Gå til innhold

Jenter som arver gutteklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det helt ok? Nesten nye sko, regntøy, utedresser. Selvsagt om det ikke slitt, men ting som er alt for bra til å kaste.

Helt nøytrale dongribukser, college gensere, ytter jakker, luer. Det går jo an å sette det sammen med noe litt mer jentete.

Om det er blå eller rosastripe på joggesko spiller vel ikke så vanvittig stor rolle. Jeg synest at dette er helt ok.

De er jo søsken og vi er en familieøkonomi, det er jo vanvittig sløs å kjøpe nytt når en har helt skikkelige ting. Jeg tenker det er jo et sykdomstegn om vi skal kaste helt greie ting, bare fordi det ikke er glitter og blomster på, og gjøre opp for alle miljø syndene våre med å brette melkekartonger og ha komposthaug. Men forbruket skal gå som normalt, og aller helst mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er vel, om det kun er meg som har en liten gutte jente. Ellers er hun bare nydelig og veldg feminin og jeg blaner jo inn mye jente ting også. Hun er så glad i farger, skarpe fine farger.

Skrevet

Selvsagt er det OK, hvorfor skulle det ikke være det?

Skrevet

Hvis vi får jente kommer hun til å arve en del klær for mye til de minste er ganske unisex :-)

Skrevet

Har fått kommentarer som stakkars unge :-/

Ser ikke så mange andre i samme situasjon heller.

Skrevet

Mine er i barnehagen og litt større. Babyklær kan en jo stortsett fint bruke. Men de er jo laget veldig ulikt, det er alltid blonder og sløfer på jentetøyet.

Skrevet

Jeg tror det er lettere å bruke opp igjen klærne når man får gutt først, for et antrekk kan gjøres jentete ved at man tar på en rosa body til den blå buksa, men det er vanskeligere å gjøre den blondete toppen guttete. Så har ofte egentlig nøytrale jenteklær som olabukser, gjerne et jentete motiv som gjør det vanskelig å bruke til gutt likevel.

Vi har en gutt og hvis vi senere kommer til å få en jente, kommer vi nok til å kjøpe en del nye klær, spesielt bodyer, men også bruke mye av klærne etter gutten vår.

Skrevet

Kan ikke fordra den tankegangen noen har om at jenter må være rosa, søte og nusselige mens gutter skal være blå, røffe og tøffe..

Her har tulla arvet myye rosa klær, men kan ikke si at det er det hun bruker mest. Akkurat nå sover hun i det som noen vil ment var et gutte-dynetrekk! Skrekk og gru!

Skrevet

Jo, det er jo mest dyre ting som dress og regntøy at vi har passet på å skaffe i farger som går til gutt og jente. Finjakkene for eksempel kan nok ikke arves av jente da de er veldig guttete de vi ha, men veldig mye annet :-)

Skrevet

Har aldri hørt om at søsken ikke kan arve etter hverandre fordi om de er forskjellig kjønn. Da synes jeg man har litt rare verdier i livet. Her har vi gutt etter jente og han kommer til å arve ting fra storesøster. Det er mye som er unisex eller nært nok. Når det gjelder ullundertøy f. eks så kommer han nok til å bruke storesøster sitt selv om det er rosa. Det er jo under klærne.

Sko kommer han ikke til å arve, men det er fordi besøkssko er det eneste jeg mener vi bør arve. Tror ikke det er bra for føtter å bruke sko som andre har gått inn.

Skrevet

Alt kan arves, utenom sko! Godt skotøy er viktig, og det er ikke hverken godt eller bra å gå med sko andre har gått inn.

Skrevet

Enig når det gjelder utgåtte vintersko, joggesko o.l., Men pensko som knapt er brukt, stive sko som støvler, cherrox osv samt babysko som knapt er brukt til å "gå" i kan absolutt arves! Og når de blir større kan lite brukte joggesko og vintersko osv også arves.

Skrevet

Det irriterer meg at alle klesbutikker er oppdelt i jente og guttetøy. Ingen grunn for at det skal være så stor forskjell. Jeg liker best unisex, særlig når det gjelder hverdagsklær.

Skrevet

Jeg har en gutt og skal en gang ha flere barn (forhåpentligvis). Hvis vi får ei jente kommer hun til å arve mye. I år har f.eks gutten vår brukt Reima dress HVER dag hele vinter og den ser ut som ny....selvsagt skal den brukes til en ny bror ELLER søster selv om den er mørkeblå.

Jeg kjøper ikke ny vinterdress og andre dyre klær bare fordi de har feil farge. I vår barnehage er det flere av jentene som har blå vinterdresser. Hvorfor skal ikke jenter bruke blått f.eks?

Skrevet

Her kommer fremtidig søsken til å arve mye etter storebror, men SKO og STØVLER arves IKKE.

Skrevet

Enig med Willy Wonka! Sko og støvler arves IKKE!

Jeg vet en gutt som arvet klær etter sin store søster også.Han gikk med rosa thights og gensere til han,Stakkar!!

Skrevet

Helt OK at jenter arver gutteklær!

Jeg har arvet mye til min snart treårige datter, mest uteklær og sko, og det er slett ikke alt som er rosa/rødt, nei, hverken av sko eller klær. Så lenge klærne er pene og hele brukes det med god samvittighet her i huset. Jeg syns det er tull å bruke masse penger på uteklær og sko så lenge man har andre alternativer.

Jeg kjøper faktisk ikke sko til henne som er typisk jentesko, rett og slett fordi de hvite og lyserosa skoene holder seg pene i akkurat èn dag før de ikke ser ut. Mye mer praktisk med for eksempel blå, grønn eller svart... Samme med uteklær. For øyeblikket har hun en mørkeblå og grå utedress.

Skrevet

Jeg kjøpte rosa reima tec vinterdress til min jente. Den ble stygg med en gang. ALT synes på den...så ut som den ikke var vasket på på en hel vinter etter noen dagers bruk.

Så mørkeblål utedresser er det eneste som duger...uansett kjønn.

Skrevet

Jenta mi sin yndlingsfarge er blå. Hun har blå støvler, blått regntøy, hun digger lynet mc queen, og har lynet matboks, ryggsekk, nattdrakt..

Hun har grå reima hue (sånn typisk guttelue, den som ligner på oluf-lua)

(alle disse klærne har hun valgt ut selv)

Hun leker stortsett aldri med dukker heller da, liker å løpe og klatre og herje, er figurer, helst pokèmon hun leker med, og dyr, gjerne tigerer, slanger og andre "monster".

Men så det er sagt, så liker hun mere "typiske" jente ting også, som hello kitty, tegne, og skrive, lese bøker, hun er fem år, begynner på skolen til høsten, mog har alltid hatt masse guttevenner...

så jeg synes det er litt moro å se hvordan små jenter også kan "gå mot strømmen"

En annen morsom ting synes jeg, er at lillesøsteren hennes (1 1/2 år) er stikk motsatt!!! Hun er typisk stereotyp jente-jente, vi skjønner ikke hvor hun har det fra, jeg er ikke veldig feminin av meg, med sminke, pynting osv og som sagt er storesøsteren veldig gutte-jente.

Den yngste jenta mi har allerede sterke meninger om hvilke klær hun skal bruke, og det skal være rosa, og helst glitre. Hun elsker å pynte seg med smykker, hårstrikk, hårklemmer, prinsessekjoler.... hun leker nesten KUN med dukker, hun leker med andre ting også selvsagt, men det er hevet over enhver tvil at dukker er best!! hun duller og bytter bleier, og triller de og kler av og på de og trøster de og mater de (dukkene sine) Så jeg og mannen har "konstantert" at dette er medfødt, og samme for storejenten, er det medfødt at hun er mere guttete

Skrevet

Røde utedresser og koksgrå samt sort duger også! Har disse fargene til mine gutter.. :)

Jeg er helt enig i at en jente kan arve klær av storebror. Alt behøver jo ikke å arves, skjorter og klær som er veldig utpreget gutt bør en jente få slippe å bruke. Ellers er det ikke noe galt. Jeg synes faktisk det er pent med en veldig pen jente i litt barske klær..

Venter selv en jente snart og har to gutter og jeg kommer nok til å prøve å kombinere jenteklær med gutteklær. De fleste guttebukser kan jo faktisk brukes av begge kjønn. Går jo helt fint å ha rosa topp til en grå bukse. Vi har så utrolig mye fine klær etter guttene og jeg kommer ikke til å gå ut å handle f.eks bukser..

Kommer sikkert til å både handle og få masse fint til jenta, men det går jo ann å f.eks bruke en lyseblå body under en lyseblå kjole o.l. Selv om lyseblått, grønt, grått er veldig gutt, spes på babystadiet.

Jeg synes det er verre å kle en gutt i jenteklær. Hadde jeg hatt to jenter og ventet gutt, ville nok ikke noen av klærne kunnet gå i arv.

En jente kan gå i blått men en gutt kan IKKE gå i rosa eller blonder og blomster, det er nå min mening..

Skrevet

Jeg har kjøpt rosa maxi cosi sete til gutten som kommer om ikke lenge. :) For det var billigst. Men vurdere å ha maxi cosi trekk på det slik det holder seg rent, og blir lettere å selge ved senere anledning

Skrevet

12:49:

Hehe, jeg har to gutter og eldste er som jenta di bare motsatt (ikke på klærne da, men ellers). Han leker mest med jenter og kan gjerne leke med dukker men er absolutt ikke interessert i bilder og typiske gutteleker. Han er også 5 år.

Lillebror på 1,5 der i mot er veldig guttete av seg. Der lekes det kun med biler, tåg o.l. Han elsker alle gutteting og alt som har med fart og spenning å gjøre. Og han er overhode ikke interessert i dukker og andre typiske jenteleker.

Så vi er heller ikke i tvil om at det er personlighet og at det er medfødt!

Da hadde ikke våre barn vært så totalt forskjellige..

Mannen min og jeg (men jeg er jo jente/dame da) er nok begge mest lik eldstegutten.

Så her har i alle fall ikke yngstemann blitt formet på noen som helst slags måte. :)

Artig å høre at noen med jenter opplever det samme bare motsatt. :)

Skrevet

Hvorfor ikke? Om de ikke er utslitt, selvsagt? (Og kanskje litt teit med veldig typiske jentesko på gutter.)

Skrevet

Fordi vi alle har forskjellige føtter og gange. Det er skadelig for rygg, hofter, føtter etc å bruke sko som andre har gått inn.

Skrevet

Jeg har en gutt nå, og forsøker etter beste evne å kjøpe noenlunde kjønnsnøytralt - men det er ikke lett, og det er mye blått i skapet. Jeg kommer til å bruke mye av de samme klærne til en eventuell jente. Om hun går i en blå body eller to, det tar hun ingen skade av. Så får vi kjøpe til noen kjoler og litt rosa stæsj, det ser jeg ikke noe problem med. Særlig de dyre tingene, som vogn, bilstol og ullklær, har vi kjøpt mest mulig kjønnsnøytralt.

Det er jo litt verre hvis det blir motsatt, da... Å kle en gutt i råååååsa fra topp til tå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...