Gå til innhold

Dere som vasker kluter på 40 grader....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. etter å ha vaska bæsj... tenker dere i det hele tatt på e-coli-faren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som vasker sånt på 40grader??? Her vaskes håndklær og kluter på 60grader, og jeg bruker bare engangs libero på rumpa på ungene, bodyer og longser med bæsj kokvaskes eller kastes her...

Skrevet

å kaste klær er vel litt "overkill..."

Jeg bruker forvask pluss kokvask på bæsj...

Skrevet

Hehe, nei, kaster klær gjør vi ikke her heller.. Da må de være ille da :-p

Men i den tråden om kluter, sa en eller annen at hun vasket kluter med 40 grader og sjeldent vasket 60 grader.. Jeg synes det hørtes litt skummelt ut, jeg.

e-coli og legionella lever vel til 65 grader, er det ikke dsånn?

Skrevet

Jeg vasker alltid bæsj på 90g.

Har vært litt uheldig med at lillebror har tisset gjennom på det nye nattøyet sitt. Da er det bare vasket 1 gang og jeg er redd det farger av, så må vaske en maskin med bare 1 nattdrakt på 60g. Og det har ikke bare skjedd 1 gang heller.

Skrevet

Men er det ikke en sånn miele maskin som vasker som 60 på 30 eller noe?

Har ei venninne som fortalte at hun vaska sengtøy og truser på 30 grader. Tror det var 30, men det kan ha vært 40 grader. Hun sa at maskinen hadde en funksjon som gjorde at det ble like rent eller noe sånn.... Æsj, vasker ikke truser på 30 grader her i alle fall!!!

Jeg trodde 40 grader var 40 grader jeg!?

Skrevet

Flekkmessig, så blir det nok rent på lavere temp ja, men motstandsdyktige bakterier dør ikke av den grunn.

Skrevet

Kluter går sammen med håndklær på 60 grader.. Vasker på 90 grader en gang i blant..

Skrevet

Vaskekluter til rumpe og ansikt, samt gulvkluter, kjøkkenkluter, kjøkkenhåndklær og mopper går på 90 grader her.

Alt annet utenom ull går på 60 grader stort sett.

Skrevet

Så hva gjør dere hvis dere får bæsj på hendene? Alltid håndsprit i nærheten? Koker deres egne hender? Jeg vasker slikt på 60 grader, jeg, men her høres det jo ut som om temperaturen er det eneste viktige- hva med såpa??

Og å vaske vanlige klær på 60 grader, det er jo bare dumt: sløsing med strøm og unødvendig slitasje på klær, pluss at en haug av klær må jo krympe.

Skrevet

Det jeg spurte om, var hvorfor noen vasker bæsjkluter på 40 grader.. Det er jo noe annet, enn om man vasker klær på 60...

Og nei, såpe tar ikke knekken på e-coli.

Ang håndvask, så må man bare gjøre så godt men kan. Såpe, varmt vann og tørke GODT etterpå.

Skrevet

Ingen klær som har krympet her enda og ikke blir de så slitte heller. Tørketrommelen derimot er drepen for klærne.

Desinfiserer ikke hendene nei, men føler at det ikke er noe særlig å vaske seg i ansiktet med noe som noen andre har vasket seg i stumpen med. Derfor kokvasker jeg det. Ved klutvask på 40 grader vil jo ikke bakteriene forsvinne. Aner ikke ved hvilken temperatur de forsvinner, men føler at 60 også blir litt lite...

Skrevet

Dette er uteom spm ditt da..

Men tørketrommelen er ikke drepen for klærne.. De gamle JA, men de nye er faktisk ikke ille...

Skrevet

Jeg har egne kluter til rumpe, og de vaskes alltid på 90 grader. Ansiktsklutene er anderledes og vaskes på 60 grader. Truser , sokker, håndkler og sengetøy på 60 grader. Resten på 40 og 30 grader.

Og får jeg bæsj på hendene så vasker jeg meg grundig med såpe, samt at jeg tar på meg antibakteriell krem på hendende etterpå. Det er sprit og dreper det meste..

Skrevet

Unnskyld, skulle nok mer vært en kommentar til innlegg lenger ned, det med andre klær.

Såpe tar ikke knekken på e-coli? Det visste jeg ikke, altså i den forstand at jeg alltid har trodd at slike såper skulle være nogenlunde (ikke totalt, da hadde jeg f.eks håndsprit vært rimelig bortkastet)bakteriedrepende...men når jeg tenker meg om så har jo zalo en egen antibakteriell såpe..hmmm. Hvorfor hiver de ikke oppi noe anti-bakterielt tro?

Nei, forkast hele innlegget du:-) Lot meg visst rive med til å skrive noe jeg ikke hadde peiling på.

Skrevet

Kjøpte en helt ny i sommer. Kjørte et par gensere der da det var helt krise. Syns fargen ble blass og formen ble helt merkelig. Og det var vanlige bomullsgensere. Nå kjører jeg bare håndklær, kluter og sengetøy i den :) Og det er helt greit, for det var det jeg skulle ha den til.

Skrevet

Gemini: Har du forskjellige dunker til de forskjellige klutene da eller?

Jeg vasker ca 3 ganger i uka så det blir jo liggende en stund..

Gleder meg til vi skal flytte og vaskerommet blir stooooort og inne i huset..

Skrevet

Jeg kokvasker alltid kluter og håndklær. Kunne ikke tenke meg å gjøre det anderledes. Jeg vil jo ha det rent!

Skrevet

Her går alt utenom ull i tørketrommel, det er ikke noe problem i vår trommel iallefall :)

Skrevet

♣ Jane Doe,

Ja, jeg har en bøtte ved siden av hvor alle kok-klutene går. Ansiktsklutene går sammen med resten av skittentøyet. Putter aldri kluter som er vasket nedentil sammen med resten av tøyet. De ser forøvrig helt anderøledes ut enn de andre klutene. Det er de hvite med rosa kant til jenta mi og blå kant til sønnen min. Ansikteklutene er et annet stoff, og enten helt ensfarget rosa eller blå. Så her er alt adskilt.

Skrevet

Til deg som lurte på hvorfor en ikke hadde noe antibakterielt i såpa. Det er ikke så lurt å ha slike stoffer i bruk hele tiden for etterhvert så blir bakteriene resistente mot ulike stoffer og da er vi ille ute. Men det er godt nok å vaske med såpe og vann, det blir jo fysisk skylt bort også - ikke bare det at bakteriene skal drepes.Og er det sykdom ute og går kan en jo ha litt håndsprit i hus (fåes på små flaske på apoteket vel?).

Jeg jobber med bakteriedyrkning på sykehus og jeg bruker aldri antibakteriell Zalo eller tannkrem eller såpe og jeg oppfordrer alle andre til å la det være også. Vanlig god hygiene, ikke la kluter og lignende ligge i en haug på kjøkkenbenken og "gro" og vaske håndklær og kluter på 60 grader er nok tror jeg. Jeg vasker håndklær og kluter fra badet sammen i ei maskin og kjøkkenkluter og koppehåndduker for seg. De vasker jeg av og til på 90 grader.

Skrevet

Ironisk Distanse: Det er faktisk ikke bra med alle disse anit-bakterielle vaskemidlene som er kommet på markedet. Akkurat som med utstrakt anitbiotikabruk kan man få resistente bakteriestammer som er mye skumlere enn de "originale" stammene var/er.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg, godt poeng. Og vet det jo egentlig- men jeg har kanskje hatt en litt for sterk "tillit" til såpe, da jeg trodde at noe av poenget var at såpe var godt nok med mindre man er avhengig av totalt sterile omgivelser.

Men du skriver at det er godt nok å vaske med såpe og vann- betyr det at hvis en får bæsj på et plagg som ikke tåler høyere temperatur enn 40 grader, så trenger man ikke frykte e-coli o.l så lenge plagget blir først skylt og siden vasket i maskin?

Og hvis noen av dere nå skulle ha et "skittent" (hehe) inntrykk av meg: Jeg vasker håndklær og kluter fra badet sammen i ei maskin og kjøkkenkluter og kopphåndklær for seg, på 60 grader. Føler jeg at noe er ekstra "ille", blir det kokvask.

Skrevet

Er det bare litt bæsj i kantene på en body ol så tror jeg det er bra nok. Men de vasker vi jo stort sett på 60 grader da. Jeg skyller godt vekk bæsjen med en gang og så når det siden vakses på vanlig måte tror jeg det er godt. Men er plagget av en eller annen grunn gjennomtrukket av bæsj og tåler bare 40 grader ville jeg nok vasket et alene i maskinen først kanskje....eller skylt det veldig godt og lagt det i bløt. Og så vanlig vask etterpå.

Tror at til vanlig er det nok med såpe og vann men er det oppkast og sånt i hus vasker jeg nok mer på 60/90 grader enn ellers og da bruker jeg domestos eller klor når jeg vasker. Ikke sånne "antibakterielle" vaskemidler. Og jeg tror det er mange plagg som tåler en 60 vask selv om det står 40 på dem hvis det skulle være nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...