemengden til å øke??

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hva med delamming? Det fungerer for mange og det bør opplyses om det. Feks kan du pumpe deg 3-4 ganger hver dag ( anbefaler deg å skaffe deg en god elektrisk pumpe hvis du skal gjøre dette langsiktig) og gi den melken du produserer selv på flaske, eventuellttf å ham til å ta puppen først, og så gi flaske etterpå og pumpe det han ikke har drukket av puppen....det er litt jobb, men da får han jo begge deler og nyter godt av antistoffene i din melk lengre enn om du må gi opp morsmelka helt.

Lykke til og du er slett ikke mislykket som mor. Dette er noe svært mange sliter med og ganske normalt :-)

Skrevet

Jeg er ikke ammeekspert, men har ca 4 års nesten uproblematisk erfaring...:-)

For det første så må du slappe av. SERRIØST. Stress er ikke bra for ammingen. Det er ikke krise om du supplerer med MME en stund. Det er mulig å få opp melkemengden selv om du har gjort det.

Jeg ville prøvd en "RESTART" - eget begrep. Av med tøy på både mor og barn, og opp i senga. Fortrinnsvis når ungen verken er overmett eller utsultet eller utslitt. Og så ville jeg latt ungen snuse seg frem, og forsøkt å starte på nytt. Oppå magen, liggende på siden. I alle mulige posisjoner. Kroppskontakt, forsøk og kos. Gaper ungen, så stapp puppen inn. Får den ikke godt nok tak, dytt haka ned med tommmelen din og dytt puppen lenger inn. Virrer den med hodet, prøv å holde rundt nakke/hode og dytt puppen inn. Kle av barnet så det kjenner litt kulde på kroppen, kanskje instinktet våkner. Kile under bein og i hender.

Så lenge ungen suger og/eller du pumper, så kan du øke melkemengden. Søvn, ikke stress, god mat, vørterøl og sjokolade, kokte egg og nøtter er mine triks for å holde både energi og melkemengde på plass. Og en snill og kjærlig mann. Det hjelper også veldig.

Skrevet

Største jenta mi tok ikke puppen før ho var 2 mnd. Ho var født en mnd tidelig og var veldig lita så ho klarte ikke/orket ikke å suge på puppen.

Jeg pumpet ene puppen, så la jeg henne til andre hvor hun prøvde å suge til hun ikke orket mer. Deretter fikk hun det jeg hadde pumpet, trengte hun mer fikk hun mme.

Når hun var ferdig med måltidet pumpet jeg den puppen ho hadde blitt matet fra.

Det var kjempeslitsomt, men etter et par mnd tok hun plutselig puppen helt av seg selv.

Hadde jeg ikke pumpet hadde jeg kommet til å miste melken.

På sykehuset sa de at elektrisk pumpe hjelper å øke produskjonen mer en håndpumpe. Vet ikke om det stemmer men ligger vel noe i det for de burde jo vite det der.

Lykke til.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har bestemt meg nå for ikke å gi opp.

Er det noen som vet om noen gode elektriske brystpumper?

Skal definitivt skaffe en!!

Skrevet

Du kan kontakte ammehjelpen. Alle som har vært i kontakt med de snakker varmt om de folkene!!

www.ammehjelpen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...