frua Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 1 måned igjen og i dag fikk jeg bekreftet at den lille sitter på rompa. Er så mange tanker som svever igjennom hodet. Fødsel, keisersnitt.... og mange mange flere. Er det flere i samme situasjon der ute? Hva tenker du?
Suss@ med 3 gutter Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Ja min bebi sitter også er bare i uke 34 da så kan jo fortsatt snu seg,,.. Men uansett så vil ikke jeg føde om han ikke snur seg, selv om jeg IKKE har lyst på noe keisersnitt.. Første var 4 kilo da han ble født 2 uker før termin, og er livredd for å føde stor bebi i sete.. Men skal på kontroll i uke 36 så da får vi ser hvordan det ligger ann.. Skal du på sykehuset for vurdering?
_Silla_ Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Hei Forrige gang fikk jeg samme beskjed som dere, i uke 32. Babyen skulle snues i uke 38, men jeg fødte i uke 37 så de rakk det ikke. Jeg fikk rønkten av bekkenet siden jeg var førstegangsfødende, for å se om det var stort nok til å i det hele tatt føde. Det var det, de måler kun hodet, siden det er størst uansett vei barnet kommer ut Min setefødsel gikk helt flott, jeg vil si at det ikke er noe å grue seg for, det er ikke vondere enn en vanlig fødsel. Den største forskjellen er at rommet blir fullt av folk (tror det var 6-7 stk utenom meg og pappaen) som står klar i tilfelle det skulle trenges noe hjelp, og det var heller veldig betryggende for meg Og det er en lege som tar imot barnet, ikke jordmor. Jeg brukte bare 15 minutter på å presse ut babyen, så det verste for meg var faktisk åpningsriene, og det er jo ikke noe forskjell på dem om hodet eller rumpa kommer først Jeg fikk hele tiden høre fra legene at det er best både for barnet og meg at den blir født vaginalt så lenge babyen ikke er for stor
madde2 Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Prøv akupunktur de kan faktisk klare å snu babyen:) kan jo være verdt et forsøk:) Fikk ihvertfall beskjed av legen min at han hadde hatt flere tilfeller hvor baby lå i sete ,og hvor det ble satt nåler og dagen etter var baby i hode leie:)
Jente_83 med maibaby Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Lillegutt satt i seteleie etter 34 fullgåtte uker, men fikk beskjed om at han fortsatt kunne snu seg. Skal til kontroll til fredag (er da 36 fullgåtte uker). Er ganske sikker på at han ikke har snudd seg, og er livredd for setefødsel!!
*juble juble* Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 min baby snudde seg idag til hodeleie.... i uke 37=) kan tro jeg er letta!!! hadde planlagt vending av baby på fredag....glad jeg slapp det!
frua Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2009 Så godt å høre at noen har gått gjennom en slik fødsel uten de store traumene. Jeg var på kontroll på sykehuset med UL i dag. Babyen ser ut til å være gjennomsnittlig i størrelsen og jeg har født to ganger før, så jeg blir rådet til å føde vaginalt. Jeg har en gutt fra før på 7 som sliter med språkutviklingen, og frykter derfor at en slik fødsel kan gi meg en til med ekstra utfordringer. Ruptur er også en bekymring. Hører gjerne om fleres opplevelser!
Mia29 Skrevet 1. april 2009 #8 Skrevet 1. april 2009 Lillesøsteren min ble født vaginalt i seteleie. Det gikk helt fint. De hadde forsøkt vending først, men setet var alt festet seg. Hun er ei frisk og fin jente i dag. Hun måtte bruke en slik spesialpute i starten for å rotere hoftene ut, men har ikke hatt noen plager av det i etterkant. Personlig er jeg vel tilhenger av statistikk og tilhører nok de tørrere realistene blant oss. Men innimellom er det jo litt kjekt å kunne tro på noen mirakler også. Snakket nemlig med en kollega her om dagen. Hun fortalte at første barnet hennes hadde ligget i seteleie. Natten før termin kjente hun plutselig at babyen snudde seg. Hun hadde kontroll på sykehuset termindagen, og ganske riktig så la barnet da i seteleie. Så hun kan vel sies å ha hatt veldig flaks og fødte da en baby med hodet først. Dette er vel ikke blant de vanligste tilfellene, men det skjer jo... ) Ønsker deg uansett lykke til!
godiva med 3 gull Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Sete fødsel kan gå kjempe fint. men å si at det er det samme hvilken vei de kommer er ikke helt reelt!! Min lege ville ikke latt sin kone el datter føde i sete leie, så jeg hadde nok ikke valgt det. Men babyen din kan ennå snu seg. min snudde seg i uke 37 ++ sist. og akupunktur og vending av babyen kan også forsøkes. Man kan også få vending kloss oppi termin, og da vende barnet for så å ta vannet... da er det sjelden de vender seg tilbake, og fødsel starter.. det ble gjort på min stesøster .) Lykke til. Det går sikkert kjempefint.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 1. april 2009 #10 Skrevet 1. april 2009 Har tenkt på dette selv, for jeg hadde en vanskelig fødsel forrige gang - hodeleie, men ble tangforløst. Er ganske vanlig å måtte bruke tang når hodet skal forløses ved seteleie.. Jeg hadde nok ikke valgt vaginal fødsel dersom min baby viser seg å være i sete. Enda er jeg bare 30 uker på vei, men babyen har holdt seg i sete hele tiden...
Lillemarit Skrevet 1. april 2009 #11 Skrevet 1. april 2009 jeg er i uke 34 i følge barnimagen, 33 i legens verden. Jordmoren min sier at babyen kan snu seg når riene starter, så sent som det. Om det blir seteleie så får jeg all den smertelindring jeg bare vil ha sier hun. Og at det kommer til å være mange der. 7-8 stk tilstede. Jeg skal på sykehus i uke 36-37 for å prøve å snu frøkna. da booker de operasjonssal i tilfelle at noe skulle skje. Jeg bor hele 15 mil fra sykehuset og jordmor må henvise meg for snuing ab baby. Men gutten vår kom i uke 36, så dd kan hende denne også kommer før vi får prøvd å snu. jeg tror hun snur seg selv----
Gjest Skrevet 1. april 2009 #12 Skrevet 1. april 2009 Jeg er i uke 35 altså 34+1. Var hos jordmor i dag og de ble ikke helt enige om hvilken vei ho lå, men jeg vet fra forrige svangerskap at denne også ligger i sete. Sistgang gikk vannet. Kom inn på sykehuset og de mente han lå riktig så jeg ble plassert på et rom for å vente på rier. De kom jo ikke, så ble sendt hjem. Utpå kvelden dro jeg tilbake fordi det hadde tatt seg opp. De nektet å sjekke meg pga infeksjonsfare. Fikk enda ett nytt rom for å vente på sterkere rier. Etter 24 timer etter at vannet hadde gått spurte jeg om jeg kunne være så snill å få noe form for smertelindring. Da gikk de med på å sjekke åpningen. Ho jordmora som sjekka meg sa bare: vent litt- så gikk ho ut. Inn kom en ny jordmor, som sjekka. Oj, sa de. Jeg bare: Hva er det?? Vi kjenner balla og det er 6 cm åpning. Jave, sa jeg. Dere skal vel ikke kjenne det der??? Så da fikk jeg bestemme. Fødsel el keisersnitt. Da ble det bestilt keisersnitt til meg direkte. Nå er jeg gravid igjen. Og jammen sitter ikke denne lille greia også. Men denne gangen håper jeg jeg slipper å føde. Skal på ny ul å se om ho har snudd seg om to uker. Jeg tror ikke ho har gjort det, men men... Så jeg har ikke noe tro på at de snur seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå