sjettejuli Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 jeg har vært sykmeldt i større eller midre grad sammenhengende siden juni i fjor pga tennisalbue++. Den går jo nå "ut" i juni, og da må man evt over på rehab.penger, som er mindre. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke, så jeg hadde tenkt å friskmelde meg, og jobbe så mye jeg orker (er ikke fast ansatt). MEN:nå er jeg jo gravid, og da dukker de rareste plager opp, så nå er jeg for eksempel 100% sykmeldt igjen, pga oppkast. Jeg håper å være tilbake i jobb i slutten av måneden og kunne jobbe en del før november (termin). MEN: hvis jeg friskmeldes f.eks 1. mai og er ganske pigg f.eks frem til august, men at det da dukker opp for eksempel en bekkenløsning - går jeg da over på en en "ny" sykmelding, eller er det noen regler for hvor lenge det må gå mellom periodene? Noen som skjønner hva jeg mener?
lamor Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 hei det er relger for det ja, når du har vert sykemeldt i et år så må du jobbe og tjene inn et vist antall penger før du kan bli sykemeldt igjen. Les på nav, der skal slikt ligge.
tone 03<305<309<311<3 Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Etter hva jeg har fått med meg, så kan du være sykmeldt i 52 uker sammenhengende før du må gå over på rehab.penger el attføring. Hvis du blir friskmeldt i denne perioden, så må du være friskmeldt i 26 uker (dvs. et halvt år) før du kan gå på en ny, full sykmeldingsperiode. Jeg var selv sykmeldt ganske lenge i fjor, men startet å jobbe igjen i fjor sommer. Nå da jeg ble gravid, ble jeg sykmeldt på nytt og for en stund siden fikk jeg beskjed fra nav om at jeg mister retten til sykepenger i april pga at jeg ikke har jobbet nok/vært friskmeldt lenge nok i mellom de to periodene. Fordi det er forhold på arbeidsplassen som gjør at jeg ikke kan jobbe, går jeg nå i stedet over på svangerskapspenger fram til jeg går ut i permisjon i slutten av juni. Disse opptjener man fødselspenger av, noe man IKKE gjør av rehabiliteringspenger og attføring. Bare så du er obs på det:) Rehab.penger, attføring og begrenset uførepensjon (tror jeg det heter) skal nå visstnok slås sammen til noe nytt - og dette nye gir rett til opptjening av fødselspenger. Men vet ikke om det er vedtatt, evt. når det blir gjennomført. Når det gjelder din situasjon, og du blir friskmeldt fra 1.mai, så "har du igjen" 1-2 mnd du kan være sykmeldt (avhengig av når i juni i fjor du ble sykmeldt). Det spiller ingen rolle om du har vært aktiv, delvis eller fullt sykmeldt. Men du kan jo høre med nav om hvilken sluttdato de har satt på deg og hvor mange dager du har "til gode" hvis du starter å jobbe igjen i mai. Håper du ble litt klokere...
MinnieMe Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Mulig du har fått de svarene du trenger, men jeg kan jo tilføye at dersom du ikke har vært fullt sykemeldt i 52 uker, så forlenges den perioden hvor du har krav på sykepenger. Eks, jeg ble sykemeldt 60 % i mai 08, og har da krav på sykepenger ut juli-09 ca (jeg har i hovedsak vært 60% sykemeldt, med kortere perioder med 100%). Nå går jeg ut i svangerskapspermisjon i mai, så jeg holder meg innenfor grensa uansett. Når du da har fødselspermisjon i ett år så starter du på ny sykemeldingsperiode når du kommer i jobb igjen og evt har behov for sykemelding videre. De 26 ukene med karantene "spises" opp i permisjonstiden. Var i allefall den infoen jeg fikk av nav, og de hadde full kontroll på hvor lang tid jeg hadde igjen av sykemeldingsmulighetene mine, så hør med de! Mulig det er noen andre regler når du faktisk ikke er sykemeldt i ett år for samme problem/plage... Lykke til
sjettejuli Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2009 tusen takk for veldig gode svar!!! Jeg regn er med i alle fall jobbe igjen fra mai, så da har jeg jo ca en måned å "ta av" til senere, ettersom jeg forstår. Jeg jobber som journalist, som krever både høyt tempo og mye sitting foran dataen. Hvis jeg skulle få bekkenløsning, er dette da en type arbeid jeg kan erstatte med svangerskapspenger i stedet?
sjettejuli Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2009 kan jo ta med at jeg kun var fullt sykmeldt i tre måneder, resten har vært 60, 50 og 40%. Blir perioden lengre da?
MinnieMe Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Ja, er du ikke sykemeldt 100% i ett år, men gradert, så blir perioden forlenget. Var det jeg prøvde å forklare lenger opp, men klarte det visst ikke så godt Om journalistyrket kvalifiserer til svangerskapspenger, aner jeg ikke. En venninne av meg fikk det, men hun er elektriker, og der er det en del fysisk arbeid, både inne og ute, klatring i stiger osv. Jeg har ikke fått det med min pc-jobb. Nav vet (forhåpentligvis, de har jo ikke akkurat det beste ryktet om dagen....)
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Teknisk sett så tror eg at så lenge en blir sykemeldt på nytt grunnlag så ska det begynne forfra igjen...trodde eg..........venninna mi har ialle fall vært borti det.....og då va det sånn for hu...
Guttemamma75 Skrevet 1. april 2009 #9 Skrevet 1. april 2009 Jeg ville sjekket med nav ang dette med gradert sykemelding for slik JEG har skjønt regelverket løper de 52 ukene i akkurat samme hastighet enten man er 20 - 50 eller 100% sykemeldt.. Man kan ikke være lengre sykemeldt bare pga man er gradert sykemeldt.... Ta kontakt med nav så er du sikker!!!!!! Og jeg tror heller ikke man begynner på nytt grunnlag om man blir sykemeldt for noe annet...
tone 03<305<309<311<3 Skrevet 2. april 2009 #10 Skrevet 2. april 2009 Nei, jeg mener også som lille M her at perioden ikke blir forlenget om man er delvis sykmeldt. Det er 52 uker samlet uansett om sykmeldingen er 100%, gradert eller aktiv. Det var i hvert fall det som stod på infoskrivet jeg fikk fra nav. Jeg var aktivt sykmeldt den første tiden etter at jeg ble gravid nå, og dette ble også medregnet i den samlede sykmeldingsperioden. Jeg var sykmeldt for noe annet i fjor, så det spiller ingen rolle om man blir sykmeldt på nytt grunnlag - altså for noe annet neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå