Gå til innhold

Hvordan introdusere gluten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på ca 7 måneder som i ca 1 måned har spist maisgrøt blandet med morsmelk. Nå har jeg tenkt å gi 6-månedersgrøt fra Nestlé som blandes med vann. Har tenkt å starte med havregrøten. Men hvordan introduserer man gluten forsikig? En porsjon med maisgrøt og noen skjeer med havregrøt i samme måltid? Hvor lenge gjør man eventuelt dette før man kan gå over til halve måltid og deretter fulle måltid med havregrøten? Ønsker å gjøre det som er riktig, det er ikke snakk om å komme over på havregrøten fort. Har ingenting imot å pumpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare blande i litt av pulveret(havren) i maisgrøten?:) Og så øke dette til der er havregrøt i stedet for maisgrøt. Det tar bare noen få dager, dette. Du trenger ikke bruke så lang tid på det. Hvor fort økte du fra noen skjeer maisgrøt til full prosjon? Jeg gikk rett på med nye smaker, uten noe slik tilvenning, og det har da gått helt fint:) Mine barn er over "grøt-alderen".

Skrevet

Takk for svar. Da fortsetter jeg slik jeg har gjort da, men jeg blander dem ut hver for seg ettersom den ene er med vann og den andre er med morsmelk. Går rett på nye smaker jeg også og så får barnet spise det det vil, men når det gjelder gluten er jeg litt forsiktig. Søliaki er jo økende, så det er greit å vende tarmene til dette gradvis

Skrevet

Cøliaki er ingen allergi man kan unngå ved å være forsiktig med gluten. Cøliaki er en tarmsykdom de ikke har funnet noen kur mot og hvor glutenfri diett er eneste måte å "bli frisk" på.

Er det meningen at han/hun har cøliaki kommer symptomene før eller siden uansett hva man gjør med glutenen. Den eneste virkningen forsiktig introduksjon har er at kroppen får en letter start på plagene.

Skrevet

Ok - det var nytt for meg. Har blitt fortalt at man mistenker at for brå introduksjon til gluten kan være med på å utløse Cøliaki (ikke nødvendigvis nå, men en gang i løpet av livet).

Takk for svar.

HI

Skrevet

Det er det som er så vanskelig med cøliaki, de vet så lite om det. Men forskningen pågår heldigvis for fult.

Nei cøliaki kan dessverre pr dags dato ikke unngås hvis en har det liggendes i kroppen. Men hos de flste kommer ikek plagene før de er mellom 30 og 60 år, så ken aldri helt slappe av.

Ubevist gjorde jeg alt etter boka med min førstefødte, introduserte det forsiktig mens jeg ammet. Gikk bra helt til jeg sluttet å amme, da sa det pang og han ble fryktelig syk. Den forsiktige introduksjonen sammen med at jeg ammet hadde ikke unngått cøliakien, bare gjort plagene mildere slik at jeg ikke så dem før kroppen var så svekket at den ga opp. Plagene og smertene han fikk da husker han ennå, han plages av å se sprøyter og er enormt kresen.

Så med andremann introduserte jeg det når hun var 6 mnd gammel. Har etter det passet på at hun får i seg litt hver dag og skal i disse dager slutte å amme.

Får hun utslag på samme måte som broren kommer det i en alder hvor hun ikke vil huske det i ettertid.

Så som du skjønner, jeg har ingen tro på at å luten alltid er det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...